Foto: Suzuki
De custom die niet begrenst hoeft te worden! Dat is handig voor de beginnende rijder met het A2-rijbewijs. Gewoon kopen en rijden. Scheelt veel in kosten, die men weer kan steken in kleding of sloten of andere accessoires. Met het één-cilinder 650cc blok kan je goed meekomen op de snelweg en natuurlijk lekker binnendoor cruisen. Boven de 130km/u is de fut er wel een beetje uit, maar dit soort motoren is ook niet gemaakt om constant hard mee te scheuren over de snelweg. Het feit dat je mee kan komen op de snelweg is prettig, zodat je geen wegen hoeft te vermijden. Lekker binnendoor genieten van de omgeving terwijl het blok tussen je benen er rustig op los pruttelt.
"De Suzuki Savage LS650 is een lichte chopper, maar nu eens een keer als eencilinder. Het is een motor met redelijke goede prestatie, binnen de beperkingen die de overheid stelt aan 25kW fietsen is dit een van de fietsen die een behoorlijk koppel heeft. Het gevolg daarvan is dat het een motor is waarmee je goed met het verkeer kan meekomen, maar de topsnelheid is wat laag. Tot 130 km/uur wil hij vlot accelereren, maar daarboven is de fut echt op. Als je wat meer rijervaring hebt, kan je met een Savage wel een toertochtje met rustig rijdende motoren meerijden. Ja, een no-fear kneedown donorrijdersclubje rijdt je volledig zoek, maar daarvoor is geen enkele 25Kw fiets echt geschikt. Toch is langere stukken 120 km/uur rijden wel wat veel gevraagd. Vooral de buik en armspieren krijgen het dan zwaar. Een ruitje wil wel helpen, maar dan moet jij wel met een ruitje willen rijden. De Savage heeft een relatief lage zit, waardoor hij ook voor vrij kleine mensen lekker zit. Lange mensen (> 1,90) hebben waarschijnlijk baat bij een setje forward controls.
Deze Suzuki is een relatief simpele fiets. Het onderhoud is eventueel zelf te doen en de onderdelen zijn niet duur. Er zijn een paar punten van aandacht, die je goed in de gaten moet houden. Een van die punten is de solenoïde waarmee de uitlaatklep tijdens het starten bediend wordt. Niet dat deze instelling snel verloopt, maar als ie verkeerd staat heb je kans op ernstige motorschade. Verder is er de ontwerpmisser van de nokkenasketting. Wie zo rond de 30.000 km mechanisch gerammel uit het blok hoort komen, doet er goed aan het rechtercarterdeksel even los te maken en te kijken naar de stand van de nokkenaskettingspanner. Als dat de oorzaak van het gerammel is kan je een van de bekende modificaties toepassen of de nokkenasketting vervangen. Doorrijden met dit euvel gaat niet lang goed en ernstige schade aan zuiger, cilinder en cilinderkop kan het gevolg zijn. De aandrijving is een onderhoudsvrije belt, dat scheelt in vieze achterwielen en kettingen vervangen. Het verbruik is niet erg gunstig. 1 op 17 is een normale waarde, terwijl andere lichte fietsen soms 1 op 30 rijden.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL