Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

Suzuki SV650S/N/SR (25kW-kit)

Suzuki SV650 eerste model

Suzuki SV650 tweede model

Foto's: Suzuki

De Suzuki SV650 is een enorm populaire motor, zowel bij beginnende motorrijders als bij gevorderden. Suzuki heeft de markt van de twee-cilinders weer geopend met de verkoop van de SV650. Kawasaki zag daar bijvoorbeeld ook wel heil in en ontwierp de ER-6 als concurrent van de Suzuki SV (en opvolger van de Kwasaki ER-5). De S-versie zit iets sportiever dan de N-versie, waarbij je bij de S-versie meer gewicht op je polsen hebt en dat best wel eens kan voelen na een paar uurtjes rijden (als je het niet gewend bent), daarbij de voetnoot dat de koppeling vrij zwaar te bedienen is en ook na een middagje veel de koppeling inknijpen voelbaar kan zijn. Kwestie van vaak doen en wennen. De SV is gebouwd in de periode dat het 25kW-rijbewijs nog bestond en hierdoor zijn er voor de SV's dus 25kW-kits beschikbaar, waar je met het A2-rijbewijs op mag rijden. Wil je een oudere SV op 35kW rijden, dan kom je automatisch uit bij een IKS-keuring van enkele honderden euro's. Beter kijk je voor die twee jaar naar een 25kW SV of als je wat meer te spenderen hebt, koop je het 2016-model met waarschijnlijk (nog niet bevestigd op het moment van schrijven) een 35kW-goedkeuring.

De SV is waarschijnlijk dé ideale 25kW motor als je puur naar vermogen kijkt. De V-Twin heeft namelijk onder in toerental al veel koppel tot z'n beschikking, waardoor deze vlot optrekt en op de snelweg door de twee cilinders nog eens voldoende snelheid heeft om een mooie topsnelheid te halen en bij het inhalen ook al lekker wat koppel heeft om ongestoord auto's in te halen zonder heel goed te timen. Natuurlijk lukt dat wel met elke motor met grotere inhoud, maar puur gekeken naar het koppel heb je met een V-Twin toch wel het beste in huis bij relatief weinig vermogen. Waar je bij een 4-cilinder later meer koppel hebt, heeft de V-Twin dat allang uitgesmeerd op het wegdek.

De SV is sinds 1999 op de markt, tot en met 2002 heeft Suzuki de ronde vormen aangehouden bij deze motor. Vanaf 2003 is het uiterlijk een stuk scherper geworden en zijn er natuurlijk meer dingen veranderd aan het blok zoals bijvoorbeeld injectie, maar ook de tankcapaciteit is met 2 liter toegenomen. Zoek je een goede motor om je motorcarriere mee te beginnen? Dan kan de SV je ware zijn! De SV(-N) is opgevolgd door de Suzuki Gladius sinds 2009.

Onlangs heeft Suzuki op de EICMA 2015 de vernieuwde SV650 getoond, welke vanaf 2016 te koop is bij de Suzuki dealers. Helaas krijgt deze voorlopig geen 35kW-goedkeuring.

 

 

Suzuki SV650S (oude model)
Suzuki SV650S (nieuwe model)
Suzuki SV650SR
Motortype Viertakt, V-Twin, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 645cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 25kW (34pk)
Gewicht 165-169kg droog
Tankinhoud 16 liter (t/m 2002) / 18 liter (vanaf 2003)
Verbruik +/- 1 op 20
Topsnelheid 160-170 km/u
Rijbewijs A2, A
OSW - Motor makkelijk verkopen

 

 

Motor theorie online oefenen

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2025 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!