De MT-07 is de 4e telg uit de MT-familie en sinds 2014 te koop bij de Yamaha-dealers in Nederland. Naast de vol-vermogen MT-07, heeft Yamaha ook een 35kW-versie leverbaar en deze mocht ik aan een test onderwerpen. Helaas was de motor al omgetoverd tot lesmotor voor ik de kans kreeg er op te rijden, waardoor de valbeugels (die wel heel duidelijk in beeld zijn) op foto's en video terug te vinden zijn. Rijdt de MT-07 daar minder door? Zeker niet, maar het oogt wel minder fraai en tussen de files door is een stuk spannender.
De MT-familie begon in 2004 met de MT-01, werd in 2006 uitgebreid met de MT-03 en toen bleef het lange tijd stil. In 2013 kwam Yamaha met een 3-cilinder en noemde deze de MT-09. Qua looks komt het minder overeen met de -01 en -03, maar het heeft een koppelrijk blok en mag zich dus ook scharen bij de MT-serie. 'MT' Staat voor 'Master of Torque' (torque = koppel). Verrassend was dat Yamaha voor 2014 ook met een 700cc twin is gekomen, genaamd MT-07. Prima concurrentie voor de zuinige Honda NC700, waar de MT-07 laat zien hoe het ook anders kan. Moeder MT blijkt nogal vruchtbaar, want onlangs werd de MT-125 aangekondigd, welke vanaf november 2014 leverbaar zal zijn. Staat die 'M' dan ook voor 'Master'? Voor 11kW vast wel, maar ik noem het de 'Mini Torque'. Nog even wachten op een demo van de Yamaha MT-125, ik verwacht er best veel van.
Henk van Yamaha Nederland legt bij het ophalen van de motorfiets nog even uit wat alle functies zijn. Zo heel veel zit er niet op de MT-07, maar toch even fijn om nog wat uitleg te krijgen. Hup, jas dicht, oordoppen in, handschoenen aan, helm op, motor starten en wegwezen!
Bij de eerste aanblik van de MT-07 lijkt de motor een stukje kleiner dan ik in gedachten had. Korte wielbasis, koplamp welke lijkt op die van de MT-03, een korte, laag geplaatste uitlaatdemper die aan de MT-09 doet denken en noem zo maar op. Zit je eenmaal op de MT-07, dan zit je meteen goed. Goed, de voetsteunen kunnen wellicht wat lager (ik ben 1.80m), maar mijn eerste indruk is dat het zadel ruimer is dan gedacht. Je kan nog een heel stuk naar achter als je dat wilt. Heb je wat kortere benen, dan is het zadel aan de voorzijde smal genoeg om je benen goed langs de motor kwijt te kunnen bij de verkeerslichten. De zithouding op de MT-07 is lichtjes voorover gebogen. De passagier zit wat minder riant, maar wil je vaak met twee man toeren, dan koop je bijv. een FJR, geen MT-07. Wel jammer dat er voor de passagier geen handgrepen zijn om aan vast te kunnen houden tijdens het rijden. De koppeling is lekker licht en de versnellingsbak doet precies wat je wilt. Dat je erg met je neus op het voorwiel zit is een gehoorde uitspraak, ik ben de MT-03 teveel gewend, waardoor het mij blijkbaar niet meer opvalt.
De achterbrug en met name de kettingspanner zijn een lust voor het oog. De kunststof tank is voorzien van een standaard tankpad in de vorm van een kunststof kapje. Wellicht kan daar nog wat anders worden geplaatst. Een tanktas met magneten gaat niet passen, wil je een tanktas, koop dan een tanktas met tankringbevestiging. Deze zijn soms wel wat prijziger, maar uiteindelijk kan je wel je spullen kwijt. Laten we de motor nog eens beter bekijken...
Het motorblok is een nieuw ontwerp van Yamaha. De parallel twin is gebouwd naar de al bekende Crossplane-filosofie van Yamaha met een 270° krukas-design. Deze filosofie is niet nieuw en werd al eerder gebruikt in de TDM, TDX, de R1 vanaf 2009 en de meer recente XT1200. Het doel is om een grotere koppelafgifte te hebben in het lage- en middentoerengebied. Door de verzette kruktappen heeft de motor dus meer koppel en reageert en klinkt het als een V-Twin. Je hebt dus even simpel gezegd op deze manier dezelfde eigenschappen, maar dan wel met een parallel-twin blok. Nu is dit met de 35kW-versie minder goed merkbaar, maar vol vermogen maakt dit nog zo 20% verschil met de concurrentie.
Het blok pakt fijn op en de versnellingsbak is trefzeker en heeft geen problemen gegeven. De motor is redelijk schakellui te besturen, waardoor je in elke versnelling meer dan genoeg koppel in huis hebt om even snel trager verkeer kan inhalen. Bij 40km/u kan je gerust in de 4e versnelling zitten om het gas open te draaien om tot illegale snelheden te komen. Wat je echter niet moet doen is bij een lage snelheid in z'n 6 het gas volledig opendraaien. Dat resulteert in een bokkig gedrag, dat moet je echt overlaten aan de viercilinders. Ook op de snelweg als je al 120km/u op de snelweg rijdt in de 6e versnelling, heb je nog steeds (ook met 35kW) genoeg koppel om vlot in te halen.
Ook qua trillingen valt het heel erg mee, over het gehele toerenbereik (35kW) heb ik geen vervelende trillingen gevoeld en zelfs op de snelweg is het dus echt erg comfortabel sturen. Nu heb ik op dit moment zelf een MT-03 'vibrator', dus voelt zelfs een V-Twin bijna even soepeltjes aan als een viercilinder, maar met andere twins in het achterhoofd en een balansas in het blok, worden de meeste trillingen prima glad gesmeerd.
Waar de originele MT-07 een beest is van 0-100km/u (3.8 sec), viel me dit bij de 35kW-versie iets tegen, het duurt toch zeker 6,5 seconden voor je de 100km/u aantikt. Een beetje gekietelde dure auto heeft weinig moeite om je bij te houden. Aan de andere kant; voor de beginnende motorrijder is dit snel zat. De echt snelle sprintjes maak je maar over 2 jaar! De MT-07 valt in de begrenzer bij 7000 toeren in de 6e versnelling, wat neer komt om 168km/u. Een prima snelheid, die je echt niet lang wilt rijden op een naked, mooi dat het kan en dat je weet dat je nog wat over hebt, maar tot 130km/u is het nog lekker relaxt rijden, daarboven meer een opgave. Vol vermogen geeft Yamaha 68Nm koppel op, het koppel voor 35kW is niet opgegeven maar zou een voelbare 50Nm zijn. Met het A2-rijbewijs valt er helemaal niets, maar dan ook niets te klagen over dit heerlijke motorblok. Een ander voordeel is het zuinige karakter van de MT-07. Wij hebben met flink doorpoken dan maar 1 op 22,7 kunnen halen, maar bij rustige ritten en het houden aan de snelheidslimieten moet 1 op 26-27 echt mogelijk zijn. Met een tankinhoud van 14 liter moet je in elk geval 350km ver komen.
De nieuwe cockpit is een mooi gevormd LCD-display met twee knoppen onderop in het midden. Normaal ben ik niet zo gecharmeerd van alles digitaal, maar over deze cockpit ben ik erg te spreken. Hopelijk zal Yamaha in de toekomst deze cockpit vaker gebruiken, ook bij de lichte modellen. Pontificaal in het midden de versnellingsindicator, iets groter rechts de snelheidsmeter, welke goed afleesbaar is, ook als je je leesbril niet op hebt. Normaal vind ik een versnellingsindicator een beetje onzin, maar ik heb 'm toch stiekem wel een paar keer 'nodig' gehad. Ondanks dat het een koppelrijk blok is, wil je wel eens een versnelling te hoog zitten, waarbij een tikkie terug je nog sneller van je plek laat komen. Juist voor beginners is de indicator erg fijn.
Onderop de toerenteller en aan de linkerzijde informatie zoals een kilometerteller, tripmeter, verbruiksmeter, koelvloeistoftemperatuur en buitenluchttemperatuur, welke je kan verwisselen of resetten met de onderste twee knopjes onderaan. Deze knoppen zijn ook met (zomer)handschoenen goed bruikbaar. Die buitentemperatuur klopt niet altijd en geeft vaak teveel aan (ongetwijfeld door de warmte van het blok), maar is wel van belang bij lage temperaturen, zodat je weet wanneer je op je hoede moet zijn voor mogelijk bevroren weggedeelten. Ook heeft het display rechtsboven nog een 'ECO'-indicator, deze geeft aan wanneer je zuinig aan het rijden bent. Mag jij raden wanneer dat is!
Helemaal onderaan nog een rijtje controlelampjes (ABS, oliedruk, richtingaanwijzers etc), welke ook goed zichtbaar zijn met de volle zon er op. Iets wat wel even anders is bij de MT-03. Wel moet je om zicht te krijgen op de informatie op de cockpit iets verder omlaag kijken dan 'normaal'. Wat mij betreft had de cockpit iets meer naar achter gemogen, maar Yamaha heeft dat omgedraaid met de sleutel. De sleutel zit niet voor de cockpit, maar er achter. Wel een opmerking erbij dat 's avonds het scherm wel erg fel is. De helderheid van het display is instelbaar, kwamen we achter na een opmerking van gebruiker 'Souris' van Motor-Forum.nl. Bij de demo kregen we geen instructieboekje en zonder dit boekje kom je daar niet snel achter.
Over het stuur zelf valt niet zoveel te vertellen, maar wel wat over de knoppen links en rechts. Zo is de startknop verdwenen en is er plaats gemaakt voor een knop die fungeert als killswitch en startknop. Dit is even wennen. In plaats van op de knop te drukken, schuif je de killswitch naar beneden en zonder hoesten of proesten start de motor direct. Aan de linkerkant van het stuur is er ook wat aangepast en is de richtingaanwijzerschakelaar (mooi woord voor Scrabble) wel erg klein en slank. Met zomerhandschoenen voel je maar een klein beetje feedback, dus even de winterhandschoenen van zolder gehaald om te zien wat er daar nog voelbaar van was: echt bijna niets. Ik zie liever een grotere voelbare schakelaar daarvoor terug in de plaats. Een ander minpunt is de plaats van de toeter. Ook Yamaha heeft gekozen om deze een andere plek te geven en ook de knop kleiner te maken tot een klein rond knopje. Wil je toeteren, dan moet je duim verder strekken en zoeken. Een toeter moet snel bereikbaar zijn met je duim om eventueel gevaar af te kunnen wenden. Zet die toeter weer onderaan. En tuurlijk zal dit wennen, maar waarom bij diverse fabrikanten die veranderingen, als het al goed was?
De remhendel is in 5 standen verstelbaar, de lichte koppeling echter niet. De spiegels op de testmotor waren al van het type pannenlap en waren zo groot dat het zicht nagenoeg perfect was. De MT-07 heeft gelukkig niet deze lelijke grote pannenlappen (hoewel het zicht echt fijn was), maar kleinere mooi gestijlde spiegels, waarvan naar horen zeggen het zicht voornamelijk gericht is op het bewonderen van de ellebogen. Heb ik niet kunnen verifiëren, maar ik ken het fenomeen van vele andere motoren. Gelukkig zijn er vele soorten en maten spiegels te koop, mocht jij ook het kijken naar je ellebogen zat zijn.
Links: Toet toet! De knop het verste weg voor je duim (terwijl ik 'm dichtbij zou willen hebben bij gevaar). Zie ook de kleine richtingaanwijzerschakelaar.
Rechts: In plaats van een startknop een multifunctionele killswitch.
De 35kW MT-07 staat op Bridgestone Battlax BT-023 banden. Dit is een sport-toer band, welke prima geschikt is voor een motor als de MT-07. Aan de voorzijde maatje 120, aan de achterzijde is de motor in zijn klasse behoorlijk groot geschapen en gezegend met een dikke 180-band. De concurrentie moet het met vaak een 160 doen, met de 180 heb je meer grip, maar betaal je ook meer bij een nieuwe band. De banden hebben prima grip, echter op lengterichels en dikkere bitumen die recentelijk zijn geplaatst (denk aan verse haaientanden), wil de motor zich in een bocht soms ietsje oprichten of een stapje opzij doen. Voor het gebruik op straat vond ik dit fijne banden die ook met natte wegen genoeg vertrouwen gaven.
Over de remmen valt niet zoveel te klagen. De remmen werken prima, zijn goed doseerbaar maar niet bijzonder fel. Het kan een stuk harder, maar de remmen voldoen gewoon prima, ook in noodsituaties kan je snel stil staan. Voor 6999 mag je ook geen Brembo's verwachten. De voorzijde van de MT-07 is voorzien van twee waveschijven van 282mm met dubbelzuiger remklauw, de achterzijde met een 245mm waveschijf. Uiteraard is de motor voorzien van ABS. Beginners hoeven absoluut niet bang te zijn dat de remmen bijterig zullen reageren, gewoon flink inknijpen die handel! Wel heb ik gemerkt dat de ABS er aan de achterkant vrij vlot in komt, bij het flink intrappen van de achterrem voel je de ABS al feedback geven door het klapperen van het rempedaal. Aan de voorzijde moet je toch wel enorm flink je best doen, wil je de ABS aanspreken. Wat mij betreft prima remmen op deze motor, zeker bij normaal gebruik op de weg.
De vering op de MT-07 is OK. Voor de meeste motorrijders zal de vering voldoende zijn, maar de instelbaarheid is minimaal. De conventionele voorvork aan de voorzijde heeft een veerweg van 130mm en is niet instelbaar. Bij de achterveer, met eveneens een veerweg van 130mm, is alleen de veervoorspanning instelbaar in 9 standen. De horizontale plaatsing is een leuk detail en zit aan de achterzijde van het blok vast aan de ene zijde, de andere zijde aan het midden van de achterbrug. Op wat slechter wegdek (denk aan kuilen, klinkers die al wat langer liggen) zijn dit soort oneffenheden goed voelbaar. Bij drempels goed opletten en niet met te hoge snelheid pakken. Boven de 60km/u wilde ik nog wel eens uit het zadel komen op een niet eens zo hele hoge drempel. Even op de stepjes gaan staan of gewoon de snelheid er even uithalen. Jammer dat er steeds meer drempels in Nederland uit de grond worden gestampt.
Yamaha heeft met de MT-07 35kW echt een fantastische motor op de markt gebracht en ik heb dan ook echt genoten van deze motor. Prijstechnisch niets op aan te merken, lekker veel koppel bij een laag toerental, op de snelweg nog steeds vlot kunnen inhalen, een laag rijklaargewicht (182kg incl. ABS) en onder andere daardoor goed wendbaar. Een prima motor voor zowel beginners als gevorderden. Ook straatje keren is peanuts op deze motor en dat maakt het ook nog eens een geschikte lesmotor. Tel daarbij op het zuinige verbruik en de grote onderhoudsintervallen en we hebben hier te maken met één van de toppers in de 35kW categorie.
Over onderhoudsintervallen gesproken, deze had ik nog niet genoemd bij de info over het motorblok; de olie vervang je om de 10.000km (of natuurlijk elk jaar, wat er als eerste komt), de oliefilter om de 20.000km en de klepcontrole is pas bij elke 40.000km. Onder het passagierszadel zit een kleine ruimte waar je wel iets kwijt kan in de vorm van een schijfslot of een boterham. Niet heel groot, maar ik heb kleiner gezien. Wil je meer kwijt, dan moet je toch aan de tanktas of een topkoffer. Handig zijn de lusjes aan het zadel die je naar buiten kan trekken en kan gebruiken om bagage aan vast te maken.
Wat ik wel als nadeel opmerkte is dat het achterspatbord weinig doet. Bij natte wegen slingert het achterwiel alle prut van de straat op je helm, waterspray in je nek en op je rug, wat resulteert in een zeiknatte jas. Ook mag je naderhand het zand van het passagierszitje verwijderen. Er zijn wel meer motoren die last van zoiets hebben. Denk hierbij ook aan de MT-03, MT-09, maar ook bijv. de KTM Duke 390. Ik denk dat dit eigenlijk het enige nadeel is van de MT-07. In Nederland regent het gewoon vaak en had een oplossing hiervoor fijn geweest (los van een topkoffer monteren). Er zijn oplossingen voor in de vorm van 'spray guards' of 'huggers'. Zoek er maar eens op voor de MT-07. Je ziet ze bijvoorbeeld standaard op de Suzuki Freewind 650 of de BMW R1200GS, om maar even wat te noemen.
Yamaha verkoopt het 35kW-model als apart model, het is dus niet mogelijk om deze 'officieel' naar 55kW te zetten in een handomdraai. Technisch is het mogelijk met de juiste onderdelen, maar wil je de motor als 55kW op papier, dan mag je de motor tegen de nodige kosten herkeuren, niet te vergeten de onderdeelkosten, man-uren. Kost dus behoorlijk wat geld. De motor wordt dus afgeleverd in Nederland als standaard 35kW en niet als afgeknepen variant van een 55kW-model. Beter verkoop je bij het behalen van het 'A3'-rijbewijs de 35kW MT-07 en koop je een nieuwe of 2e hands vol vermogen MT-07 er voor terug, of wat anders.
(Aanvulling april 2018: vanaf eind april 2018 is het mogelijk om MT-07's die op 35kW staan terug te zetten naar vol vermogen. Alle motoren van Yamaha die vol vermogen zijn, maar een 35kW-homologatie hebben, kunnen ook officieel terug naar 35kW. Onduidelijk is of dit met terugwerkende kracht kan, of dat de motor qua kenteken pas eind april 2018 voor het eerst op kenteken moet staan. Een vol vermogen MT-07 kan dan dus ook terug naar 35kW. Vraag de Yamaha-dealer hier naar.)Verder valt er niets te klagen over de MT-07 en staat deze motor op mijn persoonlijke 'potentiële volgende motor'-lijst (echter wel vol vermogen dan). Maak zeker een proefrit en sta versteld, ik denk dat de Yamaha MT-07 een populaire concurrent zal worden voor de Kawasaki ER-6N en Honda NC700/NC750. Voor 6999 euro koop je een prachtig stukje techniek wat je niet snel zal vervelen. Op de site van Yamaha zijn ook nog eens tal van accessoires voor de MT-07 beschikbaar, om de motor helemaal te personaliseren naar je eigen smaak. Mooiste accessoire? De Akrapovic-uitlaat zonder dB-killer. Jammer dat je buren dit waarschijnlijk niet kunnen waarderen.
Met dank aan Yamaha Nederland voor het beschikbaar stellen van de MT-07.
Sterk blok (zeker onderin) met V-twin sound, erg zuinig, lusjes bij passagierzadel voor bagage, prettige cockpit, relatief laag gewicht, aanschafprijs | |
Achterspatbord doet zijn werk niet bij regen, feedback knipperlichtschakelaar, plaatsing claxonknop, geen handgreep voor passagier |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL