Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Terug naar 'Overige tests'

Alpine otoplastieken -oordoppen op maat- (2013)

Alpine oordoppen op maat

Zoals ik al had aangegeven bij de algemene motortips, is het erg belangrijk om op de motor gebruik te maken van oordoppen. Ik zou het bijna verplicht willen stellen naast het dragen van een helm. We hebben al zoveel regels en verplichtingen in Nederland die onnodig of overdreven zijn, maar gehoorbescherming is gewoon erg belangrijk als je je hele leven nog wilt genieten van geluid, muziek, leuke gesprekken en nachtrust. Als ik aan de macht was, zou ik dit verplicht stellen naast het gebruik van de helm.

Gehoorschade treedt op boven 80dB. Acute gehoorschade vanaf 100dB. De uitlaat van de meeste motoren haalt met gemak 80dB, maar hier zit het probleem 'm niet in. Voor motorrijders schuilt het gevaar in de windruis onderweg. Boven de 80km/u zijn oordoppen gewoon een noodzaak, zelf gebruik ik ze sporadisch een keer niet als ik niet boven de 60-80km/u kom bij een kort ritje, maar meestal stop ik ze in mijn oren. Bij 120km/u is de windruis al zo luid (98dB), dat er na 7 minuten permanente gehoorschade optreed in de oren.

De meeste snelwegritten duren langer en gaan met hogere snelheid. Omdat we toch vaak harder rijden, kan ik je meteen vertellen dat bij 140km/u de windruis ongeveer 102dB bedraagt en de gehoorschade na 3 minuten een feit is. Bij 160km/u is dit 106dB en zijn je oren binnen 90 seconden het haasje! Vergeet niet dat voor het menselijk gehoor een toename van 3dB voor de oren als dubbel zo hard klinkt. Ga je veel harder dan 160km/u dan kom je richting de pijngrens. De ARBO wet verplicht dan ook op de werkvloer oordoppen vanaf 80dB (dit was voorheen 85dB).

Als je denkt dat je alleen dover wordt zonder gehoorsbescherming, dan heb je het mooi mis. Doof worden is tot daar aan toe, maar krijg je tinnitus, dan ben je ver van huis. Door de gehoorschade beschadigen de trilhaartjes in je slakkenhuis en groeien deze niet meer aan. De hele dag (en nacht) een piep in het oor die je tot waanzin drijft en mensen serieus psychologische klachten geeft. Er zijn mensen die zelfmoord hebben gepleegd door gek te worden van de oorsuizen, neem dit dus ERG serieus. Er is nooit een direct bewijs voor geleverd dat zelfmoord en tinnitus samen gaan, mogelijk had dit een andere psychologische achtergrond, maar ik geloof meteen dat je er knettergek en depressief van kan raken. Niet kunnen slapen van de piep, niet kunnen concentreren, gek worden als er op een feest meerdere mensen door elkaar praten. Als je dit met doppen kunt voorkomen is dit de prijs meer dan waard!

 

Eigen ervaring

Genoeg gekletst over feitjes, mijn eigen ervaring met de Alpine otoplastieken wil ik uiteraard ook met jullie delen. Ik rijd sinds het jaar 2000 motor en ben begonnen met het 25kW-rijbewijs. Ik reed de eerste anderhalf jaar op een Suzuki GS500e met een TCP kuip en daarna nog een half jaar op een Honda XR250R. In die periode heb ik nooit oordoppen gebruikt, werd ook door niemand geadviseerd vreemd genoeg, ook niet door de rijschool. Toen ik een vol vermogen Suzuki GSX600F kocht en ook vaak veel harder ging rijden, kwam ik een advertentie tegen in een motorblad om met korting doppen op maat te laten maken. Ik reed al wel op de GSX met normale oordoppen (de zogenaamde 'schuimpjes'), maar omdat hier geen filter in zit en de demping te sterk was, reed dit niet fijn. Ik had het idee te rijden in een droom, ik was de realiteit kwijt en hoorde alleen mijn hart maar kloppen. Dit gaf een desorienterend effect en heb dan ook snel die doppen afgezworen.

In 2002 heb ik bij Alpine doppen op maat laten maken, destijds kon dat meen ik alleen op een zaterdag. Met een aantal andere motorrijders daar aanwezig wachten we allen netjes op onze beurt en kregen we een watje in de oren geduwd om beschadiging van het trommelvlies te voorkomen door de soort van vloeibare klei die je in je oor gespoten krijgt.

Afdruk van oor maken

Eenmaal met de klei half uit de oren was ik naarstig op zoek naar een motorblad om te lezen (die lagen er genoeg), want een ander zien met dat spul uit de oren is te lachwekkend om te zien en het uitharden moet goed gebeuren, dus niet praten, niet lachen.. gewoon doodstil je blaadje lezen. Nadat de klei uit het oor is gehaald, mag je een filter kiezen. Ik ga voor rood, vrij zware windfiltering. De doppen kwamen netjes na 3 a 4 weken op de deurmat binnen en pasten perfect.

De gehoorgang blijft altijd groeien, meestal mag je na 5 jaar nieuwe doppen aan laten meten, ik heb het er ongeveer 9 jaar mee vol kunnen houden en heb in 2012 weer nieuwe doppen laten aanmeten. In principe is er weinig veranderd, maar kan je ook doordeweekse en afspraak maken. Helaas was bij één van de doppen de maat niet helemaal juist en bleef ik pijn houden in één oor. En ja, ik had de rechterdop echt rechts in en niet andersom. In het begin moet je altijd wennen aan de doppen, maar na een paar weken bleef de pijn aanhouden. Dit was geen probleem bij Alpine en binnen een paar weken had ik een nieuwe dop die meteen al als gegoten zat, zonder pijn.

De doppen werken gewoon fijn, je voelt ze bijna niet (in het begin nog wel) en de demping is meer dan goed te noemen. Zonder doppen kreeg ik snel een kloppende hoofdpijn. Het verschil met of zonder doppen is echt enorm, maar dit zul je pas echt zeker weten als je ook doppen op maat hebt laten maken. Sinds 2014 heb ik echter een hoge pieptoon in mijn rechteroor, het is de vraag of dit komt door de eerste twee jaren zonder doppen te rijden. waarschijnlijk niet. Het begon ongeveer nadat de hond heel hard recht in mijn oor blafte en is bij vermoeiheid beter hoorbaar. Soms is het naar de achtergrond te drukken. Hoe dan ook, doppen moet je zien als een verplichte aanschaf. Een piep in één of beide oren wil je echt niet.

Een aantal feitjes:

De doppen filteren de windruis, je kan nog steeds je motor horen en het verkeer om je heen. Ook gesprekken zijn mogelijk, al moet je je met de rode filter iets concenteren. Tanken en afrekenen met de doppen in, is geen probleem en als het wat lastiger is kan je nog altijd een beetje leren liplezen.

De oren blijven groeien, na een aantal jaren is het wellicht verstandig om nieuwe doppen aan te laten meten. Merk je dat het geluid harder wordt, dan is het weer hoog tijd om Alpine een bezoekje te brengen. Mijn eerste setje ging ongeveer 9 jaar mee, dit is erg lang. Denk daarbij ook aan je helm. Een oude helm zit niet meer strak om het hoofd en kan problemen geven met de positie van de dop in het oor.

Zelfs de stilste helmen (Schuberth) kunnen je niet behouden van gehoorschade, doppen zijn echt nodig.

Ongeveer 500.000 Nederlandse jongeren tussen 16-30 jaar hebben last van blijvende gehoorschade door te harde muziek en andere zaken, hier komen er jaarlijks ongeveer 20.000 bij. Zorg ervoor dat jij hier niet bij hoort.

Het uitharden van de klei duurt niet langer dan 10 minuten. Ondertussen kan je bij Alpine een motorblaadje lezen om de tijd te doden. Tijdens het wachten is het heerlijk stil en hoor je soms iets het klei zijn werk doen. Ik vond het heerlijk stil, even lekker bijkomen van alle herrie in het dagelijks leven.

Het is mogelijk om bij Alpine in Soesterberg de doppen op maat te laten maken, maar ook veel motordealers bieden deze mogelijkeheid. Dit scheelt je wellicht een lange rit. Daarnaast is Alpine altijd te vinden op de MOTORbeurs Utrecht.

Als beginnende motorrijder koop je een motorpak, een mooie helm en mooie laarzen, maar vergeet die oordoppen ook niet! Voor meer informatie over otoplastieken en andere oorbescherming, bezoek de site van Alpine Hearing Protection.


© Copyright 2007-2018 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram