Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Keerpunt, het boek van YouTuber Itchy Boots

 

Kawasaki KLR250

Kawasaki KLR250

De Kawasaki KLR250 wordt al enige tijd niet meer gemaakt, Kawasaki Nederland heet op dit moment (2015) de KLX250 nog in het programma staan, maar dual sport in Nederland is niet meer 'hot and happening'. In Amerika is de dualsport toch wel een stuk populairder, maar waarschijnlijk heeft dat ook te maken met de natuurlijke omgeving in veel staten. De KLR250 was het antwoord op de XL250R van Honda. De KLR is net als de XL250R voorzien van knipperlichten, een contactslot en een accu en als klap op de vuurpijl voorzien van een watergekoeld blok. Vaak is het zo dat een vloeistofgekoeld blok meer vermogen kan leveren bij gelijke cilinderinhoud en dat o.a. de klepcontrole interval groter is. Voor de leken ; de kleppen hoeven minder vaak gecontroleerd te worden dan bij een luchtgekoeld blok.

Wat valt er over de KLR te vertellen.. het is een 250cc 1-cilinder, bij het verkeerslicht ben je uiteraard als eerste weg. Binnendoor een hele fijne en zuinige motor, op de snelweg is 110km/u een fijne kruissnelheid, door de flinke tegenwind en het lage gewicht is het moeilijk om echt lekker comfortabel te rijden. Dit geldt voor alle offroads met hoge spatborden. De zithouding is rechtop, je zit wat hoger, dus beter zicht en beter zichtbaar voor het overige verkeer !

Helaas is de KLR250 tegenwoordig nog maar sporadisch te vinden en zal dit waarschijnlijk ook zo zijn met de onderdelen. Aan de andere kant, de motor is veel verkocht en zelfs gebruikt door het Amerikaanse leger, dus onderdelen moeten voldoende te krijgen zijn. Is het niet in Nederland, dan wel via een ander land. De prijzen liggen vrij laag, persoonlijk zou ik niet meer dan 750 euro geven voor een redelijk frisse KLR. Vergeet niet dat ze al flink wat jaren oud zijn! Een leuke beginnersmotor dus, maar niet voor de lange afstanden en niet voor te veel snelweg-werk. De modellen vanaf 1990 hebben 16,9kW, het model van 1986-1989 20,5kW. De KLR250 is tot 2005 gemaakt.

 

 

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 249cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel t/m 1989 20.5kW, vanaf 1990 16.9kW
Gewicht 133kg rijklaar
Tankinhoud 11 liter
Verbruik n.b.
Topsnelheid +/- 120-130km/u
Rijbewijs A2, A
Verkoop je motor zonder gezeur.

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!