Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Louis Motorrad motorkleding en motoronderdelen

 

Getest: BMW CE 02 (augustus 2024)

BMW introduceerde in juli 2023 de nieuwe CE 02, het kleine broertje van de bijzonder ogende CE 04 motorscooter die in 2022 op de markt was gezet. BMW Motorrad wil met de CE 02 de jongere doelgroep aanspreken (maar ook de generatie die zich nog jong van geest voelt!). BMW geeft zelf al aan dat het niet te classificeren is als een gewone elektrische motorscooter of elektrische motorfiets, maar noemt het een 'eParkourer'. Daarmee duidt BMW natuurlijk richting het sportieve 'parkour', het zo snel mogelijk te voet overwinnen van hindernissen in met name de (binnen)stad op een zo vloeiend mogelijke manier. Met de CE 02 zou je dus ook zo snel mogelijk in de stad van A naar B kunnen rijden dankzij de wendbaarheid van deze 'motorfiets'. De bijzondere verschijning van deze eParkourer is niet omheen te draaien. Het neigt wel eerder naar een motor dan naar een motorscooter, maar is toch echt z'n eigen type waar er geen tweede van is. Het is niet in een hokje te drukken, hoe goed je dat ook wil proberen.

BMW CE 02

 

Hier wilde ik dus dolgraag een stuk op rijden en dan begint het lange wachten. De aankondiging in juli 2023, dan zie je 'm een half jaar later staan op de MOTORbeurs Utrecht in februari 2024 en na contact te hebben gehad met BMW Motorrad Nederland, werd duidelijk dat de BMW CE 02 vloot vanaf de zomer beschikbaar zou zijn. 'Zet er maar eentje klaar!'. De importeur zit met de motoren tegenwoordig in Berkel en Rodenrijs, dus om de motor naar Amersfoort te krijgen al rijdende, gaat dat niet lukken met de relatief kleine accu voor een voertuig wat ontworpen is voor stadsgebruik. BMW Motorrad was zo welwillend om de motor dan op transport te zetten naar de dichtstbijzijnde dealer en zo kwam de CE 02 terecht bij Van Harten in Amersfoort, die recentelijk verhuisd is naar een prachtig pand in de wijk Vathorst (of is het Hooglanderveen?).

De BMW CE 02 krijg ik een week mee en dat is ruim voldoende om er een redelijk oordeel over te kunnen geven. De professionele pers kreeg 'm al eerder dit jaar te rijden in Barcelona, maar ik denk toch dat een week zelf er mee spelen een duidelijker beeld geeft, omdat er simpelweg meer tijd is en er meer geprobeerd kan worden in mijn eigen bepaalde testomgeving. Die perstests zijn dus absoluut leuk om een eerste indruk te krijgen, maar een echt goede test kan je pas maken als je een voertuig wat langer in bezit hebt. Eigenlijk is dan een week ook nog zeker te kort, nu ik 'm in de zomer mee heb, is de actieradius in de winter toch ietsje anders. Uiteindelijk zullen de eigenaren ook pas na een jaar een duidelijk beeld kunnen vormen over de CE 02, als ze alle seizoenen hebben gehad en diverse keren de accu's hebben leeggereden en verschillende seizoenen hebben getrotseerd. Verder is dit de 200e motor die ik rijd (zoveel heb ik er niet getest, maar puur de 200e motor die ik heb gereden), dus dan is zo'n apart model precies mooi bij dit ronde getal!

Niet in een hokje te plaatsen

BMW laat de CE 02 produceren in India bij TVS, waar ook de BMW G 310's vandaan komen. De CE 02 heeft wat overeenkomsten met de CE 04, maar heeft toch echt z'n eigen gezicht en doel. Daar waar je de CE 04 goed in kan zetten op de wat relatief langere afstanden en snelweg niet hoeft te vermijden, is de CE 02 echt alleen bedoeld voor in en om de stad waarin je woont. Qua uiterlijk heeft het ook wel iets weg van een uit de kluiten gewassen BMX-fiets. Toch is de CE 02 niet eens echt groot en kan je 'm qua type misschien eerder in het hokje schuiven van de funbikes a la Honda Monkey, Honda MSX 125 en Benelli TNT 125.

Voor de BMW CE 02 is er een Highline-pakket beschikbaar voor € 853,- en daar is deze demo ook van voorzien. Voor dit bedrag krijg je de Pro-buddyseat, handvatverwarming, een extra rijmodus 'Flash', een bluetooth interface, een telefoonhouder, een USB-C aansluiting, een goudkleurige voorvork, een snellader (1500 watt i.p.v. 900 watt) en de kleur 'Cosmic black 2', met extra stickers op onder andere de velgen/wielen. Wat mij betreft een must have, al is het alleen al voor de snellader, telefoonhouder en de extra rijmodus.

De CE 02 ziet er wat futuristisch en speels uit. De dichte wielen met de enkelzijdige wielophanging herkennen we van de CE 04, eveneens als de kap die de achterveer afschermt. Ook het langwerpige uiterlijk doet wat denken aan de CE 04. Met maar 132 kg rijklaar is de CE 02 heel makkelijk te verplaatsen, maar natuurlijk ook extreem wendbaar in het verkeer. BMW heeft op al zijn elektrische motorscooters een achteruit-versnelling, dat mist ook zeker niet op de CE 02. Leuk om te hebben en kan dat tot ongeveer 4 a 5 km/u, maar vanwege het lage gewicht geen noodzaak. De riemaandrijving maakt de CE 02 ook niet de typische motorscooter, waar je bij elektrisch vaak toch nog een behuisde v-snaar hebt of een hubmotor in het achterwiel.

 

De verlichting rondom de CE 02 is LED-verlichting. De platte en vierkante koplamp geeft voldoende licht, ook in het donker. Het zou nog wat sterker mogen, maar voor het doel in de stad komt er meer dan voldoende licht van af. De CE 02 heeft naar mijn mening wel een hoog kunststof-gehalte. Veel onderdelen zijn van kunststof of verhuld door kunststof, zoals bijvoorbeeld de achterveer en het stuur, maar ook de grijze kappen over de motor en een deel van de opslag van de accu's.

De zithouding op de CE 02 is compleet rechtop. Met een zithoogte van maar 750 mm zit de CE 02 vrij laag en kom ik met mijn beide voeten ruimschoots bij de grond. Ik ben dan ook 1.80m, dus meestal gaat dat wel goed, maar ook als je en stuk kleiner bent, moet dat op de CE 02 geen probleem zijn. Met de stepjes heb je de benen iets naar voren, alsof je op een stoel zit. Er zijn ook nog stepjes wat naar achter voor de passagier, die je ook zou kunnen gebruiken om een sportieve kniehouding te krijgen. Echter toen ik met die houding wat bochtjes pakte, zat ik al snel met m'n laars tegen het asfalt. Waarschijnlijk mijn voet verkeerd geplaatst. De buddyseat met zijn drie kleuren zit redelijk stevig. De witte kleur in het zadel lijkt mij wel wat besmettelijk voor vlekken. Gelukkig zit het helemaal achterop, daar zou alleen een passagier zitten en als je die niet vaak mee neemt, verwacht ik niet dat het snel vegen zou krijgen die je er lastig uit krijgt. Het zadel is net als bij de CE 04 prima te doen voor maximaal een uur. Daarna weet je niet meer hoe je moet zitten en wil je het liefst zo snel mogelijk afstappen. Gelukkig maakt dat bij de CE 02 niet uit, want je gebruikt 'm in de stad en dan ben je echt niet een uur onderweg. Omdat ik de accu's elke keer aan het leegrijden ben, zit ik er zo twee uur per keer op en dan ga je dat wel voelen.

Onder het zadel is er, naast de standaard 12 volt batterij, plek voor twee 48 volt accu's van elk 1,96 kWh aan capaciteit. Totaal dus 3,92 kWh. Deze kan je overigens uitnemen, handig als je in de winter de CE 02 niet zou gebruiken. Als je de accu's in een onverwarmde schuur laat liggen, zal de capaciteit vrij snel afnemen.

BMW CE 02 cockpit

Kleine cockpit

De CE 02 is voorzien van een kleine cockpit die minimale informatie geeft. Er is best wat informatie beschikbaar, maar hiervoor moet je wel met de stuurknoppen scrollen door de informatie. Standaard zie je de snelheidsmeter en heb je verder keus uit informatie over twee tripmeters, de totale kilometerstand, resterende accucapaciteit, gemiddeld verbruik per 100 km (in kWh), de huidige tijd en gemiddelde snelheid. Ook heb je nog een 'Pure Ride' optie, waarin je echt alleen de huidige snelheid ziet. Het is jammer dat de tijd niet permanent in beeld staat. Dat neemt echt niet veel ruimte in. Juist voor stadsritten wil je vaak de tijd weten. Je gaat niet relaxt toeren, meestal moet je van A naar B en waarschijnlijk wil je voor een bepaalde tijd bij B zijn. Onderaan het schermpje zijn nog waarschuwings-icoontjes te vinden op het TFT-display zelf.

Bij het Highline-pakket heb je ook de optie om je smartphone te koppelen aan de CE 02 en kan je je telefoon in de speciale mount onder de cockpit plaatsen. Als je 'm heb gekoppeld, kan je via de stuurknoppen van de CE 02 je smartphone bedienen. Wel zo handig onder het rijden! In de BMW Motorrad app kan je informatie terugvinden over de CE 02, maar ook navigatie. Ideaal! Met de USB-c poort direct onder de smartphone mount, kan je makkelijk je telefoon opladen met een kort kabeltje.

Motorblok, rijden en laden

De CE 02 is voorzien van een luchtgekoelde synchroonmotor met als nominaal vermogen 6.5 kW (8,8 pk) die als piekvermogen 11 kW (15 pk) kan leveren bij 5.000 tpm en 55 Nm koppel al bij 1.000 tpm. Elke benzinemotor draait stationair al een hoger toerental. Dit koppel is vergelijkbaar met ongeveer het maximale koppel van een 600cc motor (al komt dat pas bij een veel hoger toerental). Maar omdat je een beperkt aantal pk's hebt, trekt de motor wel lekker vlot op, maar is het niet te vergelijken met een echte 600cc'er door het gebrek aan pk's. Wel heb je instant-koppel en ben je dus met een draai aan de gashendel meteen weg. De grootste versnelling is van 0 naar 50 km/u en dat lukt mij in 3,2 sec. BMW geeft zelf 3 seconden op, maar ik weeg wat meer. Daarmee ben je ongeveer zo snel als een 300cc motorscooter, hoewel een echt snelle 125cc'er zoals de Yamaha YZF-R125 dat ook nog wel red. Maar een Yamaha NMAX 125? Die doet er 4,9 seconden over. Hoe dan ook, de CE 02 trekt rap op voor in de stad, dus kruip gerust naar voren bij de verkeerslichten.

Met een druk op de knop start de motor. Je hoort helemaal niets, maar in het scherm staat 'Ready'. Met de MODE-knop op de rechterstuurhelft kan je een mapping kiezen. Kies je niets, dan gebruikt de CE 02 gewoon de laatst geselecteerde. Hier kan je kiezen uit Flow en Surf bij de CE 02 zonder Highline-pakket en nog voor Flash als je wel dit pakket hebt aangeschaft.

Bij Flow is de gasrespons wat milder en is er lichte recuperatie. Bij het loslaten van het gas, remt de CE 02 af en laadt deze ondertussen weer iets op. Bij Surf is de gasrespons wat feller en is er totaal geen recuperatie. Bij het loslaten van het gas, rol je dus eigenlijk door. Alsof je aan het surfen bent. Of alsof je op een 2-takt motor het gas loslaat. Er is geen motorrem. Bij Flash is de gasrespons het felst en de recuperatie het sterkte. Het is niet zo extreem sterk als bij de CE 04, maar wel sterk genoeg dat je bijna je remmen niet nodig hebt. Hooguit voor het allerlaatste stukje. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik het verschil qua gasrespons tussen de drie modi behoorlijk vond meevallen. Met Flow is de CE 02 nog steeds erg vlot van z'n plek. Bij de oudere C Evolution had je echt een extreem verschil (video-link) tussen Eco en Full Power. Dat is bij de CE 02 absoluut niet het geval.

Recuperatie heb je overigens niet meteen bij een volle accu. Niet zo gek ook, er valt niets op te laden op dat moment. In het display zie je dan ook een oranje waarschuwingslampje branden en zie je in de balk voor het vermogen ook geen optie voor recuperatie. Pas vanaf 89% is dat mogelijk en ook nog maar deels. Vanaf 81% a 82% is dit volledig bruikbaar en zal dus naarmate de volle accu leger raakt, de motor pas later harder afremmen / recupereren. Tot die tijd moet je wat vaker je remmen gebruiken om stil te komen staan. Als je dus het gas loslaat en de motor afremt en oplaadt, dan gaat het remlicht ook automatisch aan. Zo weten het verkeer achter je dat je aan het afremmen bent. Ook als je dus niet de remmen inknijpt, maar wel het gas loslaat.

Hoewel ik normaal wel van vlot rijden houd, moet je bij elektrische motoren met een lage accu-capaciteit altijd jezelf een beetje inhouden. Nu kies je ook niet altijd de snelste route, vaak de kortste route qua kilometers. Hoewel de kortste route soms ook weer de hoogste is qua snelheid en dat wil je ook weer voorkomen. Je kan wel vlot optrekken, maar als je overal met het gas tegen de stuit gaat rijden, ben je snel door de resterende kilometers heen. In Flow vind ik de motor al behoorlijk vlot reageren. Zeker voor in de stad is dit snel genoeg. Qua topsnelheid maakt het ook allemaal niet uit, allemaal tikken ze net de 100 km/u aan (wind mee). Hoewel je er niet de snelweg mee op moet gaan, heb ik het wel één keer gedaan en kon daar net 101 km/u uit persen. Dit kwam neer op 97 km/u op GPS. Leuk om eens gedaan te hebben, maar de CE 02 voelt zich prettiger op wegen tot en met 80 km/u. Ook bij te lange hoge snelheden gaan de resterende kilometers vlotter achteruit dan dat je lekker in de stad aan het rijden bent.

Het motorblok en de riem maken gelukkig wel wat geluid, zodat men je op straat een beetje kan horen. Dat is vaak het nadeel van elektrische motoren, ze zijn stil. Een beetje geluid is prima, helemaal stil vind ik zelf vooral in de stad erg gevaarlijk. Je ziet vooral bij elektrische motorscooters met een hubmotor (de motor in het achterwiel) dat ze fluisterstil zijn, zoals de Segway E300SE. Het is jammer dat het voor elektrische motoren niet verplicht is om geluid te maken, enkel bij auto's. Maar bij de BMW CE 02 zit dat goed, het maakt genoeg geluid om aandacht te trekken bij fietsers en voetgangers, zo lang ze geen muziek hard aan hebben staan. Maar dan heb jij in elk geval je best gedaan om enigszins hoorbaar te zijn.

Sturen op de BMW CE 02 gaat echt doodeenvoudig en het stuurt enorm speels. Je kan de korste bochtjes op deze eParkourer maken. Alsof je eigenlijk niet eens op een motor zit, maar op een soort van BMX. Dit extreem wendbare gedrag maakt 'm het perfecte maatje voor in de drukke stad met veel verkeer om je heen. Van 0 naar 50 km/u is de CE 02 in elke rijmodus vlot en ook van 50 km/u naar 80 km/u merk je nog een behoorlijke versnelling op, zo lang de capaciteit nog wel boven de 50% is. Daaronder neemt geleidelijk aan het vermogen af, maar blijft het altijd ruim voldoende voor in de stad. Van 0 km/u naar de top trekt de CE 02 eigenlijk in een ruk door richting 85 km/u en begint dan rustig aan langzamer te trekken. Echt, voor in en net buiten de stad heb je absoluut niets meer nodig dan dit.

 

Mijn voorkeur qua rijmodus gaat al snel naar Flash, vanwege dat deze het snelste optrekt en het hardste kan afremmen (en dus opladen), al is rijden in Flow zoals ik hierboven al zei, ook geen straf. Per rijmodus heb ik een lading leeggereden in en om de stad, om de verschillen in prestaties te zien. Hierbij heb ik een ietwat vlottere rijstijl er op nagehouden, maar niet elke keer het gas tegen de stuit. Nu telt het gewicht zeker mee bij elektrische motoren en met iets meer dan 100 kg zonder motorkleding ben ik zeker niet de lichtste, maar dan krijg je wel een idee wat er mogelijk is met de CE 02. BMW claimt een bereik van 90 km (WMTC-standaard). Nu is die WMTC-standaard leuk, maar daar zal een bepaalde lagere maximum snelheid aan vast zitten, maar weet ik nog niets over het gewicht van de bestuurder en over de temperatuur. Met koud weer haalt een elektrische motor minder kilometers dan bij warm weer. Die 90 km klinkt leuk, maar ik kom er niet eens bij in de buurt. Dat is niet erg, want je blijft toch in de stad, maar dit soort cijfers geeft wel een vertekend beeld, omdat de verwachtingen hoger zijn. Waarschijnlijk haal je dat alleen als je maximaal 50 km/u gaat rijden en heel rustig optrekt. Veel steden hebben toch ook snellere stukken er tussen zitten.

In Flow mode haal ik 65,4 kilometer uit een lading. Veel in de stad gereden, maar ook best wat 60 km/u en 70 km/u wegen en hier een stukje 80 km/u. Rijstijl vrij rustig, hooguit iets vlotter, maar niet overal het gas open. Het resterende accuniveau was 7% (en 6 kilometer volgens de boordcomputer) en dan dus echt hoog tijd om 'm weer aan de lader te hangen. Maar je wil toch graag weten wat je kan halen in het uiterste geval. Lithium-ion batterijen presteren het beste als ze tussen 20% en 80% worden gehouden. Het beste kan je een elektrische motor(scooter) dus laden tussen de 20% en 30%. Bij 7% heb je kans op versnelde slijtage en je wil natuurlijk zo lang mogelijk met je batterijen doen. Bij de CE 02 maakt het ook niet uit om eerder te laden, het is vervoer voor in de stad, dus genoeg kansen om bij te laden. Ook hoef je 'm niet elke keer vol te laden tot 100%. Dat duurt niet alleen lang, maar voor de levensduur van de batterijen is dat ook niet goed. Zo af en toe kan geen kwaad en met een test wil je toch weten wat de CE 02 kan, toch?

In Surf mode haal ik 64,7 km uit een lading. Hierbij veel in de stad gereden en wederom best wat 60 km/u en 70 km/u wegen. Uiteindelijk bleef hier ook 7% over en 5 km. Dit is dus in de modus waarbij de accu bij afremmen niet werd opgeladen. Tot zeker 60 kilometer gereden te hebben, verscheen het schildpad niet in beeld. Met dus 70 km zou de accu helemaal leeg zijn, maar dat wil je absoluut voorkomen.

In Flash mode haal 52,6 km en ben ik gestopt bij 12%. Hierbij was er nog 8 km over. Hierbij wel redelijk wat 60 km/u en 80 km/u wegen gereden. Bij een andere rit, eveneens met Flash en waarbij ik ook nog de snelweg heb gepakt en een paar keer van 0 naar 100 km/u heb gereden, kwam ik uit op 51,7 km en nog 11% en 7 km over. Waarschijnlijk is 60 km of zelfs wat meer in Flash mode haalbaar als je meer in de stad blijft rijden.

Grofweg ga ik uit van 6 a 6,5 km per 10% accu. Dat klopt niet helemaal natuurlijk, omdat je niet tot 0% door blijft rijden, maar tijdens het rijden zelf klopte dit ongeveer wel op de cockpit. Bij 10% was 6,4 km verstreken, bij 20% was dat 13 km en bij 50% was het 30 km. Al met al voor in de stad is dit allemaal prima. Je gaat niet ver rijden, dus lange afstanden niet nodig en is een kleine accu voldoende. Let wel: dit is in de zomer, met temperaturen tussen de 25-30 graden. In de winter haal je minder kilometers. Daarbij nogmaals; ik weeg ruim 100 kg zonder motorkleding, dus jij kan ongetwijfeld meer kilometers eruit halen. Maar of je ook echt 90 km gaat halen? Ik denk het niet, of je moet echt ontzettend rustig motorrijden met slaapverwekkende snelheden. Laat het mij gerust weten als het je wel lukt!

Verder merk ik tijdens mijn testritten op dat de CE 02 niet altijd door de lussen van de verkeerslichten wordt gedetecteerd. Niet altijd overigens, maar het valt me wel op dat de CE 02 hier meer last van heeft. In de stad is er meestal wel ander verkeer, dus dan is het een kwestie van wachten op een auto of precies timen wanneer je veilig door rood kan, als er geen flitspaal staat (je zal zien dat die jou wel ziet!).

Bij 15% is het eigenlijk tijd om te laden en komt het schildpadje in beeld. Je krijgt dan de keus of je de bespaarmodus wil inschakelen of niet. Als je hier voor kiest, zakt het vermogen terug en de maximale snelheid naar 50 km/u. Kies daar niet voor, dan zakt het vermogen iets terug maar blijft de topsnelheid voorlopig 75 km/u. Stel dat je net op een 80 km/u weg zit, dan wil je niet terugzakken naar 50 km/u. Je kan later via het menu altijd nog de bespaarmodus inschakelen of gewoon rustiger rijden. Onder de 10% is de CE 02 echt langzaam qua snelheid en gasrespons en is moet je echt al dicht bij huis zijn. De top is nog wel 50 km/u, maar de CE 02 zal bij wegrijden echt langzaam optrekken en daar moet je dus echt rekening mee houden als je een drukke weg moet oversteken zonder verkeerslichten.

Voor het onderhoud hoeft er niet zoveel te gebeuren op de CE 02. Er hoeven geen kleppen te worden gesteld, er hoeft geen olie te worden vervangen. Als het tijd is voor een volgende beurt, geeft de cockpit dit 1.000 km of een maand vooraf aan (afhankelijk van onderhoud waar tijd een factor speelt). Zo kan je tijdig de BMW-dealer benaderen voor een afspraak. Eigenlijk ga je elke 10.000 km of elk jaar langs de dealer en zij lopen diverse punten na van de CE 02. 'Groot' onderhoud is er elke 40.000 km in de vorm van het vervangen van de aandrijfriem(en) en het vervangen van de voorvorkolie. Ook moet elke 2 jaar de remvloeistof worden vervangen, wat bij elk voertuig met remschijven moet om de remkwaliteit te blijven behouden. Al met al is de CE 02 onderhoudsarm en zullen de kosten per reguliere servicebeurt meevallen.

 

Laden van de CE 02

Bij het Highline-pakket hoort een snellader van 1500 watt, maar per ongeluk hebben ze bij BMW Motorrad de standaard lader meegegeven en mocht ik het doen met de 900 watt lader om de accuset van 3,92 kWh vol te laden. Voor het opladen was de accu meestal bijna leeg en was er rondom de 10% resterend. Het is geen noodzaak om de accu elke keer helemaal vol te laden, zoals ik heb gezegd is het voor de accu beter om bij 80% te stoppen. Maar omdat ik toch elke rijmodus leeg wil rijden, besluit ik om wel elke keer tot 100% te laden. Stop je bij 80%, dan kan je meer dan genoeg kilometers rijden en 20% extra er in proberen te stoppen kost sowieso veel meer tijd.

Als je de lader aansluit en deze gaat laden, dan geeft deze in eerste instantie aan dat het ongeveer 3 uur duurt. Wat de CE 02 er niet bij zegt, is dat het 3 uur duurt tot 80% en niet tot 100%. Kijk je na 3 uur en vraag je de informatie op door op de stuurknop naar boven of beneden te drukken, dan zie je ineens dat er 2 uur is bijgekomen om naar 100% te komen. Met de standaard lader duurt het dus 5 uur om de CE 02 tot aan 100% te krijgen. Dat klinkt best veel, maar in realiteit ga je niet meerdere keren per dag tientallen kilometers in de stad rijden. Daarnaast is het voldoende om bij 80% te stoppen en dan kan je nog flink wat kilometers afleggen. Ik was alleen not amused toen ik zag dat het nog 2 uur extra duurde. Overigens jammer dat je niet in kan stellen om bij 80% te stoppen met laden, wat bij de Segway E300SE wel kan. Wil je dus eerder stoppen, dan zou je met een timer op het stopcontact moeten werken.

Met de snellader van 1500 watt trek je de totale duur naar beneden. Van 20% tot 80% laden gaat dan in 1 uur en 42 minuten en naar 100% in ongeveer 3,5 uur. Hoewel de standaard lader in de meeste gevallen voldoet, is het wel prettig als het gewoon sneller kan. Elke volledige tankbeurt zal je dus ongeveer 3,9 kWh kosten. De gemiddelde stroomprijs is op dit moment 0,27 eurocent per kWh, dus voor ongeveer € 1,05 heb ik een volle tank en kan ik ongeveer weer 65 km rijden. Zou je dat omrekenen naar een benzinemotor en even voor het gemak een literprijs aanhouden van € 2,10, wat je nu ook echt voor E5 betaalt, dan loopt de CE 02 dus 1 op 130. En dat is dus met mijn gewicht. Weeg je minder, dan kan dat al mogelijk naar de 1 op 150. Zo lang de prijzen niet teveel veranderen, natuurlijk. Heb je zonnepanelen op je dak liggen en je kan overdags laden, dan rij je praktisch gratis (als ze zijn afbetaald qua opbrengst). Terugleveren kost je toch geld, dus beter stop je dan je accu vol. Overigens zijn dit cijfers van de zomer, in de winter kan de CE 02 er langer over doen om te laden en is het bereik ook iets minder.

BMW CE 04

 

 

Banden, vering en remmen

BMW heeft voor de CE 02 gekozen voor Michelin City Grip Saver banden. Die 'Saver'-variant is specifiek voor elektrisch voertuigen. City Grip is echt een goede keus. Veel grip, vertrouwd gevoel en ook in de regen werken deze banden ontzettend goed. Aan de voorkant heeft de CE 02 maat een 14" 120/80-14, aan de achterkant eveneens een 14" 150/70-14. Stijlvol blijft toch ook wel die enkelzijdige achterbrug op de CE's. Bij het Highline-pakket zijn de dichte wielen van extra stickers voorzien, zoals hierboven al eens genoemd. Anders is het eigenlijk een wat kale bedoeling voor wat betreft de wielen.

De CE 02 is aan de voorzijde voorzien van een upside-down voorvork welke niet instelbaar is. De veerweg hiervan is 117 mm. De achterzijde heeft een enkele schokdemper, die net als de CE 04 is voorzien van een kunststof kap over de veer heen. Hiervan is de veervoorspanning instelbaar. De veerweg van de schokdemper is 56 mm. Bij de CE 02 is deze standaard vrij zacht afgeveerd, eigenlijk perfect voor in de stad met alle drempels, hobbels, bobbels en klinkers en met zo'n korte veerweg zou je bijna niet verwachten dat de rit toch zo comfortabel verloopt!

Qua remmerij op de CE 02 mag de voorkant het doen met een 239 mm remschijf met radiale tweezuiger-remklauw van J.Juan. De achterkant met een 220 mm remschijf met een eenzuiger remklauw, ook van J.Juan. Beide voorzien van staalomvlochten remleidingen. De voorzijde heeft ABS, de achterzijde niet. Waarom dit voor achter niet geldt is mij niet helemaal duidelijk, wellicht om de CE 02 nog wat speelser te maken. De remhendels zijn instelbaar in vijf standen, dus of je nu grote of kleine handen hebt, die ene instelling kan het net wat prettiger maken. De rempartij op de CE 02 werkt in principe erg prettig en remt behoorlijk sterk, maar in de praktijk heb je ze niet altijd nodig, vanwege recuperatie. Dat kan soms zo hard gaan dat je te vroeg stilstaat en nog iets 'gas' moet bijgeven. In Surf mode zijn de remmen wel nodig, omdat de motor dan totaal niet afremt. Maar in de praktijk zullen de remblokken ook op een CE 02 niet heel hard slijten. Fijn is ook dat in tegenstelling tot de CE 04 je nu wel een schijfslot kan gebruiken, omdat er geen kap over de remschijf is geplaatst.

Conclusie

De BMW CE 02 is een mooi kleiner maatje dan de CE 04 en perfect voor stadsgebruik. De CE 02 ziet er hartstikke gaaf en uniek uit en de eParkourer trekt absoluut de aandacht. Het stuurt hartstikke speels en scherp, weegt niets, is zuinig in verbruik, onderhoudsarm en meer heb je in de stad eigenlijk niet nodig om van A naar B te komen. BMW wil er eigenlijk de jonge doelgroep mee aanspreken, maar voor € 8.250,- voor de standaard versie en € 9.103,- voor de versie met Highline-pakket, denk ik dat het voor veel jongeren wel stevig aan de prijs is, al is BMW altijd een premium merk geweest met bijbehorende prijzen.

Het alternatief is een benzinemotor(scooter) kopen voor iets minder geld zoals de BMW G 310 R (€ 6.800,-), BMW C 400 X (€ 8.500,-, wat tussen standaard CE 02 en met Highline-pakket zit) of voor ietsje meer een F900R (€ 9.990,-), waar de inzetbaarheid van deze voorbeelden ook een stuk groter is. Daar is overigens voor alle drie wel een A2-rijbewijs voor nodig, voor de CE 02 natuurlijk slechts het A1-rijbewijs (of het B-rijbewijs in diverse buitenlanden). Daarbij moet wel gezegd worden dat hoewel de CE 02 in aanschaf wat hoger is, zoals al een paar keer gezegd het verbruik extreem laag is en het onderhoud peanuts is vergeleken met benzinemotoren, dus ook daar moet je rekening mee houden. Een volle accu kost bijna niets en qua onderhoud valt er niet zoveel te doen en zijn die kosten dus heel laag.

Met dank aan BMW Motorrad Nederland voor het beschikbaar stellen van de CE 02. De CE 02 staat bij de BMW-dealers klaar voor een proefrit. Probeer het gewoon eens. Zelfs als je elektrisch rijden helemaal niets zou vinden. Stap er gewoon eens op, ik weet zeker dat je er in de stad absoluut plezier op gaat beleven! En als je er dan toch bent, vraag dan ook eens naar een proefrit op de CE 04.

Vergeet niet de 40 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.

Pro Uniek en gewaagd design, onderhoudsarm, zeer zuinig (als je financieel vergelijkt met benzine), instelbare remhendels, BMW connected app met navigatie, heel speels sturen, remmen
Con Zadel na een uur rijden pijnlijk voor de billen (maar hoe vaak ga je een uur non-stop rijden in de stad?), klok niet permanent in beeld, niet in software in te stellen om bij bijv. 80% laden te stoppen, prijs best stevig voor een startende motorrijder (maar onderhoud en verbruik erg goedkoop!), verkeerslussen detecteren de CE 02 niet altijd

Motortype Elektromotor, permanente magneet, luchtgekoelde synchroonmotor
Cilinderinhoud 0 cc
Versnellingen 1 + achteruit
Vermogen/koppel 11kW (15pk) @ 5.000 tpm / 55 Nm @ 1.000 tpm
Gewicht 132 kg rijklaar
Tankinhoud 3,92 kWh
Verbruik ~6 kWh per 100 km / 1 op 130-150 (qua kosten gezien, als je het bedrag van 1 liter E5-benzine in stroom zou stoppen)
Topsnelheid 101km/u (97 km/u op GPS)
Rijbewijs A1, A2, A
Allianz Pechhulp voor de motor

 



BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

BMW CE 02

 

Motor theorie online oefenen

 

  • Tip: Controleer overal ter wereld je bandenspanning en pomp je banden direct op met de zeer handzame Xiaomi luchtpomp. Must have voor elke motorrijder!
  • Tip #2: Op zoek naar kleine onopvallende navigatie voor op de motor? De Beeline Moto II kan wat voor jou zijn, zo hoef je je dure smartphone niet op je stuur te plaatsen!

Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL - bol - AliExpress - Amazon NL


© Copyright 2007-2024 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube Startersmotor op Instagram
Te luid geluid is UIT!