Dus jij wilt doorrijden in de winter? Dat is heel goed mogelijk, winters in Nederland zijn de laatste jaren steeds minder echte winters en vaak heb je nog maar een paar weken dat je beter niet op de motor kan stappen. Maar wil jijzelf en de motor goed door de winter komen, dan zijn de onderstaande tips best handig:
Hou de weersvoorspelling in de gaten. Met sneeuw en ijzel kan je beter gewoon niet rijden.
Dat is vragen om gevaarlijke situaties. Voorspellen ze sneeuw of gladheid (in de middag/avond)? Laat dan de motor staan of vertrek eerder om veilig thuis te komen.
Kom je onverwachts tijdens een rit toch in een heftige sneeuwbui, probeer dan rustig door te rijden, desnoods over de vluchtstrook
met de beide voeten dicht bij de grond, probeer zoveel mogelijk rechte lijnen te rijden en ga op tijd van het gas af, zodat je niet
stevig hoeft te remmen. Bij flink remmen is de kans groter dat je voorwiel wegschiet door de gladde ondergrond. Nog niet platgereden sneeuw is een stuk minder glad.
Zorg voor warme kleding; thermo-onderkleding, een helmmuts (balaclava), goede warme handschoenen (desnoods elektrisch verwarmd).
Elektrische handvatten zijn leuk, maar de buitenkant van je handen zullen nog steeds ijskoud worden, daarom zijn elektrisch verwarmde handschoenen een
betere koop. Beide is natuurlijk nog meer comfortabel tijdens koude dagen. Zorg ook dat je goede waterdichte motorkleding aan hebt. Beslaat je vizier snel?
Je hebt fog-resisting vizieren, maar werkt dat niet, dan kan je nog een Fogcity 'inplakvizier' kopen of
denken aan een Pinlock-vizier. Er zijn veel helmfabrikanten die de vizieren alvast 'Pinlock-ready' maken, zodat
je zelf geen gaatjes hoeft te boren in het vizier. Pinlock of iets soortgelijks is echt een must voor elke motorrijder en met de komst van de herfst, merk je dat al. Alleen in de zomer is het over het algemeen niet nodig.
Zorg ervoor dat als je op een zonnige winterdag achter een auto rijd, je niet te vaak met open vizier gaat rijden (en/of bewaar voldoende afstand),
in de winter met veel pekel op de weg, zullen de automobilisten vaker de ruitenwisservloeistof rondsproeien. Ze zullen absoluut niet aan je denken! Maar met koude rijwind doe je waarschijnlijk toch al snel
dat vizier omlaag.
Tijdens de winter is het eerder donker en is het weer vaak slechter en heb je vaker met mist te maken. Erg handig is dan om
een bril met gele glazen te dragen. Ziet er misschien wat vreemd uit, maar de bril geeft een beter contrast, waardoor je beter kan zien tijdens slecht weer (regen, mist, sneeuw) en in het donker.
Ook belijning is beter te zien en het geschitter van de koplampen van tegenliggers is een stuk minder bij het gebruik van deze bril. Niet alleen handig op de motor, ook zeker in de auto!
IJskoude handen na het rijden omdat je misschien geen handvatverwarming of verwarmde handschoenen hebt?
Erg prettig zijn handenwarmers zoals die van onder andere Louis Motorrad. Makkelijk om overal mee naar toe te nemen en ze zijn te hergebruiken door ze 10 minuten in kokend water
te leggen. Koop er gerust een paar extra, ze kosten erg weinig en dan kook je ze pas als ze allemaal verbruikt zijn, om ze daarna weer opnieuw te kunnen gebruiken. Zelfs al zou je niet doorrijden in de winter, dan zijn ze nog altijd erg prettig om te gebruiken
nadat je buiten bent geweest op een erg koude dag.
Verzorg je motor goed tijdens de winterperiode. Denk aan het volgende;
- Verlichting: Check elke rit of de verlichting goed werkt en maak ze desnoods sneeuw/ijsvrij. Denk er ook aan om reservelampjes mee te nemen (tenzij je LED-lampen hebt, natuurlijk). in de winter is het langer donker en dan is werkende verlichting toch wel erg handig!
- Banden: Houdt deze op de normale aanbevolen spanning, zorg dat je voldoende profiel hebt. Er bestaan winterbanden voor motoren, maar hierover zijn de meningen echter verdeeld. Er zijn nog Mud&Snow (M&S) banden, maar die bestaan niet voor alle type motoren. Deze worden vooral gebruikt voor offroad- en allroad-motoren. Als je niet elke keer langs het tankstation wil om je banden op te pompen, denk dan eens aan een portable Xiaomi luchtpomp.
- Accu: Sluit de accu thuis aan op de druppellader, zo voorkom je startproblemen op een koude ochtend. Een goede druppellader is die van Optimate. Hoger geprijsde Optimate druppelladers kunnen zelfs overweg met het CAN-bus systeem van specifieke motoren (bijv. BMW en Piaggio). Natuurlijk zijn er voldoende andere merken. Zelf gebruikte ik 13 jaar dezelfde druppellader van Sparcon naar volle tevredenheid. Sinds 2013 gebruik ik een Optimate 3+.
- Hele motor: Poets de motor voor de winter start grondig, spuit daarna alle metaal, rvs en chromen delen en in met bijvoorbeeld blanke tectyl. Er zijn ook genoeg andere materialen. Zelf gebruik ik ACF50 (spuitbus, maar ik spuit wat in een potje en ga met een kwast alles langs), maar dat is in Nederland zeer beperkt leverbaar, vandaar in de Amazon-link een bedrijf uit Ierland wat het kan verzenden naar Nederland. Omdat Ierland in de EU zit, heb je geen extra kosten boven de 22 euro. Sla hierbij de remschijven over, anders werken je remmen niet meer. Leg er desnoods even een doek overheen. Met het gebruik van bijvoorbeeld tectyl of ACF50 of een ander gelijksoortig middel op metaal, kan de pekel niet of minder goed bij deze delen komen. De pekel vreet bijv. aluminium weg. Zo heb ik zelf een set velgen lelijk gemaakt door dit niet te doen en ze niet te wassen op een mooie droge winterdag. Laat de tectyl zitten tot de lente, hierna kan je dit er weer af poetsen met bijvoorbeeld diesel, petroleum of terpentine. Met WD40 poetsen, kom je vaak ook een eind. Dit kost je wel enkele uren werk, maar je motor blijft er zo in showroom-staat uit zien! Overigens kan je ACF50 makkelijker verwijderen dan tectyl. Je kan het tectyleren ook overslaan en na elke rit de motor schoonspoelen. Doe dit met koud water, warm water laat het zout beter oplossen in water en komt zo nog verder in de spleten. Spoel de motor niet direct met koud water af als je thuis komt, laat de motor eerst even een beetje afkoelen tot deze lauw aanvoelt. Zorg er daarna voor dat de motor warm gestald kan worden, voor alles anders vast vriest en dat de ochtend erna weer een probleem kan worden.
- Ketting: Smeer de ketting geregeld in, zorg niet dat je met een gortdroge ketting gaat rijden. Zo doe je langer met je set en bespaar je je zelf geld.
- Voorvork: Spuit de keerringen goed in met siliconenspray, dit houdt de rubbers goed soepel. Zorg er ook voor dat de voorvork zelf vrij blijft van zand en andere troep, als dit vuil wel door de keerringen komt, kan dit olielekkages geven in de voorvork. Regelmatig checken dus.
Pechhulp voor de motor, heb je dat al? Kan best handig zijn als je langs de weg staat met problemen. Hiervoor zijn diverse hulpverleners.
Denk hierbij aan de ANWB, Allianz Global Assistance of bijv. KNMV. Meer informatie over pechhulp voor de motor, lees je hier.
De onderstaande tips zijn goed om te gebruiken als je de motor weg zet in de winterperiode.
Zet je de motor altijd weg in de winter? Heb je een winterstop doorgegeven aan de verzekering?
De motor is dan tussen 1 december en 1 maart deels verzekerd. Je mag er niet op rijden, maar de motor is bijvoorbeeld dan wel verzekerd (afhankelijk
van je verzekering, altijd checken!) voor brand en diefstal. Je premie zal lager zijn als je dit door geeft aan de verzekering. Doe dit wel op tijd.
Ververs de olie van de motor voor je 'm weg zet. Oude olie wordt zuur en kan onderdelen aantasten.
Daarnaast absorbeert nieuwe olie condenswater beter en heb je minder kans op een beslagen peilglas. Dit geldt overigens ook voor losse versnellingsbakken
en cardanaandrijving. Zet dus bij voorkeur de motor weg met nieuwe olie.
Als de olie ververst is, kan je aan de volgende klusjes beginnen:
- Was de motor grondig, verwijder al het vuil.
- Rijdt de motor droog, trek hier een 30-50km voor uit, de motor komt dan goed op bedrijfstemperatuur en zal alle bestaande condens uit het blok doen verdwijnen. Geniet hier van, dit is voorlopig je laatste ritje!
- Tank je motor helemaal vol, liefst zo dicht bij huis, zodat de tank zo vol mogelijk blijft. Of je moet natuurlijk een jerrycan hebben staan om thuis de tank af te vullen. Zet een motor niet weg met een lege tank, dat is vragen om roestvorming in de tank zelf. Of je moet natuurlijk een kunststof tank hebben. Let op dat je GEEN E10-benzine tankt. Deze is minder lang houdbaar. Tank dus Euro 95 E5 of Euro 98 E5. Euro 95 E5 zal langzamerhand verdwijnen, maar dat zal hopelijk voor Euro 98 E5 nog even duren. Je kan er nog een stabilisator in doen vlak na het tanken, maar hier zijn ook de meningen over verdeeld of dit wel werkt.
- Spuit de ketting in met kettingspray, zet deze niet droog weg. Dan haal je 'm ook niet verroest uit de stalling in de lente.
- Spuit schakelaars en stekkers in met contactspray, maar neem het contactslot tijdens dat rondje niet mee. Als deze stroef gaat met de sleutel erin steken, adviseert men grafietpoeder te gebruiken. Met bijv. WD-40 blijft er juist vuil in het slot zitten door de samenstelling. Contactspray verwijdert vocht en houdt de contacten van elektronische componenten schoon en voorkomt direct bevriezing.
- Spuit met een universeel smeermiddel alle scharnierpunten in. Denk hierbij aan bijv. de voetsteunen, maar vergeet ook niet de scharnierpunten van bijvoorbeeld de koppeling en de rembediening. Wil je het echt goed doen, dan smeer je ook nog de smeernippels van de schokbreker(s) in, indien aanwezig.
- Heb je stroom waar de motor staat? Koop dan een druppellader en koppel deze aan de accu, om het accu-niveau op peil te houden. Heb je geen stroom in de buurt? Haal dan de accu er uit en sla deze op kamertemperatuur op. Een keer per maand kan je de accu opladen met een druppellader. Dit doe ik zelf meestal 1 keer per maand voor ongeveer 24 uur. Als ik besluit weer te gaan rijden, laad ik de accu een dag van te voren nog eens extra op. Haal je de accu er uit? Haal dan eerst, om kortsluiting te voorkomen, de MIN-pool los, daarna de PLUS-pool. Bij het aansluiten doe je precies andersom: eerst PLUS, dan MIN.
Als je motor voorzien is van een alarm en je hebt geen stroom in de buurt, check dan je verzekeringspolis of een alarm voor jouw type motor noodzakelijk is. Is dit het geval, zorg dan voor stroom bij de stalling.
- Pomp de banden op naar 2.8 tot 3.0 bar voor je 'm weg zet. Dit kan makkelijk met een portable luchtpomp van Xiaomi. Om 'vierkante' banden te voorkomen is het raadzaam om minimaal eens per maand de banden iets te draaien. Staat de motor op de middenbok, dan is dit alleen van toepassing op het voorwiel. Het beste is, als je er geen omkijken naar wilt hebben, beide wielen van de grond. Dat lukt meestal alleen met paddockstands.
Doe een hoes over de motor heen, maar zorg wel dat deze goed kan ademen. Zorg ook dat als je de
motor in een schuur stalt, deze goed geventileerd is. Als dit een vochtige schuur is met weinig ventilatie, verbeter dit dan. Doe je dit niet,
dan komt de motor er met roest en schimmel na de winter weer uit. Kan of mag je de ventilatie niet aanpassen in je schuurtje en het is er toch
vrij vochtig, dan kan je een Louis Motorrad VCI Corrosion hoes kopen, waar je de motor in kan rijden en dicht kan ritsen. Dit is een binnenhoes en dus niet
bruikbaar voor buiten. In de hoes ontstaat een eigen atmosfeer en worden vocht en roest tegengegaan. Het beste blijft goed ventileren.
Start de motor NIET tussendoor om te kijken of de motor nog wel wil starten, omdat deze al een tijdje niet is gestart.
Of om te denken dat dit goed is voor de motor. Als je niet gaat rijden na het starten, komt er veel condens in het blok en door dat dit vocht
zich bij het olie gaat ophopen krijg je vanzelf een soort van mayonaise op de olie, ook wel 'sludge' genoemd. Dit zie je ook vaak bij motorblokken
waarbij er per rit maar enkele kilometers gereden worden. Je kan dit oplossen door een flink stuk te gaan rijden, maar voor de winterstop zet je
de motor weg en start je 'm niet tussendoor. Zo kan je langer van je motor genieten.
Er zijn voldoende motorzaken die aanbieden om de motor voor de winter op te halen en stallen
onder hun beheer en de motor een beurtje te geven en te wassen voor ze deze weer aan je terugbrengen. Hier kan je natuurlijk ook gebruik van maken
als je geen mooie plek hebt om de motor te stallen voor de winter. Een prima oplossing om je motor in topconditie te houden tijdens de wintermaanden!
Heb jij meer tips? Laat ze ons gerust weten!
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL