Foto: Vectrix
Dat de olievoorraden op gaan raken horen we al jaren, misschien onzin om de olieprijs te verhogen of waarheid om op zoek te gaan naar alternatieven. De Vectrix VX-1 is zo'n alternatief, de scooter gebruikt namelijk geen benzine, maar elektriciteit. Helemaal zonder olie kunnen we niet, immers is voor banden ook onder andere olie nodig en soms dienen dit soort motoren nog gesmeerd te worden met olie. Maar er zal veel minder nodig zijn.
De VX-1 is een maxiscooter zoals bijvoorbeeld de Suzuki Burgman en ideaal voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer op de telkens maar drukker wordende snelwegen in Nederland. De (begrensde) topsnelheid is dan maar 105km/u, maar in de spits kom je zelden boven de 100km/u uit en als dat wel lukt, is dat meestal van korte duur voor je weer in de remmen kan voor de volgende opstopping. Ideaal aan de Vectrix is dat deze een piekvermogen heeft van 21kW en een constant nominaal vermogen van 7kW. Hierdoor te besturen met het A1-rijbewijs. Daarbij een constant koppel van 22Nm (vergelijkbaar met een 250cc motorblok) met een maximumkoppel van 65nm. Dit is te vergelijken met het koppel van een 650-700cc motorscooter of bijvoorbeeld een pittige 650cc sportmotor! Met andere woorden; bij het verkeerslicht ben je snel weg.
Opladen gaat via het stopcontact, de stekker zit onder de buddy, echter door twee grote accu's is de ruimte wat beperkter. Dat kan worden opgelost door een topkoffer. De accu is na 2 uur 80% opgeladen en een volledige laadbeurt duurt 3,5 uur. De actieradius van de elektrische motorscooter is 70-90km, afhankelijk van hoe ver je het 'gas' open draait. Prima voor woon-werk verkeer of korte afstanden, ongeschikt voor lange reizen. Maar ik weet zeker dat in de toekomst de elektrische voertuigen steeds beter worden en we straks niet eens anders meer weten!
De prijs is stevig, € 8995,- , maar houd er rekening mee dat je geen houderschapsbelasting betaald, het onderhoud per jaar 1 uurtje vergt en verder alleen je banden en remmen onderhevig zijn aan slijtage. Daarnaast 'tank' je tegen het energietarief wat nog altijd goedkoper is dan wat je voor 1 liter aan de pomp betaald. Een volle tank kost je minder dan 1 liter benzine! Bereken voor jezelf wat jij kwijt zou zijn per jaar aan een benzinescooter om te overwegen om een Vectrix te kopen of toch maar een benzinemodel te nemen. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. De Vectrix is een prima milieuvriendelijk alternatief voor de benzinevariant, zo lang je niet al te grote afstanden hoeft te overbruggen.
Vectrix is helaas failliet gegaan, nieuw zal je ze niet meer kunnen kopen, maar 2e hands vast nog wel te vinden. BMW is een stuk groter en durfde het dan ook aan om in 2014 met de C evolution te komen, welke we wel hebben kunnen testen. Een erg uitgebreide recensie van de Vectrix kan je lezen op de website van Motorfreaks.
Motortype | Elektrisch, koolborstelloze gelijkstroommotor met radiale luchtspleet |
Cilinderinhoud | n.v.t. |
Versnellingen | elektromotor met planetair tandwielstelsel direct op achterwiel |
Vermogen/koppel | 20,2kW (27,4pk) piek, 7kW (9,5pk) nominaal |
Gewicht | 210kg rijklaar |
Tankinhoud | Accu-capaciteit n.b. |
Verbruik | n.b. |
Topsnelheid | 105km/u |
Rijbewijs | A1, A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL