Foto: Honda
De Honda SH300i is de grote broer van de SH150i en heeft merkbaar meer vermogen. Met de 300 is het ook makkelijker meekomen op de snelweg, ook de linkerbaan is nu geen probleem meer. Standaard heeft deze motorscooter al minder dan 35kW vermogen en hoeft deze dus ook niet geknepen te worden. In principe is dit een fijne woon-werkscooter; de meeste motorrijders zullen niet snel voor een motorscooter kiezen als primaire vervoersmiddel. Gelukkig groeit die groep wel, want motorscooteren is erg leuk. De SH300 is vooral gericht op de praktische motorrijder, die zo comfortabel en makkelijk van A naar B wil en ook nog wat spullen mee wil nemen.
De zit is rechtop. Het zadel is niet verkeerd, maar er zijn prettigere zadels bij scooters in het 300cc-segment. De SH300 weegt ongeveer 30kg meer dan de 150cc-variant, maar daar merk je eigenlijk vrij weinig van, eigenlijk helemaal niets als deze eenmaal aan de rol is. Met een draai aan het gas ben je altijd als eerste weg. Voor in en om de stad is deze 300cc motorscooter bijzonder snel. Voorkruipen bij de verkeerslichten is geen enkel probleem, aangezien de meeste auto's je echt niet bij zullen houden. Er is niet heel veel beenruimte en je kan de voeten dan ook niet naar voren plaatsen zoals je dat bij maxiscooters kan doen. Maar met 1.80m kan ik prima mijn benen kwijt en raak ik met mijn knieen nog niet het kapwerk aan de voorzijde.
Ook op de snelweg kan je goed meekomen en zit je nog op half gas bij 130km/u. Er is dus nog net wat meer over om zelfs 150+ km/u te halen. Dankzij de 16" wielen blijft de motorscooter ook op hoge snelheid erg stabiel. Het nadeel van grote wielen is dat er weinig ruimte overblijft onder het zadel en al helemaal als daar ook de brandstoftank zit in plaats van in een tunnel in het midden van de treeplank.
"Ben woonachtig in Zuid-Spanje en kocht me vorig jaar een Honda SH300i. Deze scooter gebruik ik voornamelijk om me naar mijn werk te begeven en hier in het dorp (weinig parkeerplaats voor auto's). ´s Zomers doen we echter ook excurcies (grotere afstanden). Heb in 1 jaar 14500km gereden en ben best tevreden over mijn aankoop. De streek hier is bergachtig en deze scooter klimt vlot zelfs met passagier achterop. Gemiddeld verbruik (3.8 liter/100km = 1 op 26,8) en tot nog toe geen enkel probleem gehad! De topsnelheid ligt om en bij de 140km/uur."
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL