Met de aanhoudende financiele crisis, de hoge brandstofprijzen en het nieuwe A1-rijbewijs sinds 2013, hebben wij onze zinnen gezet op de aanschaf van een Kymco K-Pipe 125. Voor eigen gebruik en tegelijk voor een uitgebreide inrijtest.
De K-Pipe 125 is één van de goedkoopste motoren verkrijgbaar in Nederland en voor iedereen betaalbaar. Waarom je A1-rijbewijs starten met een Yamaha YZF-R125 van 4799 euro, als je ook voor 1799 kan rondrijden? Natuurlijk wel een groot verschil, zowel technisch als optisch en genoeg argumenten om wel voor een YZF-R125 te gaan, maar feit blijft dat je beter je geld kan sparen voor je straks op een A2-motor mag rijden. Tussen een YZF-R125 en K-Pipe 125 zijn nog tal van leuke motoren te vinden, maar wij proberen specifiek één van de goedkoopste motoren. Het is en blijft natuurlijk wel crisis!
Wij gaan kijken hoe betrouwbaar een motor van 1799 euro is. Wat kan je verwachten voor deze prijs? Wat kost het onderhoud? Wat denken we van de K-Pipe nadat we er een aantal maanden op gereden hebben en hoe zit het met het brandstofverbruik? Allemaal zaken die we onder de aandacht zullen brengen. De motor is ons eigendom, dus deze hoeft niet terug naar Kymco Nederland.
Op dit moment zal de motor naar Loef Bromfietsen (ze doen ook in lichte motoren) worden gestuurd, zij gaan 'm ontkratten en in elkaar zetten en daarna mogen wij de rest doen. Het is alleen even wennen aan de semi-automaat. De koppeling niet gebruiken zal het probleem niet zijn, wel even het wennen aan de omgedraaide versnellingsbak. Dit merkten we al in de test die we in maart 2013 maakten. Wel jammer dat we pas nu starten, nu het slechtere weer er aan komt, maar de motor was helaas niet eerder beschikbaar, de eerste lichting was pas eind augustus.
Vandaag een telefoontje gehad van Loef Bromfietsen, de K-Pipe 125 is binnen, aanstaande donderdag ontkratten we de motor. Eigenlijk ontdozen, want blijkbaar komen ze in dozen binnen. Uiteraard maken we daar een filmpje en wat foto's van en die zullen we hier ook plaatsen. Uiteindelijk zal ik komende zaterdag de motor ophalen, ik ben erg benieuwd!
Vandaag naar Loef Bromfietsen in Houten gegaan, om de motor samen te ontkratten en in elkaar te zetten. Niet dat ik zelf er heel veel bij geholpen heb, maar ik heb het hele gebeuren wel op video vastgelegd, leuk voor het nageslacht. Nee, dit zet ik binnenkort op YouTube en dus ook hier op deze pagina. Het kost toch wel een 2 uur de tijd om de motor in elkaar te zetten, al is hierbij geen haast gemaakt en kwamen er soms een paar kleine dingetjes tussendoor.
De Kymco heeft helaas geen plek onder het zadel voor wat spulletjes zoals bijv. een schijfslot. Toch moet de motor wel op slot kunnen worden gezet, al is het alleen maar voor de verzekering.
Normaal gesproken zou ik een ART4-schijfslot kopen van ongeveer 50 euro en die aan één van de framebuizen hangen, maar dit is irritant onder het rijden en bovendien raakt de framebuis dan beschadigd. Ik verwacht niet dat de verflaag van Kymco erg dik is, dus wijken we iets af van het budget-idee en gaan we voor een slot wat we aan de motor vast kunnen maken, als we het slot niet nodig hebben. Een mooi schijfremslot hiervoor is de Abus Sledg77 met SH77-slothouder, kost echter wel meer dan 50 euro bij elkaar.
Omdat we toch met de K-Pipe 125 proberen te besparen, zoeken we de goedkoopste webshops op, om de onderdelen te bestellen. Het slot bestelden we bij Amazon Duitsland, de slothouder bij Rad.eu in Belgie. Beiden rekenen geen verzendkosten (Rad niet boven een bestelling van 15 euro), wat we weer kunnen besteden aan onderhoud of brandstof. In Nederland kon ik ze niet goedkoper vinden en waarom meer betalen in Nederland, als het in het buitenland voor minder te vinden is? Vanaf zaterdag begint het inrijden op de K-Pipe en vanaf dat moment zal ik bijhouden hoe het de K-Pipe vergaat.
De eerste schade zou het meest pijn doen, zeggen ze. Valt wel mee, het is jammer, maar dit had toch op een bepaald punt wel gebeurd.
Vandaag de K-Pipe 125 opgehaald bij de dealer. Wat is hij klein zeg! Gelukkig had ik er al ervaring mee in maart, dus het wegrijden was geen probleem. Om niet naar voren te schuiven bij het terugschakelen, kan je het beste een beetje gas geven terwijl je schakelt. De eerste 1000-1600km moet de motor ingereden worden, dus rustig optrekken en niet harder dan 80km/u en proberen om constante snelheden te vermijden. Toch ben je nog steeds als eerste weg bij het verkeerslicht, ook met rustig aan doen. Ik heb erg genoten van de minachting van motorrijders (Fireblade en een VFR, meen ik), reacties uitlokken is altijd leuk, ook als ze negatief zijn. Laat ze maar scheuren met 1 op 10, 1 op 15. Doe ik het 1 op 40. Elke motor z'n eigen gebied. Automobilisten denken dat ik een bromfiets ben, dus op tweebaans wegen (zelfde richting), gaan ze links netjes achter elkaar staan. Jammer voor ze, want ik ben als eerste weg. Beter uit je doppen kijken voor je naar links gaat. Maar goed kijken en automobilisten is iets wat niet samen gaat.
Vlak voor thuiskomst de eerste (kleine) schade gereden. In de brandgang had een kind een stepje achtergelaten, waar ik omheen dacht te kunnen. Helaas, met de spiegel langs een muur, daar zit nu een goede beschadiging op. Ik had eigenlijk moeten afstappen en die step eerst een rotgooi moeten geven. Bij thuiskomst eerst de onnodige stickers er af en de motor goed bekeken. Ook even naar de kwaliteit van het plastic. Ik denk dat de kwaliteit van het zwarte plastic wat minder is, in de zin van dat het eerder kan krassen of beschadigen. We zullen het in de toekomst merken. De afwerking van deze K-Pipe lijkt wel beter te zijn dan die van de demo van de importeur in maart. Waarschijnlijk hebben ze bepaalde technieken kunnen verbeteren in de afgelopen tijd.
Vandaag is ook de Abus Sledg77 binnengekomen, helaas is de schijf te groot en past het slot niet. Besloten om mijn andere motor de Sledg77 te geven en op zoek te gaan naar een ander schijfslot. Het slot van de andere motor gebruik ik dan voor de testmotoren van de importeurs, deze krijg je namelijk altijd mee zonder slot. In de tussentijd staat de motor wel met een ART4-slot vast, maar dat is geen schijfslot. Ik wil wel iets mee voor onderweg, jammer.
Nu de komende periode de motor inrijden... over het algemeen erg tevreden over de K-Pipe! Het blokje doet ook prima zijn best, ik heb lol! Ook gaan we op zoek naar een andere uitlaat, maar dat komt volgend jaar wel.
Ik probeer zoveel mogelijk te rijden, om snel aan de 500km-beurt te komen. Wat mij opvalt is dat de choke niet zoveel doet, binnenkort even naar laten kijken, naar mijn mening moet de motor echt wel meer toeren draaien als deze vol open staat. Met de koudere dagen kan dat anders lastig starten worden. Ook merk ik op dat als het blok koud is, de automatische koppeling wat blijft plakken. Kan ook de inrij-olie zijn. Er gaat altijd andere olie in een nieuw blok. Ook heb ik heel soms dat de motor uit de 1e versnelling schiet en dan in z'n vrij blijft hangen (neutraallampje gaat niet aan). Misschien heb ik 'm net niet goed in de eerste versnelling staan.. eerst maar even inrijden en verder aankijken. De bandjes liggen als een blok op de weg, ook op gefreesd wegdek geen probleem. Nog niet boven de 80km/u uit geweest, dit wil ik zo houden tot ik de 1000km ben gepasseerd. Schakelaar voor het knipperlicht is wat stug als je van rechtsaf weer de knipper uit wilt doen, heb hier wat WD-40 in gespoten, lijkt iets te helpen, maar dat kan toch echt beter. Volgende bericht komt ongeveer bij de 500km.
Er staan weer wat extra kilometers op de klok, ik heb de K-Pipe alweer beter leren kennen en kan er nu redelijk goed mee lezen en schrijven. De WD-40 heeft geholpen, de knipperlichtschakelaar werkt beter, al is het nog steeds niet zo fijn als bij de grote merken. Bij 500km heeft Loef Bromfietsen de motor een beurtje gegeven. Inrijolie er uit, gewone olie er in en de motor nagelopen, ketting gesmeerd (moet sowieso om de 500km). Voorrem piepte ietsje (hoorde ik niet eens met doppen in), dus ook dat gangbaar gemaakt. Op de inlaat zit een breekbout. Uit nieuwsgierigheid hebben we hier toch maar even in gekeken in de hoop er een begrenzing te vinden. Helaas, geen begrenzing. Waarom dan een breekbout gebruiken? Waren de gewone bouten op?
Carburateur is helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt (was brandschoon), choke is gewoon in orde en doet zijn werk. Toch bij een koude start met choke vol open, zie ik maar weinig verschil qua toerental. Op al mijn andere motoren was dat toch anders. Dan maar tijdens de koude start voorzichtig ietsje gas geven af en toe om de motor draaiende te houden. Slippende/plakkende koppeling bij koude motor komt gewoon omdat het blok koud is en 'm soepel wil laten lopen, niets ernstigs en met een warm blok doet hij dit ook niet. Het soms verschieten van 1 naar vrij is alleen naar voren tehalen als je minimaal gas geeft (bijv. een slome automobolist voor je, waardoor je niet meer gas kan geven). Oplossing is toch ietsje meer gas geven, het is niet meer voorgekomen. Brandstofverbruik is nog beter geworden, van 1 op 38,9 naar zelfs 1 op 41,6!! Natuurlijk wel met rustig aan doen en niet harder dan 80km/u. Ok, één keertje 85km/u downhill. Nu hopen op mooi droog weer, de koude donkere avonden nodigen niet echt uit om de motor in te rijden, dit neigt meer naar vrije dagen of weekenden. Laat de sneeuw en pekel nog even wachten a.u.b.!
Zoals je ziet heb ik de afgelopen tijd maar weinig gereden. Druk met een Honda Forza 300, druk met werk, druk met sociale dingen, druk met de website en dan ook vaak nog slecht weer... ook de andere motor moet nog rijden. De kilometers komen er wel aan, maar niet zo rap. Maakt ook niet uit. Met de naderende winter alvast wel een Optimate 3+ gekocht bij Motorcorner.nl. Vanwege het zadel wat vast zit, is het irritant om deze constant er af te halen en er op te zetten als je wat met de accu wilt doen. Met de Optimate sluit je een waterdichte kabel aan en kan je 'm altijd snel aan de lader hangen.
Binnenkort ga ik kijken hoe ik dit er het makkelijkste op kan zetten, met uiteraard een foto. Overigens ben ik nog steeds niet tevreden over de choke. Deze werkt in principe volledig, maar functioneert gewoon niet. Je kan net zo goed zonder choke starten, want je moet de motor als deze koud is echt aan de praat houden door ietsje gas te geven. Valt denk ik niets aan te doen, die carburateur is al helemaal uit elkaar getrokken en ik heb het mechanisme zien werken.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
BOL.com -
AliExpress - Amazon NL