De Yamaha XT660X/R is de opvolger van de XT600E en maakt net als de MT-03 gebruik van het blok van de Yamaha SZR660 (welke weer afkomstig is uit de XTZ660). De XT haakt in op de vraag en populariteit van de supermotards in het begin van de 21e eeuw. Nu mag je de XT660X eigenlijk geen echte supermotard noemen, als je alleen al kijkt naar het gewicht, ligt dit veelste hoog.
De X-variant heeft straatbanden, het R-model heeft noppenbanden en kan wat meer gezien worden als allroad om leuke bospaadjes mee te pakken. Natuurlijk is de vering ook anders en zijn er nog meer kleine wijzigingen, maar als een leek er om vraagt, is de X een straatmodel en de R een model wat ook van de weg af kan. Door het hoge spatbord en de hoge zit, is het rijden op de snelweg geen pretje. Het is mogelijk, maar op een lagere motor met een kuip tegen de wind, is het veel langer vol te houden. Dus mogelijk: absoluut. Comfortabel? Not so much, tenzij je 110-120km/u blijft aanhouden. Daarentegen zie je natuurlijk veel verder vooruit, omdat je over de auto's heen kijkt en ben je wendbaarder op de snelweg tussen de files door.
Het stuur raakt immers niet bijna de spiegels van de auto's (even de bouwvakkerbusjes daar gelaten), waardoor je lekker vlot en wendbaar door de file kan manoeuvreren. Het is niet de eerste keer dat ik met mijn eigen offroad op de snelweg heb staan lachen omdat supersporters ergens niet langs durften en ik overal langs kon vliegen, simpelweg omdat mijn motor meer wendbaar is en mijn stuur hoger staat.
Omdat het een 1-cilinder is, zal de XT660 niet iedereen aanspreken. Een 1-cilinder is eigenlijk meer voor de binnenwegen en niet zo zeer voor veel snelweggebruik (mits je gewoon rustig 120-130 rijd, maar dan zit je weer met die wind!). Moet je vaak lange afstanden maken? Dan is zo'n motor als deze waarschijnlijk niet de beste keus en kan je beter kijken naar iets met meer cilinders en iets meer windbescherming. Zit je op de motor voor je plezier en ontspanning, dan ga je veel plezier beleven op de XT! Het voordeel van de 1-cilinder is het koppel, waarbij het volledige koppel van 60Nm al bij 5250 toeren eruit komt. In 2008 kwam Yamaha met de XT660Z Tenere op de markt. Een echte allroad, waar het blok ook oorspronkelijk uit is doorontwikkeld.
De XT660 heeft standaard 35kW vermogen en er mag dus gewoon op gereden worden met een A2-rijbewijs, zonder deze te laten knijpen. Je ziet ze nog behoorlijk wat rijden en waarschijnlijk zullen ze door het precieze vermogen van 35kW nog populairder worden onder de jeugd.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
BOL.com -
AliExpress - Amazon NL