Foto: Kawasaki
De Kawasaki KLE500 is een 2-cilinder allroad. Het blok van de KLE is een veel gebruikt blok en is ook gebruikt bij de GPZ500, ER-5 en EN500. Het blok van de ER-6 is zelfs een doorontwikkelling van dit blok. Toen het lichte rijbewijs met 25kW nog bestond, waren er 25kW-kits te koop voor deze motor. Inmiddels zitten we bij de 35kW-rijbewijzen en zijn de meeste KLE's direct geschikt voor het A2-rijbewijs, zonder dat je 'm hoeft te knijpen. Tot ongeveer 1996 had de motor 37kW vermogen, vanaf 1997 zijn ze 35kW geworden en hoeven ze niet meer geknepen te worden. Let dus goed op bij het aanschaffen van een KLE500 dat je kijkt naar het vermogen, zeker rond deze bouwjaren. Het model is in 2005 drastisch veranderd qua uiterlijk (zie foto hiernaast). Het blok heeft daarbij ook nog eens 2kW ingeleverd om op 33kW uit te komen. Mocht je een KLE500 op de kop tikken van na 1997 met een 25kW-kit, dan kan je die dus terugbouwen naar origineel vermogen.
Als beginnend motorrijder is een twee-cilinder best prettig om mee te starten. Je hebt direct lekker wat koppel tot je beschikking en het gaat niet meteen gruwelijk hard. De KLE500 is prima geschikt om vlot mee te komen in het toch al snelle verkeer in Nederland en omdat het een allroad is, kan je er nog een bospad mee pakken ook! Door het kleine kuipruitje is deze motor ook best aardig geschikt voor de snelweg (al zal je nog voldoende winddruk voelen, maar het ruitje neemt toch iets weg) en is dit dus een motor die geschikt is voor alle wegtypes en ook nog een bospad aan kan. Het motorblok is redelijk bulletproof, blijkt uit hoe goed de GPZ500 en ER-5 presteerden op de weg.
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL