Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Keerpunt, het boek van YouTuber Itchy Boots

 

MV Agusta Brutale 675 35kW (2012/2013)

MV Agusta Brutale 675 left side

Begin juni kreeg ik van Rick van MotoMondo B.V. (importeur van o.a. MV Agusta) een e-mail met de melding dat de Brutale 675 ook voor 35kW beschikbaar was via een speciale mapping en dat er een demo klaar staat en of ik hier interesse in heb. MV Agusta? Zoiets hoef je mij niet twee keer te vragen! Toen ik nog een beginnende motorrijder was, was de F4 onder elke motorrijder wel
bekend en had je smaak en teveel geld. De Brutale 675 is het budgetmodel van MV Agusta. Voor zover je dit stukje techniek op wielen natuurlijk in een budgethoekje kan schuiven.

De afspraak was al snel gemaakt en bij aankomst stond de Brutale 675 al op me te wachten. Na een korte uitleg over het instellen van de motor (diverse mappings en tractiecontrole, hierover later meer), mocht ik op pad en heb ik de motor een aantal dagen aan de tand gevoeld. De Brutale 675 heeft standaard meer dan 70kW (namelijk 81kW) en is in principe NIET geschikt voor begrenzing naar 35kW op kenteken. MV Agusta heeft hier een slim trucje op toegepast, door een aparte mapping te maken voor 70kW en de motor dus óók te verkopen/keuren als 70kW op kenteken. Alleen het 70kW model kan terug naar 35kW, omdat de RDW dit anders niet zal accepteren.

Mag je na 2 jaar vol vermogen rijden? Dan kan je de motor door middel van een mapping terugzetten naar 70kW of zoals waarschijnlijk iedereen wel zal doen; terugzetten naar het volle vermogen van 81 kW. Op kenteken zal dan 70kW staan, maar geef bij je verzekering even op wat het echte vermogen is. Kom je ook niet in de problemen bij een ongeluk. Het 'flashen' naar een andere mapping kost ongeveer een half uur en kan door de dealer worden gedaan. Dat gaat een stuk sneller dan de oude methode met gasveren, sproeiers, gasschuiven en ringen, of wat recenter met een andere cdi!

 

 

Maagd

Met een druk op de knop, start de motor en klinkt er een lekkere roffel van het 3-cilinder blok. De motor loopt naar mijn mening stationair iets te hoog, ook als deze warm is. Voor mij de eerste keer dat ik op een 3-cilinder ga rijden. Maar niet alleen dat is nieuw voor mij, ook het sturen op een motor met tractiecontrole en ride-by-wire is nieuw voor mij en na deze testrit ben ik dan ook mooi van mijn maagdelijkheid af voor wat betreft deze techniek. De 3-cilinder heeft het rauwe van een 2-cilinder en het vermogen van een 4-cilinder, met als voordeel dat het koppel er een stuk vroeger in komt. Deze motoropstelling maakt van deze motor een beest. Wat een waanzinnig apparaat! Het blok is afkomstig uit de F3 en dit staat dan ook nog op de linker carterdeksel. Wel is het blok wat minder krachtig dan wat er in de F3 zit, maar geloof mij; er zit nog behoorlijk veel pit in!

Een ander woord voor Italiaans temperament? Brutale! Wat een ongelofelijk lekkere en krachtige motor is dit. De zithouding is iets naar voren, niet te agressief, maar wel actief. Bij het wegrijden heb ik het idee dat ze bij de importeur een foutje hebben gemaakt en de motor toch de vol vermogen mapping heeft. Wat gaat dat ding er vandoor in elke versnelling als je het gas
open draait.

Brutale 675 engine

Vanaf 4000tpm zit er al flink wat pit in, maar helaas wordt je bij 8000tpm keihard afgestraft door de begrenzer. Op dat moment heb je door dat het toch echt een 35kW motor is, maar wat een power zit er in deze machine tot de begrenzer! Dit is echt een serieuze 35kW motor met power. Dit is gewoon een echte motor waar je als motorrijder met en A2-rijbewijs op gezien mag en wil worden.

Brutale 675 achterwiel

Uiterlijk

Voor ik wat verder ga vertellen over mijn rijervaring, wil ik het nog eerst even hebben over het uiterlijk van de Brutale 675. In Italië heb je niet alleen hele mooie vrouwen, je hebt er ook prachtige motoren. Italianen weten hoe ze mooie motoren moeten maken en dat zie je ook terug in deze MV Agusta. Het uiterlijk is echt om je vingers bij af te likken. Ik heb de KTM Duke 125 wel eens 'pure porno' genoemd, maar dit is zeker niet minder! Agressieve look, trellis buizenframe, enkelzijdige achterbrug, achterband maatje 180, de drie uitlaatpijpen die mee gaan in de vorm van het achterwiel, de stijlvolle luchtinlaten in de tank, de remklauw aan de voorkant die heel stijlvol overloopt in de Marzocchi USD-voorvork.. ik kan nog wel even doorgaan!

MV is er ook niet vies van om overal zijn logo op te zetten. Je kan dit terugvinden van jiffy, handvatten tot stepjes. Op genoeg plekken zijn de letters 'MV' terug te vinden. De motor is gewoon een lust voor het oog. Ook de spaakvelgen zien er stijlvol en sportief uit en de enkelzijdige ophanging van het achterwiel maakt het geheel af. De ventielen staan haaks op de velg, waardoor je nooit problemen hebt met het oppompen van de banden. Iets wat we dus steeds vaker terug zullen zien bij diverse merken. Iets wat ik alleen maar toejuich. Op het voorwiel zijn twee zwevende 320mm remschijven bevestigd met daarop Brembo remklauwen.

Deze stoppers aan de voorzijde doen hun werk meer dan goed, je kan de remmen goed doseren en met één vinger de motor tot stilstand brengen is geen probleem. De achterrem remt ook best aardig, maar dat zou wat mij betreft wat feller mogen zijn. Maargoed, hoe vaak gebruiken we de achterrem nou? In de praktijk gebruik je voor 80% je voorrem en daarmee staat de motor snel genoeg stil. Helaas heeft deze versie geen ABS, maar het is helemaal niet zo dat motoren zonder ABS onveilig zijn.

Ook bij MV Agusta zit op het stuur de toeter en de knop voor de richtingaanwijzers 'andersom'. Dus toeter boven, bediening knipperlichten onder. Ik moet er nog steeds aan wennen en op een moment dat ik weer eens geen voorrang kreeg op een rotonde (de zoveelste keer deze week), had ik de eerste keer moeite om de toeter te vinden en kon ik dus niets doen en te laat toeteren schiet ook niet op. Dit is echter een kwestie van wennen. Als je niets anders zal rijden dan een motor met deze bediening, went het vrij snel.

Zoals je van ons gewend bent, nemen we ook altijd een kijkje onder het zadel. Het slot om het zadel te verwijderen bevind zich bij iets onder de tank tussen het buizenframe, waar je het normaal zou verwachten in een zijkap. Onder het zadel is er niet heel veel ruimte. Plek voor een schijfslot en misschien wat ander kleins. Waar je normaal een gereedschapskitje zou verwachten, zit dit bij de Brutale 675 onder het zadel zelf, bestaande uit twee inbussleuteltjes. Let op: Het vak is niet geheel dicht. Er zou misschien wat uit kunnen vallen, maar met regen komt er dus vuil en vocht in de bak terecht. Persoonlijk zou ik de bak aanpassen, zodat dit niet kan gebeuren. Onder het zadel zien we ook nog twee losse stekkers. Eentje is om de engine mapping te uploaden naar de motor, de ander is voor de accu. Op die stekker kan je een druppellader aansluiten, die je bij aanschaf van de MV Agusta krijgt. Waarom? Omdat de accu onder de tank zit en je er niet makkelijk bij kan komen. Waar je in de winter de accu er uit zou halen (bij een winterstop), kan je de motor gewoon aan de druppellader hangen. Even de accu er uit halen betekend de tank verwijderen, voor je er bij kan. Het is aan te raden de motor met enige regelmaat aan de lader te hangen, daar deze na een maand leeg kan zijn bij geen gebruik, net zoals elke accu en batterij zijn lading verliest.

Verder heeft MV Agusta gekozen voor de ouderwetse peilstok om het oliepeil te meten. Waarom er niet is gekozen voor een kijkglaasje weet ik niet, maar ach, zo lang er maar een methode is om het te meten en er een oliesensor is als er iets niet klopt, moet je wel een zeurpiet zijn als je perse een kijkglaasje wilt hebben om te zien hoeveel van dat vloeibare goud er nog in het blok te vinden is. Genoeg gekwijld en gepraat over het uiterlijk, er moet ook nog gereden worden!

Brutale Hawker Hunter

De MV Agusta Brutale 675 met een Hawker Hunter. Goed, geen Agusta helikopter, maar de kleuren passen allemaal bij elkaar!

Rijden via draad

Zoals ik al aan gaf, trekt de motor als een malle op. Ik had echt het idee dat de motor helemaal niet op 35kW stond toen ik bij de importeur weg reed. Helaas (voor mij) bleek de motor wel op 35kW te staan, maar daar kwam ik pas achter toen ik op de snelweg reed nadat het blok warm genoeg was om lekker door te trekken. De topsnelheid is gelimiteerd op 150km/u. Harder gaat de motor niet en in principe is dat niet heel storend omdat 150km/u toch boven de maximum snelheid zit (en dit op een naked toch niet heel fijn is om lang vol te houden), maar het probleem met de Brutale 675 is dat je wel in een mum van tijd op deze snelheid zit. Die motor gaat als een hazewindhond door de versnellingen heen en ik heb zo'n idee dat je dit binnendoor nog wel eens boetes kan geven. 50km/u op deze motor rijden is echt een opgave. Maar daar heeft MV Agusta ook een foefje voor, daarover later meer als we langs de cockpit en instellingen langs gaan.

De ouderwetse gaskabel bestaat niet meer op deze motor, de Brutale maakt gebruik van het ride-by-wire systeem. Bekend vanuit de vliegtuigen en auto's, is dit systeem ook toegepast op onder andere deze motor. Je geeft nu dus geen gas meer via een gaskabel, maar de stand van de gashendel wordt doorgegeven aan het computermanagement, die op zijn beurt weer de brandstofinspuiting zal aansturen.

 

Brutale 675 rechterkant

De respons hiervan is erg goed, ik heb nooit een vertraging opgemerkt, het is alsof er gewoon een ouderwetse gaskabel op zit. De koppeling van de motor is best zwaar, had van mij lichter gemogen. In de stad kan je dat nog wel eens op gaan breken. De versnellingsbak bestaat uit 6 versnellingen en door de 35kW mapping schiet je door de versnellingen heen. De eerste versnelling is erg kort, zoals wel op meer motoren het geval is. De bak zelf schakelt erg soepel en trefzeker. Wat er mooi bij de MV Agusta is, is dat je heen eenvoudig de hoogte van het pedaal kan aanpassen door een inbusschroefje los te maken, het pedaal aan te passen (stangetje draaien) en de boel weer vast te zetten. Volg hiervoor het stangetje richting het blok.

De sensor van de gearindicator, welke zichtbaar is in de cockpit, heeft waarschijnlijk vroeger op de basisschool niet opgelet met rekenles. Op de cockpit zag ik regelmatig de versnelling veranderen van de 4e naar de 5e, weer terug naar 4 en weer naar 5, terwijl ik toch echt in z'n 4 bleef rijden. Ook tijdens snelwegritten ging het van 6 naar 5 en zo heen en weer. Navraag bij de importeur deed ons leren dat dit een bekend probleem is en MV Agusta al druk bezig is om een verbeterde gear indicator te maken, deze zal dan kosteloos bij de volgende beurt worden vervangen. Het is niet een heel serieus probleem, verre van zelfs, maar gewoon een slordigheidje die ze zullen oplossen.

MV logo tank

Bij het afremmen en het terug willen schakelen voor een verkeerslicht van de 2e naar 1e, kon ik de 1e versnelling vaker dan me lief was niet vinden. De oplossing is om dan de koppeling iets op te laten komen en 'm dan als nog in de 1e versnelling te zetten. Komt niet alleen bij MV Agusta voor, ook bij de nieuwste 500cc'ers van Honda kwam dit af en toe voor. Waarschijnlijk staan de tandwielen net even verkeerd om 'm in de 1e te kunnen zetten tijdens stilstand. Mocht je de motor niet op tijd in z'n 1 krijgen voor een verkeerslicht, dan is de 2e versnelling krachtig genoeg om ook dan snel weg te rijden en anders pak je de koppeling er ietsje bij.

De motor rijd lekker sportief (mede door het brede stuur), is makkelijk de bochten in te duwen en bij het uitkomen van een bocht kan je heerlijk aan het gas hangen. De vering (Marzocchi USD voor, Sachs monoshock achter) is meer dan in orde om de bochten op hoge snelheid te nemen zonder dat deze rare bewegingen maakt. Ook in de stad op slechter wegdek doet de vering prima zijn werk. Je voelt hier en daar wel wat, maar nooit hinderlijk. De stuuruitslag is echter wel wat beperkt, maar daar merk je onder het rijden helemaal niets van. Met het wegzetten van de motor moest ik wel wat vaker steken dan bij mijn ER-5. Meestal klaag ik over het geluid uit de uitlaat van een motor, maar bij MV Agusta hoeft er geen andere uitlaat op. De 3-cilinderroffel klinkt al aardig luid en buren zullen niet blij zijn als je 's nachts thuis komt. Maar andersom maken waarschijnlijk hun kinderen in de weekenden vanaf 7 uur al herrie, dus een beetje tegengas mag best. Het geluid van de motor is vanaf 5500tpm lekker sportief en onder het rijden zag ik genoeg mensen omkijken om te zien wat er nou weer kwam aanblazen. Ideeën voor uitlaatvervanging? Niet nodig!

Brutale 675 Brembo remmen

Fantastische Brembo remmen, 320mm zwevende schijven en kijk eens naar dat detail van de afwerking richting de voorvork!

Brutale tank

Ik heb mijn broer Hugo de Brutale 675 een uurtje meegegeven, dit zijn Hugo's bevindingen:

"Ik een rondje mogen maken op de MV Agusta Brutale 675 met 35 kilowatt mapping. Het eerste wat opvalt is het enorme strakke Italiaanse design en na het omdraaien van de sleutel kan de rit beginnen. Je voelt direct het grote vermogen en het is bepaald geen straf om met deze geknepen motor te rijden. Ik heb op veel lichte motoren gereden, maar die waren fabrieksaf al met laag vermogen en gaven vaak problemen op de snelweg. Deze motor heeft dat niet. De top ligt op 150km/u en dat komt dan door de begrenzer. Even snel inhalen op de snelweg is dus goed mogelijk.

Het fraaie van dat de beperking in de software zit, is natuurlijk dat als je je 'grote' rijbewijs hebt, een andere mapping er zonder sleutelen in kan zetten, waardoor dezelfde motor het volledige vermogen heeft en je er nog jaren plezier van kan hebben. Het nadeel van deze motor vond ik dat de koppeling vrij zwaar aanvoelde en dat je naar je gevoel vrij snel in de begrenzer zit, maar dat is weer een luxe probleem voor het krachtige vermogen wat je in elke versnelling voorgeschoteld krijgt."

 

 

Cockpit en gedrag-mappings

Het gedrag van de motor is instelbaar door middel van vier mappings. Een soort van voorgeprogrammeerde instellingen hoe de motor moet reageren. Deze mappings zijn Normal, Sport, Rain en Custom. Bij de normale mapping is de motor al lekker snel, bij de sportieve stand nog een stukje pittiger. Met 35kW niet heel erg merkbaar, maar vol vermogen moet je toch wel meer verschil merken. In de regenmode merk je dat de motor met optrekken het echt rustiger aan doet en ook het afremmen op de motor gaat een stuk vriendelijker. Leuk voor in flinke regen, maar verder zou ik die stand nooit gebruiken met droog weer. Met de custom mapping kan je een soort van mix maken tussen de opties van de voorgaande mappings. Bijv. iets krachtiger doortrekken, maar rustiger op de motor remmen, iets minder of meer toeren draaien etc. Wat mij betreft voor 35kW totaal overbodig, maar vol vermogen zal het best een leuke extra zijn.

De mapping stel je in via de startknop van de motor. Ik heb nog nooit een multifunctionele startknop gezien, dus ook voor dat was het de eerste keer. Om de mapping in te stellen, moet de motor draaien. Je drukt daarna opnieuw op de startknop (een paar seconden), tot je de mapping ziet knipperen. Door nog een keer te drukken wissel je van mapping, tot je bij de juiste bent uitgekomen.

Brutale mapping knop

 

Brutale cockpit

Bevestiging hoeft niet, na een seconde of twee staat de laatst gekozen mapping actief. Een andere optie is de snelheidsbegrenzer. Instelbaar onder het rijden (boven 50km/u) als tijdelijke instelling (wegwerkzaamheden, anyone?) of als constante begrenzing tijdens een volledige rit. Denk bijv. aan Zweden, waar je maximaal 80km/u mag rijden op veel stukken. In de praktijk zou ik het niet aanzetten. Je zou maar in een gevaarlijke situatie komen en er uit moeten komen met een poepie gas... leuk dat het er op zit, maar ik zal 'm nooit gebruiken.

Op het LCD display van de cockpit zijn onder andere de snelheidsmeter, toerenteller, kilometerstand, tripmeters, motortemperatuur, versnellingsindicator, tractiecontrole-stand (in 8 standen instelbaar, ik heb deze op '4' laten staan en er niet mee gespeeld), motormapping en klokje terug te vinden. Naast de cockpit heb je nog een aantal lampjes, bijvoorbeeld nog een indicatielampje voor de knipperlichten, neutraalstand, toerenbegrenzer, zijstandaard en groot licht. Wat echt een gemis is, is een meter voor het brandstofniveau. Je ziet dus niet hoe vol de tank nog is. Ouderwets dus in de tank kijken voor je gaat rijden en op de tripteller of totaalstand berekenen hoe ver je nog kan rijden. Als de tank bijna leeg is, gaat het oranje lampje met een brandstofpompje aan.

Achterband Brutale

Links: Lekkere slof met maatje 180/55 ZR17 M/C en uit die pijpen komt meer geluid dan je zou denken!

Brutale Boeing 747

Rechts: Zelfs met 35kW geeft de Brutale 675 meer gevoel flink snelheid op te bouwen dan bij het opstijgen in een B747.

Conclusie

De MV Agusta Brutale 675 is een echte brute motor, ook met 35kW. Voldoende vermogen en elke snelheid tot 150km/u is gewoon dolle pret. Waar motoren met maximaal 35kW 'origineel' vermogen vaak niet zo spannend zijn, knalt de Brutale er veel meer uit. Als je op de snelweg aan het rijden bent met bijv. 110km/u, heb je ook het idee dat er een hele stal vol wilde raspaarden aan het trappelen zijn om naar buiten te mogen vliegen, maar er maar één van de deuren open staat.. en misschien zelfs dat die ene deur niet eens helemaal wagenwijd open staat! Dit blok zit vol met potentie en dat merk je. Het Italiaanse temperament zit er echt in. Als je 80km/u in de 6e versnelling rijd en je het gas helemaal open gooit, dan gaat de motor er echt vandoor. Terugschakelen? Waarom zou je? Pit zat!

De Pirelli Angel ST banden plakken lekker op de weg en ook in de regen blijven deze banden erg stabiel en hoef je niet met samengeknepen billen door de bochten te sturen. Jammer is de top van 150km/u. Toch lullig dat je door een Ninja 300 er uit kan worden gereden voor wat betreft de topsnelheid. Maar tot die snelheid laat je 'm eerst wel achter je. Een brandstofmeter zie ik graag in de toekomst verschijnen. Wat betreft het verbruik kwam ik de ene keer uit op 1:16,2 en de andere keer op 1:16,5. Het valt in principe nog mee als je ziet hoeveel vermogen deze motor er uit gooit en dit zijn voor dit soort motoren vrij normale waarden. Vergeleken met bijv. de Honda NC700-serie is dit natuurlijk een zuipschuit. Maar op de motoren die zuinig om springen met de brandstof, valt er ook weinig lol te beleven voor wat betreft de snelheidsopbouw en gevoel van vermogen, die zijn echt gebouwd om grote afstanden te overbruggen met een laag verbruik. Waar bijvoorbeeld een Honda CB500F nooit verrassend uit de hoek zal komen, maakt de Brutale 675 er altijd een feestje van en dat kost gewoon (veel) meer brandstof. Zoek je een zuinige woon-werk motor? Vergeet de Brutale 675 en koop dan wel bijv. een Honda CB500F, of iets uit de Honda NC700-serie. Dat zijn prima motoren, maar wel met minder karakter. Wil je motorrijden voor de hobby, even een blokje om knallen en mag een hobby geld kosten? Maak dan echt een proefrit op deze motor! Het kan niet tegenvallen.

Kan ik deze motor aanraden? Absoluut! Voor de A2-periode is dit een bruut van een motor en qua uiterlijk heb je niets te klagen. De prijs is echter stevig voor een beginnende jonge rijder (met nog niet al te veel spaargeld), maar vergeet niet dat dit een MV Agusta is. En dan is dit nog wel het budgetmodel. Vol vermogen is de motor erg netjes geprijsd. Vergeet niet de ride-by-wire techniek, tractiecontrole en andere elektronische snufjes. Nogmaals: let op dat je een 70kW versie koopt als je deze wilt knijpen. Je lokale MV Agusta dealer kan je hier alles over vertellen.

Verbeterpunten?

- Iets te zware koppeling
- Het missen van een brandstofmeter
- Andere spiegels zijn een must, constant naar je ellebogen kijken is ook niet alles.
- Weg met die 35kW-mapping, die Italiaanse raspaarden willen er allemaal uit!!! ;) Helaas is deze verplicht.

Met dank aan MotoMondo B.V. voor het beschikbaar stellen van de motor. De MV Agusta F3 675 zal binnenkort ook leverbaar zijn met 35kW.

 

 

Motortype Viertakt, driecilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 675cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 35kW (47,6pk)
Gewicht +/- 190kg rijklaar
Tankinhoud 16,6 liter
Verbruik 1 op 16,5 (met vlot doorrijden, niet lopen suffen)
Topsnelheid 150km/u (vol vermogen: 225km/u)
Rijbewijs A2, A
Motor theorie online oefenen

 

 

BOL.com voor al jouw spullen

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!