In 2013 is met de komst van de derde rijbewijsrichtlijn voor nieuwe motorrijders, het 25kW-rijbewijs komen te vervallen en bestaat deze nu in twee delen; het A1-rijbewijs voor 125cc / max. 11kW en het A2-rijbewijs voor motoren tot max 35kW en niet meer dan 0,2kW/kg. Hierdoor zijn er veel meer motoren beschikbaar gekomen en zijn ook de fabrikanten en importeurs meer in de weer gegaan met dit soort motoren.
Ondanks dat ik het motorrijbewijs al sinds het jaar 2000 heb (en tot 2002 dus met max. 25kW /34 pk) en al heel lang op zware motoren mag rijden, blijft er een liefde bestaan voor lichte motoren. Die liefde werd pas echt versterkt nadat mijn jongere broer een Honda CBR125R had gekocht en ik de motor zo leuk vond om op te rijden, dat ik regelmatig mijn motor (650cc) bij hem omruilde om rond te scheuren op die kleine 125cc'er. Mijn helm was te klein voor de enorme lach op mijn gezicht. Dit is ongeveer ook het moment geweest dat ik de website ben gestart. Het moeten werken om op snelheid te komen is veel leuker dan in de eerste versnelling al 100-120km/u aan te kunnen tikken (hoewel dat ook zijn charmes heeft). Daarnaast heb je minder snel een boete en toch een groter snelheidsgevoel als je eenmaal op snelheid bent. Ook bij de pomp ben je voordeliger uit, maar moet je met bijvoorbeeld 125cc wel in gedachten houden dat deze niet echt geschikt zijn voor de snelweg of verre reizen. Uitzonderingen daargelaten, want er zijn altijd wel reisverslaafde motorrijders die met bijvoorbeeld een Yamaha YBR125 de hele wereld afreizen. Erg knap, ik doe het ze niet na (en wil dat ook niet doen, dat is echt te weinig voor grote reizen).
Ik ben van mening dat 35kW in principe voldoende vermogen heeft om goed mee te komen met het verkeer en zelfs vaak sneller te zijn. Meer heb je in principe niet nodig, al heeft het natuurlijk ook wel wat om een keer iets met meer dan 75kW de sporen te geven. Koppel is belangrijker dan kW's.Sinds 2001 ben ik een regelmatige bezoeker van het grootste en bekendste motor-gerelateerde forum van Nederland; Motor-Forum.nl. Ik behoor tot één van de eerste leden. Op het forum kwamen over de jaren geregeld dezelfde vragen terug over het 25kW-rijbewijs en hoe hard de motoren konden rijden. Om niet elke keer hetzelfde te hoeven beantwoorden, werd dat de basis van de website. Inmiddels is dat aardig gegroeid en probeer ik de nieuwste lichte motoren (tot 35kW en heel soms er boven, mits interessant) te testen en hierover verslag te doen. Niet als motorjournalist, maar als motorliefhebber.
Graag hoor ik wat je van de website vindt en ontvang ik graag suggesties die je misschien hebt om de site te verbeteren.
Neem gerust contact met mij op via het contactformulier.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL