Ook voor de jongste motorrijders is er steeds meer keus qua A1-motoren. Je kan heel goedkoop rijden met de Kymco K-Pipe 125, maar je kan 'm ook flink uit de broek laten hangen en bijvoorbeeld gaan voor de MT-125. Je koopt bijna drie K-Pipes voor de prijs van één MT-125. Is de MT-125 zijn geld dan waard, of kan je net zo goed voor een goedkoper luchtgekoeld A1-motortje gaan om mee te starten?
Op een regenachtige vrijdag breng ik de Yamaha YZF-R3 terug naar de importeur, waar de MT-125 al op mij staat te wachten. De laatste regenbuien zijn vertrokken en ik kan zowaar droog naar huis rijden. Nou ja, mijn pak is nog aardig nat, dus die kan drogen op de terugweg. De MT-125 die ik mee krijg van de importeur is flink gepimpt. Akraprovic uitlaatsysteem, flyscreen, handkappen, tankpad, luchtinlaatroosters, valblokken, kettingbeschermer en tail tidy (verkorte kentekenplaathouder). Dit is niet eens alles wat beschikbaar is, er zijn nog meer accessoires beschikbaar, welke je terug kan vinden op de Yamaha website. Eens zien wat die MT-125 in huis heeft.
De MT-125 is de jongste en kleinste uit de bekend MT-serie van Yamaha. Voorgangers zijn de MT-01, MT-03, MT-07 en MT- 09.MT staat voor 'Master of torque'. 'Torque' betekent 'koppel' en zoals je begrijpt slaat dat kant noch wal voor wat betreft de 125cc. Beter maak je er 'Mini Torque' van. Kan de 125 ook niets aan doen, uit zo'n blok valt gewoon geen koppel te halen. Toch leuk dat Yamaha de moeite neemt om een kleine variant te maken met het al vaker gebruikte motorblok. Deze tref je ook aan in de YZF-R125, WR125X en WR125R. Nu dus ook in de MT-125. Het MT-DNA tref je volop aan bij de motor en de motor oogt lekker bruut, net als zijn grotere broers. De MT-125 heeft een mass-forward design en dat merk je zodra je opstapt en gaat rijden. De zithoogte is tamelijk hoog (zithoogte 810mm). Met 1.80m kom ik met beide voeten plat op de grond, maar ben je 1.70m dan gaat het al lastiger worden. Gelukkig is de uitsparing op de tank ook goed voor mensen die 1.90m lang zijn. De zit is iets voorover gebogen, een actieve zit dus. Misschien zelfs te vergelijken met de YZF-R3. Bij de MT-03 zit je bijvoorbeeld helemaal rechtop, de MT-125 zit een stuk sportiever.
De MT-125 heeft weinig windbescherming, maar met de te behalen snelheden is dat ook overbodig. Het schermpje wat op deze MT zit (niet standaard), is enkel optisch en helpt niet met de luchtstroom. De kunststof tank kan maximaal 11.5 liter brandstof bevatten, met 3 liter reserve. De tankdop is een losse dop, hoewel je in eerste opzicht zou denken dat deze vast zit met een scharnier. Denk er aan dat geschikte tanktassen lastig te vinden zijn. Yamaha heeft er wel een aantal in het programma zitten. Het zadel lijkt op een houten plank en na anderhalf uur sturen begin ik dan ook best wel last van mijn kont te krijgen. Bij lange ritten toch af en toe dan maar af stappen voor een peukje of gewoon even een rondje om de motor lopen. De ruimte onder het bestuurderszadel is minimaal en valt erg tegen. Er past een Abus Sledg77 schijfslot, maar vele andere sloten zullen er niet onder passen. Onder het passagierszadeltje past niets, die zit vast met een bout en bevat daaronder elektronica. Ik begrijp niet dat fabrikanten hier weinig aandacht aan besteden. De spiegels maken wel weer veel goed, er valt in de brede spiegels genoeg te zien en ook nog eens trillingsvrij.
De enkele koplamp toont weer het MT-dna, met als mooi detail de dagrijverlichting rondom de koplamp (met uitzondering van de onderkant) in de vorm van witte leds, voorzien van een wazige filter ervoor. Heel stijlvol. Het achterlicht zit onder de kont en dat is even wennen. Het kan best, maar het blijft voor mij een vreemde plek. Opvallend zijn het matte frame en het matte plastic met een soort van carbonvorm. De lichte koppelingshendel en remhendel aan het stuur zijn niet instelbaar, wat je wel voor de aanschafprijs mag verwachten. De koppeling grijpt erg laat aan, waardoor je pas ontkoppeld als je bijna de koppelingshendel volledig los hebt gelaten. Op het rechterdeel van het stuur zit boven de killswitch nog een 'INFO'-knop. Deze gebruik je voor de cockpit.
De cockpit is afkomstig van de YZF-R125 en bevat behoorlijk veel informatie voor een klein motortje. Deze is verdeeld in drie delen. In het midden tref je de toerenteller aan. Deze is slecht (lees: niet nauwkeurig) afleesbaar. Je ziet ongeveer op hoeveel toeren je zit, maar duidelijk zal het nooit worden. Boven de toerenteller de shift indicator. Deze knippert vanaf 10.000 toeren en is niet instelbaar. Gaat hij aan? Schakelen! Doe je dat niet, dan krijg je het direct aan de stok met de begrenzer.
Aan de rechterkant zie je de resterende brandstof, een klokje, snelheidsmeter, kilometerteller en twee tripmeters. Ook waarschuwingslampjes voor ABS, brandstof en motorstoring Links is de temperatuur van de koelvloeistof is zichtbaar en daaronder diverse info die je via de INFO-knop op het display kan toveren. Denk hierbij aan gemiddelde verbruikswaarden (zowel direct als over een langere periode), waarbij je kan kiezen tussen het aantal kilometers per liter of verbruik per 100km. Ook tref je hier informatie aan over de huidige rijduur en tevens service-informatie. Behoorlijk wat info voor een simpel 125cc motortje. Dat de boordcomputer iets te optimistisch is (zoals bij volgens mij alle motoren) gaf deze aan in de testweek gemiddeld 1 op 43 te lopen. In de praktijk bleek dit toch iets minder zuinig te zijn, namelijk 1 op 36. Bij het wegrijden heb ik de meter gereset, anders neemt hij het verbruik van de vorige bestuurder mee en dat willen we tijdens de test natuurlijk niet. Ook waarschuwingslampjes voor groot licht, neutraalstand en de richtingaanwijzers (helaas vallen ze net als de YZF-R3 onder één lampje). Mooier had geweest als de shiftindicator gemixt was met de richtingaanwijzers, dus groene en witte leds gebruiken, waardoor je multifunctionele waarschuwingslichten hebt. Wat ontbreekt is een temperatuurmeter en een gearindicator. Dit laatste hoor je mij niet snel zeggen, maar moet je vaak schakelen, dan kan dat handig zijn. Met volle zon recht op de cockpit zijn de waarschuwingslichtjes slecht afleesbaar. Gelukkig komt die situatie niet constant voor. Onderaan de cockpit heb je natuurlijk nog SELECT en RESET, waarmee je de boel kan bedienen.
Het blokje is een oude bekende uit al eerdere motoren van Yamaha. Yamaha tovert hier 11kW uit en meer mag je met A1 ook niet rijden. Kan je wel zeuren dat het weinig is, maar meer mag niet en van de 125cc motoren hoort de MT-125 bij het topsegment. Voor binnendoor heb je voldoende pit, ook op provinciale wegen tot 100km/u. Ook daar blijft het niet bij, de MT-125 kan de snelweg op. Ik durf vaak met 125cc de snelweg niet op, maar met vloeistofgekoelde blokjes durf ik dit wel. Ik geef op de site elders advies dat als je 125cc moet rijden, je moet kijken naar vloeistofgekoeld en als het kan 11kW. Dat is veiliger en ook nog eens minder saai.
Op de snelweg varieert het van maximaal 116km/u (flinke wind tegen) tot 135km/u (wind mee, café in zicht). Ga uit van het laagste en dan weet je dat je altijd mee kan rijden tussen de 100-110km/u. Ook met flink harde tegenwind in open velden kwam ik altijd wel boven de 100km/u uit, zij het in de 5e versnelling. De lichte koppeling komt laat op, maar dit went snel.Het blokje pakt verder mooi op en loopt trillingsvrij. Hoger in toeren merk je wat trillingen (8000-10.000 toeren), maar nooit storend. Je schakelt snel door de zes versnellingen heen en boven de 8000 toeren is het blokje het felste. Op die manier kan je nog best snel door stad en land scheuren. Onderin is het blok erg tam, je kan 'm wat meehelpen door de koppeling er ietsje bij te pakken. Ook de Akrapovic klinkt boven de 7000 toeren als muziek in de oren. Met een verbruik van 1 op 36 sta je ook nog eens weinig bij de pomp. Wellicht kan dit zuiniger, dit is een combinatie geweest van veel 80km/u wegen, maar ook stukken snelweg met 110-120km/u. Bij een snelheid van 80km/u schakel je net van de 4e naar de 5e versnelling en dan loopt de motor al erg rustig. De 6e versnelling werkt dan echt als overdrive. Hiermee moet je ongekend zuinig kunnen rijden. Overigens heb je bij 120km/u ook niet het idee het blok pijn te doen. Al met al een superblok! De onderhoudsintervallen zijn wat minder; olie wisseltje om de 3000km, klepcontrole om de 6000km. De meeste 125cc blokjes hebben dit soort intervallen of nog korter, omdat elke rit alles van het blok gevraagd wordt.
De MT-125 staat op Michelin Pilot Street banden. Voor een 100/80-17, achter een 130/70-17. Prettige banden die zowel bij droog weer als nat weer goed op de weg blijven liggen en een vertrouwd gevoel geven. Ook de Y-vormige spaken in de velgen zien er gelikt uit. Door het lage gewicht is de motor erg wendbaar en kan je vol gas op een rotonde of bocht afknallen, hard in de remmen gaan, snel terugschakelen en 'm van het ene oor op het andere oor gooien. Lekker spelen, met 125cc kan je best leuk leren rijden. Wat betreft de remmen is de MT-125 voorzien van één 292mm zwevende remschijf voor, met een dubbelzuiger-remklauw, achter 230mm schijf beide voorzien van ABS. Je kan behoorlijk hard in de remmen knijpen voor het ABS ingrijpt. De remmen zijn redelijk bijterig en je staat hoe dan ook snel stil. Wel zo veilig voor de beginnende motorrijder. Let wel op met het kopen van een schijfslot dat deze past qua beugellengte. Het ABUS Granit Quick-slot wat ik van Yamaha mee kreeg paste niet. Gezien de ruimte onder het zadel minimaal is, adviseer ik de passend Abus Sledg77 of een soortgelijk klein ART4-slot. En dan heb ik niet eens aandelen Abus. Misschien toch maar eens die fabrikant aanschrijven.
De vering laat wat te wensen over en geeft redelijk veel oneffenheden door. Op klinkerwegen rijden is dan ook niet het leukste om te doen. Vooraan zit een niet-instelbare 41mm Upsidedown-voorvork met een veerweg van 130mm. Achter een niet instelbare veer met een veerweg van 114mm. De vering is goed genoeg, maar prettiger is als deze iets meer oneffenheden op zou vangen in plaats van ze nog deels door te geven aan de bestuurder. Voor de aanschafprijs had ik op z'n minst instelbere demping verwacht.
Yamaha heeft voor 2020 de MT-125 een drastische make-over gegeven en het niet alleen bij het optische gelaten. Ook het motorblok heeft de nodige upgrades gehad. Freelance motorjournalist Vincent Burger was begin december 2019 aanwezig bij de persintroductie van de Yamaha MT-125 in Spanje en heeft voor Startersmotor.nl een korte impressie geschreven over de nieuwe MT-125:
"Voor 2020 is de 125 flink aangepakt. Niet alleen uiterlijk, maar dat is natuurlijk wel het eerste dat opvalt. Verdwenen is de geel/grijze combinatie, in plaats daarvan hebben we een nieuwe frisse roodwitte jas. Daarnaast zijn ook blauw en zwart nog wel verkrijgbaar, maar dit is de nieuwe kleur om rekening mee te houden, dus die moet even goed in beeld komen. Als tweede is duidelijk het nieuwe neusje. hiermee krijgt de MT een compleet nieuw uiterlijk, wat 'm echt niet slecht staat. Allemaal te danken aan de moderne LED-techniek. Dit neusje herbergt ook een volledig nieuw dashboard, bestaand uit een hip 'negatief' LCD-display met alle informatie die je bedenken kunt.
Maar waar het natuurlijk echt om gaat is rijden, zitten en performen. En daar is geen gebrek aan. Om met het laatste te beginnen: het blok is flink geüpdatet. En als je bedenkt dat er niet aan het maximum vermogen kan worden veranderd, is het des te knapper dat Yamaha er zoveel techniek in wil steken. Maar voor 2020 hebben we dus een slipkoppeling en heuse variabele kleptiming. Een eenvoudig (en zo licht mogelijk) systeem schakelt bij een bepaald toerental over op een andere klepbediening, waardoor de prestaties zowel daaronder als daarboven zo optimaal mogelijk zijn. Tegelijk is de inlaat wat groter gemaakt, is de airbox bijna twee keer zo groot en heeft de uitlaat een nieuwe vorm, alles voor een betere doorstroming. Met als resultaat een nog beter lopend blokje over het hele toerenbereik.
Serieuze business dus en tof dat Yamaha ook deze klasse zo serieus neemt. Dat geeft je toch een gevoel er bij te horen, als A1-coureur. Nog meer als je weet dat ze voor de 2020 MT ook geprobeerd hebben de motor wat meer 'body' te geven en wat meer als echte 'grote' motor te laten aanvoelen. Hiervoor is de zithouding iets rechter op gezet en de rijder wat verder naar voren gebracht, zodat je iets meer op het voorwiel zit. Typisch MT eigenlijk. Het zadel is lekker hard, je zit heel actief en klaar om het stadsverkeer in te duiken. Precies wat je nodig hebt, dus. De gewichtsverdeling is zelfs zó, dat ze de achterveer als gevolg een iets lichter karakter hebben kunnen geven. En natuurlijk is het frame nieuw ontworpen voor al deze veranderingen. Wat er staat is een compleet nieuwe MT-125, die zéker reden genoeg geeft om opnieuw eens aan de tand te voelen als het weer wat beter wordt."
Tekst 2020-update: Vincent Burger - Foto's 2020-update: Yamaha
Vincent Burger schrijft al vele jaren voor diverse motormedia en heeft dus een zee aan ervaringen, ook met A1- en A2-motoren. Bezoek ook eens zijn website, YouTube-kanaal en/of Instagram.
Tijdens de testweek heb ik mij erg vermaakt met deze 125cc motor. De volle 11kW stuurt zoveel leuker dan de 6kW K-Pipe 125 die ik had, maar die kostte dan ook vele malen minder. Appels en peren. Toch kies je beter voor zoiets als de MT-125 of een gekuipte variant. Als het maar 10kW a 11kW aan paarden op stal heeft. Veiliger, leuker en minder frustrerend. Inhalen kan met één of twee tikkies terug en voldoende ruimte. Vooraan kruipen bij het verkeerslicht hoef je zeker niet te laten, je bent toch wel als snelste weg. De motor oogt mooi, weegt bijna niets, stuurt lekker licht, is hoog in toeren nog best vlot en kan de snelweg op. Wat wil je nog meer als beginnende bestuurder? Mocht je nog het idee hebben om de handkappen te kopen, denk twee keer na, de motor zal er nog een aantal centimeters breder van worden en als je veel tussen de auto's en vrachtwagens door wilt rijden, kan dit problemen opleveren.
De prijs van 5199 euro is echter naar mijn mening erg hoog en ik kan begrijpen dat de meeste beginners dit niet hebben liggen. Voor iets meer heb je een YZF-R3, welke veel meer motor is dan de MT-125. Helaas heb je daar A2 voor nodig. Voor iets minder (4999 euro) heb je een ABS-loze YZF-R125. Voor 5499 euro heb je een YZF-R125 met ABS. Toch zou ik dan voor de MT-125 gaan, alleen al omdat deze veel comfortabeler zit. Hoewel de prijs dus hoog is, rechtvaardigt dit voor een groot gedeelte wel het verschil tussen het goedkopere spul en het topsegment, want de MT-125 staat tussen de beste 125cc motoren.
De MT-125 is leverbaar in de kleuren Anodized Red, Matt Grey en Race Blu voor €5.199,-. Met dank aan Yamaha Nederland voor het beschikbaar stellen van de motorfiets.
Foto's: Startersmotor.nl (m.u.v. 2020-update)
Pittig blok voor A1, zicht spiegels, fijne remmen, genoeg aftermarket opties | |
Ruimte onder het zadel, aanschafprijs, gearindicator mist, plaatsing knipperlichtlampje |
Motortype | Viertakt, ééncilinder |
Cilinderinhoud | 124,7cc |
Versnellingen | 6 |
Vermogen/koppel | 11kW bij 9000 tpm, 12,4Nm bij 8000 tpm |
Gewicht | 140kg rijklaar |
Tankinhoud | 11,5 liter, 3 liter reserve |
Verbruik | 1 op 36 met vlot doorrijden |
Topsnelheid | 135km/u met licht dalende weg |
Rijbewijs | A1, A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL