Fotobron: Drift Innovation
Toen we begin 2013 al de Midland XTC-200 hadden gekocht voor weinig, was het al een iets verouderd model. Veel wilde ik niet uitgeven aan zo'n actioncam, omdat ik deze waarschijnlijk toch maar drie keer zou gebruiken en 'm dan in de kast zou laten verstoffen. Toen bleek dat zo'n actioncam handig is voor als extra beeldmateriaal bij de testverslagen én handig is om verkeersagressie tegen te gaan, werd vorig jaar al snel besloten iets te kopen wat van betere beeldkwaliteit zou zijn en makkelijker zou zijn met het monteren van de video's in combinatie met de andere apparatuur die we gebruiken (verschillende framerates). Het gemis aan een livefeed ( om te controleren wat we filmen), mogelijkheid tot een firmware upgrade om fouten te verhelpen en het wensen van een verhoogde beeldkwaliteit deden ons al snel beseffen dat we wat recenters nodig hadden.
Al snel kwamen we uit bij de Drift Ghost-S of de GoPro Hero 3+ Black. De Garmin Virb lijkt ons op het eerste gezicht ook een prima camera, ware het niet dat je daar niet kan kiezen tussen verschillende framerates bij 1080P. Ik wil alle apparatuur op één ingestelde framerate laten filmen, dan krijg je geen gestotter bij bepaalde beelden na montage. Voor de gewone motorrijder maakt het allemaal geen fluit uit en is filmen met 25, 30, 50 of 60fps voldoende. De Virb kan dit overigens maar tot 30fps doen, als je het Amerikaanse model hebt. In Europa zit je vast aan 25fps en kan je slow motion beelden vergeten.
Voor 299 koop je een Virb zonder WiFi (heb je dus een stuk minder aan) en voor 399 heb je wel WiFi, maar je blijft steken bij die 25 of 30fps. Laat maar zitten, voor dat geld koop je cams die met 60fps kunnen filmen bij 1080P. OK, Virb valt dus af, blijven de Drift Ghost-S en GoPro Black 3+ over.
De GoPro zie ik als een soort van Apple. Enorm gehyped, maar ook qua hardware heel erg goed. Door de hype zien de gebruikers niet dat het ook beter kan op bepaalde vlakken. Bij de iPhone krijg je bijvoorbeeld niet de mogelijkheid tot een MicroSD-slot en betaal je belachelijk veel voor extra gigabytes ruimte. Bij GoPro is de accuduur een lachertje. Anderhalf uur voor de 'gewone' 3, en twee uur met de 3+. Hier kan je geen fatsoenlijke rit mee filmen en is het dus noodzaak om alleen te filmen als het nodig is, een extra accu mee te nemen of de camera extern te voeden. Voor motorrijders is de GoPro ook qua vorm een nadeel, deze is totaal niet aerodynamisch. Dan kan je ook nog eens de lens niet draaien... genoeg afgezeken, GoPro is gewoon erg goed, heeft de beste beeldkwaliteit die ik gezien heb, maar je levert wel in op zojuist besproken zaken. Keuzes die ieder voor zich moet nemen en met een GoPro koop je absoluut een topcamera, laat dat wel duidelijk wezen. Laten we terug gaan naar het verslag van de Drift Ghost-S, GoPro heeft hier namelijk een behoorlijke concurrent aan.
De Ghost-S is de nieuwste actioncam uit het nest van Drift Innovation. Eerdere modellen zijn o.a. de Drift HD, Drift HD720, Drift HD170 (1080P) en Ghost. De camera komt in een vierkante doos met daarin drie mounts (ski/fietshelm, vlakke mount en gebogen mount) en twee achterklepjes, een afstandsbediening die om je arm kan worden geplaatst via klittenband, een USB-kabel een beknopte handleiding en een sticker. Meteen de accu geplaatst en de Samsung 64GB microsd kaart (UHS-1) en de camera aan het lichtnet te hangen, om deze voor de eerste keer helemaal vol te laden.
Bij de camera krijg je twee achterklepjes. De één is volledig afgesloten en prima voor onder water, de ander heeft twee openingen voor USB (laden, data lezen/schrijven) en een externe microfoon. Deze laatste achterdeur heeft wel afsluitende rubbertjes, maar ik durf daar niet mee onder water, wel door een regenbui. Het sluiten van de achterkant gaat wat onhandig, omdat het nogal een kleine draaiknop is. Wij gebruiken graag de achterklep met de twee openingen, vanwege de externe microfoon. De camera is standaard tot 3 meter waterdicht, maar er is ook een extra behuizing om tot 60 meter diep te gaan zonder problemen. Voor onderwater filmen raden ze dit dan ook aan bij Drift Innovation.
Aan de rechterkant van de camera zit een 2 inch LCD-schermpje voorzien van Gorilla Glass technologie (kras- en botsbestendig), waarop je de directe feed kan zien of opgenomen foto's of video's op terug kan kijken als ook de instellingen kan aanpassen. De resolutie van het scherm is niet al te hoog, maar goed genoeg om niet storend te zijn. Handig met het afstellen van de lens en handig om door het in het begin lastige menu te scrollen met de vier knoppen bovenop de actioncam.
In het menu kies je onder andere de modus van de camera (filmen, foto's maken, photoburst of timelapse) en zet je onder andere WiFi aan en uit. Jammer genoeg kan je geen wachtwoord instellen voor het adhoc WiFi netwerk, zodat iedereen met WiFi en de Drift app kan inloggen op je camera. Ook kan je via de het menu de framerate instellen en ook de lenshoek, kleurenmodus en normale of hoge bitrate. Deze settings kan je opslaan in drie profielen en dus ook zo laden. Zo ben je sneller klaar als je bijvoorbeeld de ene keer 's avonds filmt en de andere keer de beste levendige video wil schieten.
Via de Wi-Fi-optie kan je met een smartphone of tablet verbinding maken met de camera en met een speciale app de instellingen van de camera wijzigen, de livefeed zien ('staat de lens goed?') of terugkijken wat je gefilmd of gefotografeerd hebt, met geluid, want er zit een speaker in de camera. Overigens kan het terugkijken ook direct op je TV met de HDMI-mini kabel. Jammer is dat je WiFi niet via de app uit kan schakelen, dan moet de helm weer af en moet je dit handmatig uitzetten. Doe je dit niet, dan kost dit extra stroom en dus batterijduur. Ook erg jammer dat voor iOS de Ghost-S wel is ondersteund in de app, voor Android nog niet. Eind deze maand (april 2014) volgt pas de update voor Ghost-S ondersteuning, maar dit zal waarschijnlijk nog wat later worden. Daarnaast is het erg jammer dat je niet zelf een WiFi-kanaal kan kiezen. Met een beetje pech zit de router van je buurman op dit kanaal te schreeuwen en heb je grote connectieproblemen, zelfs als de camera naast de tablet of telefoon ligt. De Android app werkt wel, maar je kan bijv. niet instellen om met 60fps te filmen. Niet heel erg, maar bij het releasen van een nieuw product, hoor je gewoon de apps up-to-date te hebben en niet één van de twee. Onze wens om WiFi uit te kunnen schakelen via de app, hebben we dan ook doorgeven aan Drift Innovation, benieuwd of ze dit in de toekomst mogelijk maken. Na een tijdje gebruik te hebben gemaakt van het menu, is de werking daarvan niet lastig meer en klik je snel door de menu's heen.
De binnenkant van de Ghost-S is niet geheel nieuw, veel is overgenomen van de vorige Ghost, wel bevat de camera een nieuwe Sony 12 megapixel BSI CMOS sensor en een krachtigere videoprocessor, waardoor de framerate hoger kan. Opnemen in 1080P en 960P gaat nu dus met 60fps in plaats van 30fps. In 720P kan je zelfs met 120fps filmen, perfect voor slowmotion videos om zo weinig mogelijk schokkerig beeld te krijgen. In WVGA-modus zelfs tot 240fps, maar dan is de resolutie en dus kwaliteit toch wel behoorlijk laag.
De overall videokwaliteit is behoorlijk goed, maar wat mij betreft wel ietsje minder dan wat de GoPro 3+ Black Edition er uit weet te toveren, maar het verschil is niet heel groot. De plastic buitenkant heb ik zo mijn twijfels over, dit lijkt eerder op gerecycled plastic, of ik had een model met wat 'vlekken' in het plastic die er niet uit te poetsen zijn. De camera voelt erg stevig aan, ook de knoppen voor het menu moeten stevig ingedrukt worden. Erg handig is dat er aan de onderkant (wat is eigenlijk de onderkant bij een camera met draaibare lens?) een standaard 1/4 statief-schroefgat zit voor gebruik op een statief (of ander object). Hierdoor zijn er vele accessoires te gebruiken, niet alleen die van Drift, maar ook van 3rd party fabrikanten of zelfs GoPro mounts. Drift heeft wel zijn eigen mount, welke je vastschroeft in ditzelfde schroefgat. Hierna klik je de camera incl. mount in een willekeurige houder. Dit kan een helmmount zijn, maar ook bijvoorbeeld een zuignaphouder.
Waar je anders je camera elke keer vast moet draaien, klik je 'm nu snel er op en haal je 'm er snel van af. Ik vind het ideaal en heb daarom ook naast de standaard zuignap (Delkin Fat Gecko Mini) die ik had in eigendom had, eentje van Drift zelf gekocht. De body is hetzelfde (wel lichter), maar dan met een Drift mount. Aan de zuignap kan je een paard ophangen, dit zit zeer stevig vast en laat niet snel los. Uiteraard mits de ondergrond goed is, anders kan deze er wel af vallen.
Ook heel handig is de afstandsbediening, waarmee je een opname kan starten en stoppen, van modus kan veranderen en foto's kan maken onder het filmen, door nogmaals op de opnameknop te drukken. De foto is dan niet 12 megapixels, maar 8 megapixels groot. Dit geeft wel een andere verhouding, aangezien dit niet breedbeeld is. De afstandsbediening kan je om je arm doen of om het stuur, de ledjes van de afstandsbediening geven aan in welke modus je werkt en of er überhaupt verbinding is. Via USB kan de accu worden opgeladen, deze gaat ongeveer 12-15 uur mee. De afstandsbediening is niet waterdicht, maar moet een regenbui wel kunnen overleven. Niet meenemen onderwater dus! Overdag zijn de ledjes slecht zichtbaar, af en toe moet ik goed kijken of ik nu nog aan het opnemen ben of niet. De maximale afstand tussen camera en afstandsbediening is ongeveer 10 meter, waardoor het vermoeden is dat dit via Bluetooth geregeld is. Raak je te ver uit de buurt, dan kan de camera overstuur raken en moet deze eerst uit en aan, voor beide elkaar weer zien.
35Mbit hoge bitrate
Opnames kunnen worden opgenomen met standaard bitrate of hoge bitrate (max 35Mbit, in praktijk vaak 22-26MBit). Qua sceneprogramma's kan men kiezen uit normaal (hier kan je nog wat achteraf in bewerken), vivid (erg kleurrijk, de kleuren springen er dan echt uit) en low-light, waarmee je in omgevingen met weinig licht toch nog goed kan filmen (wel wat waziger). Denk hier bijvoorbeeld aan nachtritten. Ook is er een automatische modus, welke dus vanzelf bij nachtelijke ritten de modus aanpast uit zichzelf. De bestanden worden opgeslagen in MP4 met een H.264 codec en kunnen volgens de FAT32-standaarden niet groter worden dan 4GB per stuk. Denk er aan dat de Ghost-S standaard kleine versies opslaat naast het normale filmbestand, zodat je deze kan afspelen via WiFi of op de camera zelf. Deze nemen 4% van de originele film in beslag. De originele films zijn te zwaar om te streamen en de videoprocessor in de camera zelf kan dit ook niet afspelen op het display. Is niet erg, maar je moet er wel rekening mee houden. Bij een 64GB kaart kan je dus 2,56GB minder gebruiken vanwege deze 'thumbnail'-filmpjes.
De accuduur is 3,5 uur bij 1080P met 30fps en met Wi-Fi uitgeschakeld. Dit is een prima bruikbare duur en ruim anderhalf uur langer dan de GoPro 3+ Black Edition. Bij een lagere resolutie zal de accuduur zelfs toenemen, maar de vraag is of dat de lagere kwaliteit waard is. Een extra batterij erbij kopen is geen verkeerde keuze, dit ga ik binnenkort ook doen.
Met een externe microfoon buiten de windstroom geplaatst (bijv. in de helm of op een windvrije plek) is het geluid goed hoorbaar en heb je een stuk minder last van de rijwind. Helemaal elimineren lukt mij nog niet, dit kan komen door het soort helm (systeemhelm) welke ik gebruik of misschien een andere oorzaak. Ik blijf rustig zoeken naar de juiste plaats. Zonder externe microfoon is het het één groot kabaal, ondanks de zogenaamde 'anti-windruistechniek', die Drift heeft toegepast. Daar heb ik niets van gemerkt. Je kan ook een 'dead cat' op de interne mic plakken, maar mijn voorkeur gaat uit naar een externe microfoon. Goedkoper kan je ze ook op Ebay vinden, hier heb je goede en slechte microfoons, ik had geen zin om daarmee te experimenteren dus heb direct de originele gekocht, al weet ik dat het goedkoper kan.
Nieuw is de DVR-modus (ook beschikbaar voor de 'oude' Ghost, met een firmware update), waarmee je de camera in de auto kan ophangen en deze steeds filmpjes van een x aantal minuten maakt en deze filmpjes overschrijft als de microsd-kaart vol zit. Gebeuren er geen rare dingen onderweg, dan kan dat beeldmateriaal weg, maar gebeurd er iets, dan heb je meteen bewijs voor politie of verzekering. Op die manier hoef je niet steeds zelf de geheugenkaart leeg te trekken en heb je er dus geen omkijken naar. Je ziet dit ook wel in Rusland, waarbij veel verzekeringen een soortgelijke camera verplicht stellen. De Ghost kan dit dus ook, al heb je dan wel een dure camera voor in de auto. Via de externe voedingsbron, start de camera automatisch en blijft opnemen tot je zelf een beeld nodig hebt.
De Tagmodus laat de camera ook constant filmen, maar met een druk op de knop slaat hij dan apart de video op met een aantal seconden voor en na een bepaalde actie. Wil je dus onderweg je rit niet filmen, maar alleen unieke dingen, dan ga je rijden in de tagmodus en dan slaat hij een bepaalde tijdsinterval op. Ik film liever hele ritten, maar wie weet jij niet.
Fotobron: Drift Innovation
De prijs is stevig (369 euro), maar nog altijd goedkoper dan een GoPro 3+ Black Edition. Het gewicht van 171 gram valt nog mee, zwaarder dan de Midland XTC-200 door de aanwezigheid van meer technologie, maar eenmaal gemonteerd op de helm merk je daar weinig van. Ook bij hogere snelheden heeft de camera aan de zijkant van de helm geen negatief effect door bijvoorbeeld te trekken naar één kant. Uiteraard hebben we ook nog even een crashtest gedaan en de Ghost-S met ongeveer 45km/u van de motor af laten stuiteren over het asfalt. Met hier en daar een krasje is de camera heel gebleven. Het LCD scherm met Gorilla Glass technologie heeft bewezen dat dit inderdaad krasvast is; als nieuw! De lens is en de bescherming zijn ook niet beschadigd, al kan je hiervoor vervangende onderdelen voor weinig kopen. Ook de mount die je onder in de camera schroeft is heel gebleven. Behoorlijk stevig spul, ondanks de lage snelheid waarmee de camera van de motor af vloog.
De draaibare lens is de beste feature van de camera, de videokwaliteit is goed maar kan beter (zie GoPro). Accuduur is geweldig, maar een tweede accu is toch wel handig om bij je te hebben. De support vanuit Drift is goed, je krijgt vrij vlot een reactie en ook kan je de camera met enige regelmaat updaten qua firmwares. Zo verbeteren ze de camera zelfs na je aankoop nog. De camera heeft nog zoveel extra opties en dingen die ik nog niet besproken heb, zo is er ook een clone-mode, waarbij je in totaal 5 camera's tegelijkertijd kan aansturen om vanuit diverse hoeken tegelijkertijd te filmen. Deze test is gebaseerd voor gebruik op de motor en dan gebruik je niet alle features.
300 graden draaibare lens, waterproof, accuduur, zeer compleet pakket, WiFi-opties, LCD-scherm (en Gorilla Glass), afstandsbediening, ondertussen foto's kunnen maken, support vanuit Drift d.m.v. firmware updates, menuprofielen, terugkijken op smartphone of camera zelf. | |
menustructuur in eerste instantie lastig, openen en sluiten achterkant moet makkelijker kunnen, uitgebreide handleiding alleen te downloaden (zit niet in de doos), geen WiFi-wachtwoord kunnen instellen. |
Drift Ghost-S met Drift Suction Cup test zonder externe mic:
Drift Ghost-S externe microfoontest:
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL