Toen ik eerder dit jaar contact opnam met BMW Motorrad Nederland om de G310R een keer aan de tand te mogen voelen, kreeg ik te horen dat de G310R op dat moment nog niet beschikbaar was en pas in oktober uit komt. Ik mocht wel een andere motor mee nemen om te testen. Geen slecht idee! Dan kan je wel een 650cc mee nemen, maar '800cc' klinkt natuurlijk veel interessanter met 35kW! BMW denkt ook aan de de beginnende motorrijder en heeft voor diverse motoren een 35kW-kit beschikbaar, zo ook voor de F800GS. BMW Motorrad heeft een F800GS speciaal voor Startersmotor op 35kW gezet om te zien wat deze in huis heeft.
GS staat voor Gelände/Straße, heel vrij vertaald: 'allroad'. Hoewel ik eigenlijk vanwege mijn knieproblemen alleen de 'S' van 'GS' heb kunnen testen, hoop ik toch een redelijk oordeel neer te kunnen zetten. Goed, het stukje door het enigzins mulle zand (waar je toch het gas er beter op kan houden om niet weg te zakken) wat ik reed, of het stukje harder onverhard, telt niet mee om daar een mening over te kunnen vormen. Toch denk ik dat veel GS-rijders in Nederland vaker asfalt pakken dan een onverhard pad. Wist je dat de R1200GS de meest verkochte motor in Nederland is? Startersmotor nam het kleine broertje mee en hieronder lees je hoe dat is bevallen. De F800GS die we meekregen is als extra voorzien van ESA (elektronisch instelbare vering), alarm en handvatverwarming.
De BMW F800GS is een volwaardige motor. Vaak heb je bij lichtere motoren qua grootte een motor waar bijna iedereen op past en het qua techniek vaak niet verder gaat dan ABS en een gear indicator, misschien nog een slipperclutch (denk aan de 300cc Kawasaki's). De BMW kost dan ook wat meer dan de wat meer basic motoren, maar dat zie je ook terug in de opties en knoppen op het stuur of bijvoorbeeld in de gekozen materialen en merken voor de remmen.
Naast de vele opties is het voor het gezicht ook een behoorlijk grote motor. Met mijn 1.80m kom ik dan ook als de motor rechtop staat, met mijn tenen bij de grond. Zet ik de motor voor het verkeerslicht ietsje naar links of rechts, dan kan ik met platte voet blijven staan en de andere voet op de brede step. Net als bij mijn Suzuki DR650SE, jaren terug. Gelukkig kan je het originele zadel, waarvan de zadelhoogte 880 mm is, met 30 mm verlagen door middel van een ander zadel. Met een verlagingsset kan je de zithoogte nog eens ietsje lager maken. En dan is de 800cc nog een kleine motor vergeleken met bijv. de R1200GS. Voor 35kW is het een serieus volwassen motor qua uiterlijk. Ben je 2 meter lang en heb je moeite met motoren te vinden waarop je relax je benen kwijt kan, kijk dan zeker eens bij de allroad-motoren van BMW.
De F800GS is een prachtige allroad-motor om te zien. Laag spatbord, maar ook hoge korte snavel, twee ongelijke koplampen (waarvan de lampen zeer eenvoudig te vervangen zijn), upsidedown-voorvork, een breed stuur, handkappen verstevigd met aluminium buizen, vakwerkframe met netjes afgewerkte lasnaden, groot comfortabel zadel, bagage-mogelijkheden, LED-knippers en een LED-achterlicht. Een motor wel met ketting (rechterkant) in plaats van cardan of riemaandrijving en een joekel van een uitlaatdemper aan de linkerkant. Middenbok niet vergeten, die hoort erbij en is ideaal voor het reinigen én smeren van de ketting. Ook de standaard 12-volt aansluiting naast het contactslot is handig om accessoires op aan te sluiten.
De zit is uiteraard vrij rechtop. Het stuur is breed en de hoge zit geeft een goede kijk over het verkeer voor je. De kniehoek is absoluut niet extreem en je zit eigenlijk als een koning op de motor. Het zadel is voorgevormd en je zit in een soort kuiltje waarbij je niet naar achter kan zitten en weinig naar voren kan. Verzitten hoeft echter niet, ook met langere ritten heb ik geen centje pijn gehad aan mijn billen of bovenbenen. Heb je dat wel, dan heeft BMW nog een comfortzadel (zithoogte 895 mm) te koop. Misschien tot op heden vond ik dit standaard zadel het meest fijne zadel van tientallen motoren die ik heb gereden over de afgelopen 16 jaar.
De spiegels geven voldoende zicht naar achter, tonen weinig van je armen, maar vanaf 7000 toeren beginnen deze wel zo te trillen dat het zicht er in onscherp is. De koppeling is relatief licht om in te knijpen en is, net als de remhendel, instelbaar. Niet met een stelwieltje zoals je dat op Japanse motoren bent gewend, maar met een klein zwart stelboutje. Het niet-verstelbare ruitje op de F800GS houdt veel wind van het lichaam, maar geeft veel windlawaai rondom de helm. Zelfs met oordoppen in en een stille helm (Schuberth C3 Basic) op mijn hoofd, is het boven de 120km/u behoorlijk intensief qua geluid. Dit is per persoon(slengte) verschillend, BMW heeft diverse ruitjes te koop en anders zijn er ook nog wel ruitjes te koop via andere fabrikanten. Achterlicht en knippers maken gebruik van LED-verlichting. De glaasjes zijn transparant, de LED's kleuren in de juiste kleur en zijn duidelijk zichtbaar.
De cockpit met boordcomputer bestaat uit twee analoge tellers onder elkaar, rechts een LCD-display en links van de analoge tellers nog een aantal waarschuwingslampjes. Tussen de analoge tellers en het LCD-display nog twee knopjes voor tripmeter/stopwatch. Hoewel ik fan ben van analoge tellers, is een digitale snelheidsmeter wel prettiger. De snelheid is dan sneller en duidelijker af te lezen, hoewel de snelheidsbeleving helaas dan wel minder ietsje is. De bovenste analoge teller geeft de snelheid weer, de onderste het toerental. Op het LCD-display zie je in het groot onderaan in welke versnelling je zit, verder tref je onder andere daar tripmeters, buitentemperatuurmeter, stopwatch, kilometerstand, gemiddeld verbruik, huidig verbruik en gemiddelde snelheid aan. Uiteraard ook de koelvloeistoftemperatuur en benzinepeil. Deze laatste indicator is alleen vanaf de halve tank goed afleesbaar en zal daarboven alleen aangeven dat er meer dan de helft in zit. De reden hiervoor is de ergonomie van de tank. De tank zit onder het zadel en niet waar je 'm zou verwachten. De tank is dus een dummy met daaronder het luchtfilterhuis en de accu. Informatie wisselen op het display is aan te passen via de INFO-knop op de linker stuurhelft en de twee knoppen op de cockpit zelf. Op het stuur tref je nog meer knoppen aan, zoals op de linker stuurhelft een knop om ABS uit te schakelen of ESA (veerspanning) aan te passen. Op de rechter stuurhelft tref je nog een 'MODE'-knop aan. Hiermee kan je de motor instellen op 'Road' en 'Enduro'. Bij 'Enduro' zijn ABS en eventueel ASC (tractiecontrole, wat niet op de demo zat) anders afgeregeld voor gebruik in het terrein.
De knop voor de knipperlichten geeft erg weinig feedback. Je voelt met handschoenen aan bijzonder weinig en hoewel het went, kan het wat mij betreft beter. Bij de oudere F800GS (en ook andere BMW's) had je voorheen op de linker stuurhelft een knop voor de linker knipperlichten en op de rechter stuurhelft een knop om rechtsaf mee aan te geven. Over de knipperlichten gesproken; als je deze inschakelt, blijven ze 15x knipperen, voor ze uit gaan. Handig als je ze vergeet na een bocht. Sta je stil, dan blijft deze wel vaker dan 15x knipperen. Dit handige systeem heeft ook een nadeel en dat is als je op een lange in/uitvoegstrook zit, dat de knipper dan toch uit gaat en het voor andere weggebruikers niet duidelijk is of je op die strook blijft of niet. Bij uitvoegen is dat over het algemeen duidelijk, maar bij een gemixte strook niet. De knop voor handvatverwarming aan de rechterkant van het stuur, is erg prettig voor in de koudere maanden. Deze is in twee standen instelbaar en is snel op temperatuur.
Het 798cc-motorblok van BMW is ontwikkeld in Oostenrijk, door Rotax. In de beginjaren werd deze daar ook geproduceerd, maar inmiddels is die productie overgenomen door Loncin Motorcycle Company in China. Met westerse kwaliteitscontrole is daar niets mis mee. In plaats van de bekende boxer-motor, is er gekozen voor een staande parallel twin. Het brandstofmengsel ontbrandt om de 360 graden, wat de motor exact hetzelfde geluid geeft als dat van een boxer-motor. Op de één of andere manier trok dit ook bij velen de aandacht. Tijdens het rijden zag ik dan ook regelmatig mensen omkijken. Misschien dat ze het associëren met de boxer-motoren van de politie, want eerlijk is eerlijk, zo'n F800GS klinkt standaard als een politiemotor. Ik vind het in elk geval een prachtig geluid. Niet hoog in toeren, maar bij het rustig wegrijden.
Het blok is begrensd via een beugeltje, waardoor het heveltje van de gasklep op een andere manier werkt en vol gas eerder zal worden bereikt. Daarnaast krijgt de motor een andere mapping, waardoor het motor management weet dat het om 35kW gaat. Wil je vol vermogen rijden en denk je daar snel mee weg te komen door het beugeltje te verwijderen, dan zal de mapping dit zien en een storing geven en enkel in noodloop blijven draaien.
Het blok is naarmate je hoger in toeren klimt niet vrij van trillingen. Vooral boven de 7000tpm trilt het meer dan bij andere twins die ik gereden heb. Niet heel storend en bovendien merk je dit alleen bij flink optrekken of behoorlijk hard rijden. Op de snelweg zit je namelijk op 4000tpm bij 100km/u en 4800tpm bij 120km/u. Voor je bij die 7000tpm bent (op de snelweg), zit je al tegen invordering rijbewijs aan. Binnendoor kom je misschien wel vaker in het hogere toerengebied, maar ook dan zal je waarschijnlijk weer een keer doorschakelen. De versnellingsbak werkt erg prettig. Als een warm mes door de boter schakel je zonder moeite van 1 tot en met 6. Dit gaat altijd erg trefzeker. De versnellingen zijn voor een 35kW-motor vrij lang. Je kan bij 50-60km/u doorschakelen naar de 2e versnelling, rond de 100km/u naar de 3e en dan heb je nog 3 versnellingen over. Invoegen op de snelweg in de 3e versnelling met 35kW, dat maak je niet altijd mee! De 6e versnelling werkt meer als overdrive, ook op de snelweg in de 5e versnelling heb je niet het idee het blok te wurgen en dan kan je er dus nog eentje omhoog. Het maximale koppel zit rond de 4000tpm, onderin is de motor vlot genoeg, maar je merkt wel dat er rond 4000tpm meer leven in de brouwerij zit, dan daaronder. Doortrekken vanaf daar tot de toerenbegrenzer geeft geen gevoel dat je erg versnelt, waar je bij een 300cc'tje nog wel merkt dat ie steeds krachtiger wordt. Klopt ook wel, je zit bij 4000tpm al aan het maximale koppel. De BMW is wat dat betreft qua output voorspelbaar en nooit spannend. Van 0 naar 100km/u gaat in 5,75 sec en de topsnelheid met 35kW ligt zo rond de 170-175km/u. Dit is wat lastiger af te lezen op een analoge snelheidsmeter, als je ook nog bezig bent met het verkeer in de gaten te houden. Wel is het verstandig de veerspanning bij hoge snelheid in de sportstand te zetten, om gezwabber te voorkomen en een stabieler en veiliger rijgedrag te garanderen.
Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 21. Het minst zuinig hebben we 1 op 17 gemeten, maar ook zuiniger dan 1 op 21 hebben we gezien. Alles afhankelijk van je rijstijl, wegtype en weersomstandigheden. Met de 16 liter tank kom je dan minstens 272km ver, bij constant flink knallen.
Het blok maakt gebruik van dry sump-smering, waarbij er met twee oliepompen wordt gewerkt. Persoonlijk vind ik dit erg onprettig (mijn Yamaha MT-03 had dit ook), vanwege het niet snel kunnen aflezen van het oliepeil. Je moet dan ook een stuk rijden, voor je de olie kan peilen. Bij wet sump zet je de motor rechtop en zie je hoeveel er in zit. Ik ben meer van snel kijken en weten. Het voordeel echter van dry sump is dat het erg betrouwbaar is in extreme omstandigheden en juist met allroad ritten kan het er heel wat extremer aan toe gaan dan op egaal asfalt. Niet voor niets is hier dus voor gekozen. Olie wisselen doe je elke 10.000km, klepcontrole elke 20.000km.
De BMW F800GS staat op Michelin Anakee 3 banden met een grof profiel. Vanwege de allroad-eigenschappen van de motor, zijn de bandenmaten net even anders dan je zou verwachten van een grotere motor. Aan de voorzijde tref je een spaakvelg aan van 21 inch, de bandenmaat is 90/90-21, dit is inderdaad vrij smal voor op straat. Aan de achterkant een 17 inch spaakvelg met bandenmaat 150/70-17, waar je onder een straatmotor eerder aan een 160-180 band zou aantreffen. Vast prima voor in het terrein, dat heb ik niet echt kunnen testen vanwege mijn knieën, maar ook op straat staan ze eigenlijk wel hun mannetje. Ook bij hoge snelheden voldoen deze banden nog prima. Regen doen de Anakee's ook niets, ze geven geen kick en blijven trouw het spoor volgen.
Qua vering krijg je als je meer betaalt, ook uitgebreider instelbare vering. Hoewel je misschien zou verwachten dat de F800GS is uitgerust met bijv. de Telelever van BMW, is de F800GS echter voorzien van een upside-down voorvork met een diameter van 43 mm, welke goed is beschermd tegen zand en stenen door het voorspatbord, met geïntegreerde voorvorkbeschermers. Met een veerweg van 230 mm is de motor zowel op de weg als op onverharde wegen prima geschikt. De vering aan de voorzijde is niet instelbaar. Aan de achterzijde een monoveer met een veerweg van 215 mm, waarvan zowel de veervoorspanning instelbaar is met een handige draaiknop en via de boordcomputer met een knop op het stuur qua spanning kan worden ingesteld. Bij BMW heet dit ESA, wat staat voor Electronic Suspension Adjustment. Met een druk op de knop kies je voor 'Normal', 'Comfort' of 'Sport'. Je merkt wel degelijk verschil tussen de drie, bij veel drempels pak je de 'COMF'-instelling, op de snelweg bij hoge snelheden pak je 'Sport', zodat de motor niet gaat pendelen (al is dat pas voorbij de 140km/u). Over het algemeen is de motor vrij zacht afgeveerd, wat 'm bij normale ritten best prettig laat rijden. Ga je echt knallen, dan is 'Sport' dus een must.
De remmen zijn ook prima voor elkaar op de BMW. Aan de voorzijde twee zwevende remschijven van 300 mm met dubbelzuigerremklauw van Brembo, de achterzijde een vaste schijf van 265 mm met een zwevende enkelzuigerremklauw van eveneens Brembo. ABS is uitschakelbaar voor als je het terrein in gaat (maar ook kan je kiezen voor enduro-ABS), de remleidingen zijn standaard al staalomvlochten om een directere respons te krijgen van de remmen. Het zijn geen pittige bijters, maar toch sta je vlot stil, hoewel je wel de druk een beetje op moet bouwen bij het inknijpen van de rem en je door de lange veerweg van de voorvork wel eerst ietsje duikt. De achterrem doet iets minder mee, maar over het algemeen voldoen de remmen absoluut waar ze voor zijn gemaakt, als ik kijk naar straatgebruik.
Natuurlijk kan een F800GS niet zo kaal blijven en heeft BMW Motorrad tal van accessoires beschikbaar voor de F800GS. Denk hierbij aan een variokoffersysteem, een aluminium koffersysteem, een tanktas, softbag of bagagerol. Een verlengd achterspatbord om opspattend vuil beter tegen te gaan (hoewel het originele spatbord op straat al veel vuil tegenhoud, dit kan veel slechter), diverse windschermen, bredere enduro-voetsteunen, een motorbeschermbeugel en beschermplaten. We kunnen wel door blijven gaan, maar beter kijk je even zelf op de accessoire-pagina van BMW Motorrad.
Hoewel ik de allroad-capaciteiten van de F800GS eigenlijk niet echt goed heb kunnen testen, heeft de motor wel een erg positieve indruk achter gelaten. Hoewel de BMW stevig aan de prijs is voor de beginnende motorrijder, krijg je er wel wat moois voor terug. Daarnaast blijft BMW relatief waardevast. De motor is niet echt geschikt voor kleinere mensen, hoewel BMW zijn best doet met een lager zadel. Ook het gewicht is bij verplaatsen merkbaar, maar eenmaal aan de rol merk je daar niets van. Het zadel is één van de prettigste waar ik tot nu toe op gezeten heb en geeft na langere ritten geen centje pijn. De trillingen in het blok kan ik prima voor lief nemen. Grootste minpunt is de feedback van de knipperlichtschakelaar, je voelt deze bijna niet. Meer valt er eigenlijk niet over te klagen. Die knipperschakelaar wen je wel aan, hoewel ik liever zou hebben dat BMW een keer vreemd zou gaan met een Japanse, om te zien hoe dat prettiger kan. Een ander klein minpunt is dat er geen ruimte onder het zadel over is om een schijfslot in kwijt te kunnen. In elk geval niet bij de demo die ik kreeg. Maar de meeste F800GS-rijders, zullen ongetwijfeld baggage-mogelijkheden benutten, zoals zijkoffers of een topkoffer en daar is altijd wel ruimte voor een slot.
Is de F800GS de definitie van een startersmotor? Ik denk het niet helemaal, je hebt te maken met een 'echte' serieuze motor, waarvan het vermogen enkel beperkt is. Kan je met een 35kW BMW F800GS veel plezier hebben en mooie reizen maken? Absoluut. Het is een aanrader, maar wel voor de langere mensen en mensen die wat meer te spenderen hebben. Wil je toch een nieuwe BMW rijden? In oktober komt de G310R uit, maar BMW heeft ook de G650GS en F700GS geschikt voor 35kW, deze zijn ook iets meer geschikt voor straatgebruik en iets lager in prijs. Heb je een wat kleiner budget, dan zijn er tal van geknepen BMW motoren te koop op de tweedehands markt. Vanaf 2017 is de F800GS overigens ook Euro4-gereed en zal onder ander ride-by-wire geïntroduceerd worden op dit model. Motoren die volgend jaar niet geschikt kunnen worden gemaakt voor Euro4, zullen verdwijnen van de markt. Geen probleem voor de F800GS.
De F800GS is beschikbaar in de kleuren Lightwhite uni, Ostragrau metallic matt en Blackstorm metallic. De motor staat bij de BMW-dealer klaar vanaf €12.800,-.
Met dank aan BMW Motorrad Nederland voor het beschikbaar stellen van de F800GS op 35kW. Meer info over de F800GS kan je vinden op de BMW F800GS-pagina van BMW Motorrad.
Foto's: Startersmotor.nl, WelkRijbewijs.nl
Zadel, overzicht over de weg, lange versnellingen, ESA, 12v-aansluiting bovenop dummy-tank | |
Feedback knipperlichtschakelaar, lawaai rond helm door standaard ruit, geen ruimte onder zadel |
Motortype | Viertakt, Parallel-twin, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 798cc |
Versnellingen | 6 |
Vermogen/koppel | 35kW (47,6pk) @7000tpm, 63Nm @4000tpm |
Gewicht | 214kg rijklaar |
Tankinhoud | 16 liter (4 liter reserve) |
Verbruik | 1 op 21 (kan zuiniger en minder zuinig) |
Topsnelheid | 170-175km/u |
Rijbewijs | A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL