De Honda MSX of Grom kent bijna iedereen, maar wist je dat Benelli ook al enkele jaren een minibike (of eigenlijk een funbike) in het assortiment heeft? De TNT 125, of wel de Tornado Naked T 125, is al enige jaren Benelli's antwoord op de Honda MSX. In de jaren '60 kwam Honda met de Monkey, waar het eerst een attractie was in een pretpark, later diverse modellen van 50, 70 en 90cc en uiteindelijk 125cc. De MSX kwam in 2013 op de markt, maar was in principe ook weer niet de eerste mini-motor met meer dan 100cc. Kawasaki had in 2002 al de Kawasaki KSR 110, die we hier nooit hebben gekend (alleen grijze import), maar in Azie werd deze verkocht in diverse landen. Het Chinese Skyteam heeft ook een aantal jaren replica's van Honda verkocht, maar dan met 125cc. Uiteindelijk zag Honda blijkbaar dat het best populaire motortjes waren en de kans is groot dat dat de reden was om met de MSX 125 dus in 2013 op de markt te komen. Kawasaki liet de KSR 110 opvolgen door de Z125 Pro, die weer niet in Europa werd verkocht en ook niet te vergelijken is met de Kawasaki Z125. De mini-motortjes blijken populairder dan ooit en er is een hele cult ontstaan rond deze kleine motorfietsjes over de hele wereld.
Maar genoeg over Honda en Kawasaki, laten we het eens hebben over de concurrent van de Honda MSX, de Benelli TNT 125. Rond 2017 kwam de TNT 125 hier in Europa op de markt. In andere werelddelen als 135cc-variant, hier als 125cc. Een motor met 135cc is hier niet interessant, want in Europa kunnen veel Europeanen de TNT 125 rijden met een autorijbewijs (hoezo 'één Europa'?) en voor 135cc is A2 nodig. Waarom zou je op 135cc gaan rijden, als je veel zwaarder mag rijden? In Nederland mag je de Benelli TNT 125 alleen rijden met minimaal een A1-rijbewijs, in veel andere landen in Europa mag je dit gewoon met je autorijbewijs, mits behaald voor 19 januari 2013. Wat de TNT 125 vooral interessant maakt, is de aanschafprijs. Voor slechts € 3199,- krijg je de sleutels overhandigd bij de dealer. Voor een Honda MSX 125 betaal je tegenwoordig een schokbarende € 4799,-. En kijk je naar het uiterlijk, dan ben ik persoonlijk van mening dat het 3e model van de MSX een lelijk hok is geworden. De finesse van het 2e model (de SF) is compleet verdwenen. Gelukkig ziet de TNT 125 er over al die jaren nog wel gelikt uit en eindelijk na lang wachten heeft de Benelli-importeur in Nederland een demo van de TNT 125. Het werd dus hoog tijd om er eens een test over te schrijven, want hij is echt al aardig wat jaren op de markt. In 2018 heb ik 'm al eens gereden bij een Benelli-dealer, maar toen had ik 'm echt te kort mee om er een test over te schrijven en bij een importeur kan je een motor gewoon langer meenemen en dus uitgebreider testen. Nu dus in de herkansing!
Wat een ontzettend grappig maar ook stoer uiterlijk heeft de Benelli TNT 125, als je 'm zo voor het eerst ziet staan. Lekker klein en toch sportief. Benelli kopieert niet, maar maakt echt z'n eigen ontwerp. De TNT 125 lijkt dan ook niet in de verste verten op een Honda MSX of Kawasaki Z125 Pro. Opvallend zijn het trellisframe, de brede koplamp en de twee stijlvolle uitlaatpijpjes. Ook de kleine wieltjes geven het motortje naast grappig, ook een schattig uiterlijk. Voor de motorrijders die wat beter kijken en ook kennis hebben van de MSX, is er één ding opvallend en dat is het motorblok. Ten opzichte van de Honda MSX en Kawasaki Z125 Pro, is het geen liggende maar een staande cilinder. Er zit dus eigenlijk een volwassen motorblok onder.
De verlichting op de TNT 125 is volledig LED, dus koplamp, achterlicht en zelfs de knippers, waarvan de knippers achter ook nog eens strak zijn geintegreerd in de achterkant van de motor. Geen uitstekende knippers daar. Voor de prijs zou je geen LED hoeven te verwachten, maar het kan dus wel. Het zelfde geldt voor rimstriping. Zit er op, ziet er tof uit en voor het aanschafbedrag hoeft het er niet eens op te zitten. Het zadel is redelijk zacht en met langere ritten is het mij niet voorgekomen dat ik last kreeg van mijn billen. Wel zo fijn, want met lagere snelheden ben je nog al eens langer onderweg als je ook buiten de stad kijkt. Onder het zadel kan je trouwens niets kwijt, dat is dan wel weer jammer. Wil je dus een slot of wat spullen kwijt, dan moet je er toch aan denken om bijvoorbeeld een topkoffer te monteren. Een topkofferrek kan je voor weinig kopen bij AliExpress, bij Louis Motorrad kan je dan weer bijvoorbeeld een Givi Monolock topkoffer kopen. Meestal zit de adapterplaat er bij en die schroef je dan op het rek. Wil je niet met een topkoffer rondrijden, dan kan je nog bijvoorbeeld denken aan een achtertas. Via Louis Motorrad heb ik een Vanucci achtertas kunnen scoren en deze gebruikt bij de TNT 125. Plek zat om wat spullen in kwijt te kunnen en het ziet er niet eens slecht uit (hoewel, op een kleine motor oogt het natuurlijk wel ietwat groot). Het voordeel is dat je de achtertas makkelijk verwijdert van de motor. Dat gaat wat lastiger met een topkofferrek.
De zithouding is compleet rechtop en met een zithoogte van 780 mm kan waarschijnlijk iedereen wel met de voeten plat bij de grond. Laag zit je, dus over de auto's kijken gaat wat lastig. Gelukkig kan je vaak door de ruiten van de auto ook zien wat er zich voor je voorligger afspeelt. De afwerking is over het algemeen wel prima, maar sommige dingen kunnen misschien net wat netter. Lasnaden kunnen wellicht wat minder dik en bij het voorspatbord zijn de sleuven op een bepaald punt echt niet mooi afgewerkt. Maar mag je voor € 3199,- klagen? Ik vind van niet, dat moet je gewoon accepteren.
De TNT 125 ziet er speels uit en zo stuurt het ook. Het stuurt licht en heeft een korte draaihoek, dus je kan overal makkelijk tussendoor. Eigenlijk ook ideaal tijdens files op de snelweg, maar als de boel dan weer begint te rijden, is de rechterstrook eigenlijk waar je dan weer moet blijven zodra het boven de 80 km/u gaat. De TNT 125 is namelijk echt goed geschikt voor binnendoor, niet echt voor de snelweg. De jiffy is vrij lang en zorgt ervoor dat de motor vrij rechtop blijft staan als je 'm parkeert. Persoonlijk had ik liever 2 cm korter gezien, zodat de motor wat schuiner geparkeerd zou staan. De voet van de jiffy is vrij breed, dus je kan 'm zonder zorgen op een zachte ondergrond neerzetten, zonder meteen bang te hoeven zijn dat de motor wegzakt in het zand en omvalt. Wel vraag ik me af als je echt hééél erg schuin een bocht pakt, wat eerder het asfalt raakt; het slijtboutje van het stepje of de jiffy.
Over de stepjes gesproken, deze missen een veer waarbij deze terug zou veren in de originele positie. Dat is wel een irritant puntje, want als ik vaak mijn been naast de motor heb staan als ik ergens stop om even de omgeving te checken, dan moet ik elke keer met mijn voet het linkerstepje weer terugduwen voor ik er weer mijn voet op kan zetten. Het kwam me in de testweek echt geregeld voor.
Waarschijnlijk kan je die stepjes wel vervangen als het je stoort, maar ook hierbij vind ik dat je voor € 3199,- niet te streng moet zijn. De TNT 125 is in elk geval echt hartstikke leuk om op te rijden en niet alleen jij hebt de grootste glimlach in je helm, ook bij voorbijgangers toont het op z'n allerminst een glimlach op het gezicht. Het is grappig om de TNT 125 te zien staan en nog leuker als daar dus een volwassen persoon op rijdt. Eigenlijk ziet het er niet uit als je mij op een TNT 125 ziet rijden, maar dat maakt het juist geinig voor iedereen.
De cockpit op de TNT 125 is deels analoog en deels digitaal. Eindelijk weer eens een analoge toerenteller, ik blijf dat leuk vinden om te zien. Het LCD-display is wel vrij basic, maar wat verwacht je voor de aanschafprijs? Zichtbaar zijn de snelheidsmeter, kilometerteller en twee tripmeters. Ook nog een klokje en informatie over hoeveel brandstof er nog ongeveer aanwezig is in de tank. Omschakelen naar MPH (mocht je een keer in de UK willen rijden, of een Britse motorrijder in Europa) gaat met één druk op de knop. Wel mis ik een gear indicator. Er is een plekje voor op het display, maar niet in gebruik. Boven het LCD-display zijn de waarschuwingslampjes geplaatst. Alles is overzichtelijk en goed afleesbaar. Wel heb ik het idee dat deze cockpit ook in gebruik is op een andere motor. Dit vanwege ruimte voor bijv. een gear indicator en dat de rev limiter al bij 9.500 tpm van zich laat horen, waar dat nog voor de rode zone is en je 'm pas zou verwachten bij 10.500 tpm. Ik kan alleen geen andere Benelli voor de geest halen met dezelfde cockpit. Wellicht een ander model van QuanJiang (QJ, de eigenaar van Benelli sinds 2005). Als je de sleutel omdraait en de cockpit aan gaat, zie je dus dat het LCD-gedeelte is uitgeschakeld aan de rechterzijde, precies waar de plek is voor een gear indicator en vloeistoftemperatuur van het motorblok (als het motorblok vloeistofgekoeld zou zijn, wat het niet is). Je moet dan wel goed kijken, maar het is met een scherp oog zichtbaar en dat laat dus zien dat deze cockpit niet specifiek voor de TNT 125 is gemaakt.
Wat ik bij elke Benelli die ik gereden heb opmerk, is dat de teller veel te optimistisch is over de snelheid. Dat is bij de TNT 125 eigenlijk net zo. Op topsnelheid wijkt deze zelfs 13,2% af, maar daaronder loopt het zelfs op tot 16%. Zo'n 5-8% afwijking is vrij normaal, maar dit is dus echt heel erg stevig en deelnemend aan het verkeer moet je dan ook niet vreemd opkijken dat als je 80 km/u op de teller rijdt, dat er dan auto's je aan het opdrukken zijn in de hoop dat je harder gaat rijden. 80 km/u is namelijk 70 km/u GPS en bij een autoteller zal dat misschien 75 km/u op de teller zijn. Het mooie echter bij de Benelli TNT 125 is dat je de teller kan kalibreren. Er is een grote community van TNT 125-eigenaren die dit probleem dus al hebben opgelost. Binnen één minuut heb ik dan ook de teller zo gekalibreerd dat ik exact de GPS-snelheid op het LCD-display zie. Dus eigenlijk is het nadeel meteen een voordeel geworden. Het enige waar je dan wel weer op moet letten, is dat je bij flitspalen misschien voor de zekerheid 1 km/u langzamer moet rijden, just to be sure. Je kan 'm ook afstellen dat je een net wat hogere snelheid ziet dan GPS, maar ik vond precies GPS wel prettig. Mocht je willen weten hoe je dat kan invoeren op de cockpit van jouw TNT 125, check dan deze video die ik heb gemaakt. Test het achteraf altijd met je smartphone of navigatie en doe dat voor de zekerheid ook na een bandenwissel als dat een ander type is!
De TNT 125 is een concurrent van de Honda MSX en zoals gezegd geen één op één kopie zoals bijvoorbeeld de X-Pro Vader 125. Dat zie je eigenlijk ook gelijk al aan het motorblok. Deze lijkt niets op die van de Honda MSX en wat je voor je ziet is een gewoon motorblok met een staande in plaats van een liggende cilinder. Eigenlijk is het enige wat de MSX en TNT overeenkomen, dat het een kleine funbike is. De TNT 125 heeft een luchtgekoelde 125cc ééncilinder met vier kleppen (bij Honda twee stuks) en geeft 8,2 kW (11,1 pk) bij 9.500 tpm en 10 Nm koppel bij 7.000 tpm. Ter vergelijking, de Honda MSX geeft 7,2 kW (9,8 pk) bij 7.250 tpm en 10,5 Nm bij 5.500 tpm. Nu moet je niet alleen naar het vermogen kijken, ook het gewicht is van invloed. De TNT 125 weegt 124 kg rijklaar, de Honda MSX weegt 103 kg rijklaar. Ondanks dat de TNT 125 dus meer vermogen heeft, is motorisch het verschil minimaal tussen beide funbikes. De TNT 125 heeft vijf versnellingen en sinds het laatste model van de MSX is dat ook bij dat model het geval. De Benelli heeft echter een assist/slipkoppeling, wat er voor zorgt dat de koppeling licht is en de slipkoppeling zorgt ervoor dat het achterwiel niet blokkeert als je bij een te hoog toerental te vroeg terugschakelt en de koppeling op laat komen. In de praktijk gebeurt je dat niet met een 125cc, of je moet misschien van 5 naar 2 gaan en dan nog denk ik dat je veel moeite moet doen.
Uit de TNT 125 komt een lekkere roffel zodra je de motor start. Meestal start de TNT 125 met één druk op de knop, maar met een koud motorblok in de testweek toch twee verschillende momenten meegemaakt dat ik een beetje gas moest geven om de motor te starten. Met een warm motorblok is dat nooit een probleem. Geen idee waarom dit twee keer voor kwam en waarom alle andere keren met koud blok de motor wel direct startte. Misschien kan de mapping nog een update nodig hebben. Het blok loopt in elk geval beter dan het in 2018 liep, toen ik op een demo reed van een dealer. Toen liep de motor met de originele mapping niet lekker stationair en bleef het stationair toerental op en neer gaan. Wat wel echt Chinees is, is dat als je de jiffy uitgeklapt hebt en op de startknop drukt, dat je dan wel de startmotor hoort ronddraaien, maar de motor niet start. Normaal gesproken bij bekendere grote merken gebeurt er niets als je de startknop indrukt. Nu zou je je af kunnen vragen waarom de motor niet start, terwijl je de startmotor wel rond hoort draaien. Maar dan staat de jiffy dus mogelijk nog uitgeklapt.
Anyway, de roffel uit de uitlaat is dus niet verkeerd, een andere demper zou eigenlijk niet eens nodig zijn om het geluid nog wat mooier te maken. Koppeling in, hup in de 1e versnelling trappen, koppeling op laten komen, beetje gas erbij en hup weg met de TNT 125. Wat rijdt dit grappig zeg! Het is echt een klein motortje en dat rijdt enorm grappig. Je hebt gewoon zin om lekker rond te kloten op dat ding! Serieus rijden op een TNT? Echt niet! Met mijn knieën pas ik net niet in de uitsparingen van de tank, maar als ik wat naar achter ga zitten lukt dat nog niet helemaal. Geen nood, ik zit best prima. De versnellingsbak voelt soepel aan en zo ga je dus ook door alle versnellingen heen. De eerste versnelling is vrij kort, bij 20 km/u mag je al overschakelen. Zo'n TNT 125 stuurt ook lekker speels en door de kleine draaicirkel en het lage gewicht kan je dan ook makkelijk overal tussendoor sturen, als het eens vast staat in de stad. Die uitlaat klinkt trouwens hoger in toeren echt goed en luid genoeg.
De Nishua NFX-3 systeemhelm die ik momenteel test, past precies bij de kleurstelling van deze Benelli TNT 125.
Onderin vind ik het blokje wel ietwat tam, maar dat is ook niet gek voor een 125cc ééncilinder, waar het topvermogen en koppel niet bij 4.000 tpm ligt, maar bij 9.500 tpm voor het vermogen en 7.500 tpm voor het maximale koppel (de trekkracht). Vanaf 6.000 tpm merk je dan ook dat het blok lekker begint te trekken, vanaf 7.000 tpm pas echt goed en het beste kan je dus zorgen dat je altijd zo'n beetje rond 6.000-7.000 tpm zit, zodat je vlot er vandoor kan gaan als je het gas open trekt. Vanaf 6.000 tpm is ook het moment dat het uitlaatgeluid een stuk luider en dieper begint te worden. Tussen 6.500 tpm en 7.000 tpm bij constante snelheid merk je dat het blokje wat armer loopt, mogelijk door Euro5. Heel storend? Nee, gewoon meer gas geven. Vanaf 8.000 tpm begin je trillingen te voelen, maar die zijn zeker niet hinderlijk. Vanaf 9.000 tpm begin je ze ook in zadel en stuur te voelen, maar bij die toerentallen ben je al echt aan het knallen en niet meer normaal relaxt aan het rijden. In de praktijk kom je daar dus niet heel erg veel. Als je 80 km/u rijdt op GPS, dan zit je op 7.500 tpm en dat is een prima gebied om lang vol te houden.
Omdat het blokje niet al teveel vermogen heeft (het blijft maar 125cc!) kost inhalen buiten de bebouwde kom veel tijd en zou ik dat eigenlijk afraden, tenzij het echt rustig is qua tegenliggers. Ook met harde wind wil de topsnelheid soms ook echt maar 80 km/u op GPS zijn. Dit is overigens bij de kleine Honda's ook niet veel anders. Daar ben ik met zware tegenwind door Flevoland gereden (weinig beschutting) en de topsnelheid viel daarbij ook tegen en het verbruik ook. Maar goed, wat wil je met 125cc. De TNT 125 is vooral geschikt in en om de stad. Lange afstanden zou ik er niet mee willen rijden, hoewel er altijd gekken zijn die dit juist leuk vinden. Provinciale wegen waar je 100 km/u mag rijden, zou ik zeker vermijden tenzij het twee stroken heeft en men kan passeren. Hetzelfde geldt ook voor de Honda's, dus daar is de TNT 125 echt geen uitzondering in. Gebruik 'm lekker in en om de stad, daar is de TNT 125 echt helemaal in z'n element.
Van 0 naar 80 km/u doet de TNT 125 in ongeveer 10 seconden, daarbij is 80 km/u gemeten op de teller en niet via GPS en is gewicht van de rijder natuurlijk ook nog een bepalende factor. Qua topsnelheid haalde ik 111 km/u op de teller, wat 98 km/u op GPS is. Dit op een vlakke snelweg met iets zijwind. Later heb ik de teller gekalibreerd, omdat het verschil echt te groot was. In principe zeker niet slecht, maar de snelweg zou ik lekker laten voor wat het is, of het moet echt compleet stil staan en dat je dan één of twee afritten verder over de snelweg zou doen.
Het verbruik is ook weer afhankelijk van je rijstijl en je gewicht. Daarbij ook weer welke wegen je pakt en hoe je de teller hebt gekalibreerd. De eerste rit kwam ik uit op 1 op 47,5 km. Maar na kalibratie en het pakken van 50- en 80 km/u wegen kwam ik uit op 1 op 35,5. Daarbij is mijn gewicht 100 kg zonder motorkleding, dus ik weeg ook niet weinig en had ik ook nog eens aardige tegenwind. Onder ideale omstandigheden verwacht ik dat 1 op 40-45 gekalibreerd echt wel mogelijk is, maar dan moet je dus wel rustig aan rijden en juist lekker doorraggen is eigenlijk de juiste rijstijl op een TNT 125. Met de 7,2 liter tank moet zo'n 325 km op een tank mogelijk zijn, maar alles afhankelijk van waar je gaat rijden, wat de weersomstandigheden zijn en je eigen gewicht. Jammer trouwens dat de tankdop los zit en dus niet geïntegreerd. Misschien op een volgend model. Bij de Honda MSX begon het ook met een losse tankdop en zijn ze bij het 2e model overgestapt op geïntegreerd. Het scheelt weer een plekje vinden voor de top als je gaat tanken.
Voor het onderhoud van de TNT 125 mag de olie elke 3.000 km vervangen worden, de klepcontrole mag elke 12.000 km worden gedaan (wel de eerste keer bij 1.000 km!). Bij de Honda MSX is het elke 4.000 km olie wisselen en elke 4.000 km ook de klepcontrole. Wel de kanttekening dat je bij zo'n Honda-blokje direct bij de kleppen kan en bij de TNT 125 wel de tank er af moet (dat moet bij elke motor met een staande cilinder, dus bij het gros van de motoren). Elke 12.000 km de klepspeling controleren is voor zo'n 125cc'er eigenlijk best netjes, ik had verwacht dat het eerder zou moeten. Qua olie zal er waarschijnlijk maar een litertje in gaan, dus dat zijn ook de kosten niet. Wel regelmatig je oliepeil in de gaten houden, maar dat gaat eenvoudig met het kijkglaasje op het motorblok.
De remmen op de Benelli TNT 125 zijn voldoende. De voorkant is voorzien van een remschijf van 210 mm met 2-zuiger remklauw, de achterkant mag het doen met een schijf van 190 mm en een klauw met een enkele zuiger. Om te remmen moet je wel iets verder de remhendel inknijpen en rempedaal intrappen, maar dan sta je in principe gewoon netjes en op tijd stil. Het zou van mij persoonlijk nog wel wat krachtiger mogen, aan de andere kant is het maar een 125cc'er van 124 kilo, dus daar hoeft geen rempartij van Brembo op. Geen ABS op de TNT 125, wel CBS. CBS staat voor Combined Braking System. Als je dus één van de remmen gebruikt, pak je de ander ook (deels) mee. ABS is geen vereiste op een 125cc'er, minimaal CBS wel. Is ABS echt nodig op 125cc? Het maakt alles wel veiliger, maar met CBS zou je weer eerder minder meters nodig hebben. Met CBS komt ook een beetje het kind in me naar boven en kom ik soms met een slippend achterwiel aan bij het verkeerslicht. Dat kan niet met ABS. Door ABS achterwege te laten, is de prijs van de TNT 125 wel lager en dat maakt het prijsgat dus groter tussen TNT en MSX. Net als bij de Honda MSX 125 past er geen schijfslot door de remschijf heen, een gemiste kans. Je zou de schijf kunnen aanpassen (wel laten doen door een expert!) of een andere schijf kunnen laten monteren, waar wel een schijfremslot doorheen past. Of met een kettingslot werken, die je dan weer kwijt zou kunnen in een topkoffer. Met een kettingslot kan je 'm wel weer veiliger wegzetten door 'm ergens aan vast te maken, want met 124 kg is de motor met twee man zo opgetild en meegenomen.
Qua vering op de TNT 125 is de motor aan de voorkant voorzien van een upside-downvoorvork met een diameter van 35 mm en een veerweg van 120 mm. Deze is niet instelbaar. Achteraan een schokdemper met een veerweg van 50 mm, waarvan de veervoorspanning instelbaar is. De vering veert redelijk wat oneffenheden weg en over drempels gaat het ook prima als je daar wat harder op afkomt. Het is vrij zacht afgeveerd, maar op zo'n TNT 125 niet verkeerd. De maximale 'lading' wat de vering aan kan, is 177 kg. Daarmee kan deze een hoger gewicht aan dan de Honda MSX, die maar 140 kg aan kan. Naar horen zeggen schijnt de vering op de TNT 125 beter te zijn dan op de MSX, voor mij is het te lang geleden dat ik op een kleine Honda gereden heb om te kunnen vergelijken.
De TNT 125 maakt gebruik van 12" Cordial-banden. Als ik even een rondje ga Googlen, kom ik uit op banden uit China. Vooraan een 120/70-12, achteraan een 130/7-12. Op droog wegdek doen ze het in principe niet verkeerd, hooguit een keertje wegglijden op een bitumenstreep op gerepareerd wegdek, maar ze voelen vrij vertrouwd aan tijdens de testweek. Bij regenachtig weer, wat ik niet heb kunnen testen tijdens de hittegolf, schijnen deze banden niet je grootste vriend te zijn. Hetzelfde geldt ook bij de banden die je standaard krijgt bij een Honda MSX en waarschijnlijk is dit puur om kosten te besparen. Probeer ze zelf een keer met regen, maar als ze in de regen zo slecht zijn als dat men beweert, dan is het verstandig er een fatsoenlijk merk banden om te leggen. Met die kleine maten zijn dat de kosten ook niet, wellicht zou ik het zelfs al doen bij de aanschaf van de TNT 125. Nederland blijft een land waar het wegdek geregeld nat is.
De Benelli TNT 125 is een hartstikke leuke funbike en niet alleen jij hebt er lol op om er op te rijden, maar de mensen die jou zien rijden zullen er ook zeker om kunnen lachen. Eigenlijk ziet het er niet uit, een volwassen persoon op zo'n klein ding. Maar dat is juist het leuke aan die kleine motortjes. Het leven moet je niet te serieus nemen. Voor 3199 euro koop je echt wat leuks erbij voor in en om de stad en het kost je niet meteen een rib uit je lijf, waar Honda gewoon veel geld vraagt voor de kleine motoren. Iets meer bijleggen bij een Honda en je hebt een volwassen A2-motor. Bij Benelli zit er nog een groot financieel gat tussen een TNT 125 en een 'echte' motor en dat maakt 'm betaalbaar voor veel mensen. Ook de verzekering zal door de lage aanschafprijs niet veel hoeven te kosten.
Toch denk ik wel dat het eerder ervaren motorrijders zijn die dit voor erbij kopen, dan startende motorrijders die op zoek zijn naar een A1-motor en dan hier op uitkomen. Heel eerlijk gezegd zou ik dit niet als enige motor willen hebben met een A1-rijbewijs. Simpelweg omdat er gewoon snellere A1-motoren te koop zijn die ook net wat makkelijker de snelweg op kunnen als het niet anders kan. De snelweg op met elke 125cc'er is niet echt fijn, maar met 11kW (15 pk) gaat dat net even wat makkelijker dan met een paar pk minder. Niet ten nadele van de Benelli TNT 125, maar laten we eerlijk wezen, dit is gewoon een grappig motortje voor erbij (en/of ook voor achterop de camper!) en dat heb ik ook gezegd bij mijn test van de Honda Monkey 125 en zo denk ik ook over de Honda MSX en soortgelijke kleine motoren. Leuk voor erbij, maar niet voor het serieuze werk. Of je moet echt alleen in en om de stad rijden en geen intentie hebben om ook eens een flink stuk te rijden. Je kan er wel een wereldreis op maken, maar dat doet misschien een handjevol motorrijders die gek genoeg is om dat op een mini te doen.
De Benelli TNT 125 geeft in elk geval een hoop lol, trekt de aandacht, stuurt licht en makkelijk en brengt je van A naar B voor weinig geld. Immers is de verzekering laag en nog lager is het verbruik. Daar bovenop geeft Benelli ook nog eens 3 jaar garantie, dat zegt ook wel wat over hoe de importeur er in staat. Inmiddels wordt de Benelli TNT 125 al aardig wat jaren verkocht, dus online moet je wel kunnen vinden hoe men denkt over de TNT 125 en hoe het motortje zich houdt na een x aantal jaar. Na een week kan ik daar niets over zeggen, dus kijk gerust eens op het Benelli Forum of op deze Engelse Facebook-groep.
De Benelli TNT 125 is verkrijgbaar in de kleuren Black, Green, White en Grey (deze demo). De lage prijs zal ik niet nog een keer melden. Met dank aan Benelli Nederland voor het beschikbaar stellen van de TNT 125.
Vergeet niet de 32 foto's verder naar onder (klik op de rode knop) te bekijken en natuurlijk de video's op het YouTube-kanaal.
VEEL PLEZIER, zeer scherpe prijs, verbruik, snelheidsmeter afstelbaar, vering kan meer gewicht aan dan die van de Honda MSX, onderhoudsinterval kleppen | |
Afwijking snelheidsmeter (maar zie pluspunt), een schijfslot past niet, geen ruimte onder zadel, stepjes zonder veren |
Motortype | Viertakt, ééncilinder, lucht-/oliegekoeld |
Cilinderinhoud | 125cc |
Versnellingen | 5 |
Vermogen/koppel | 8,2kW (11,1pk) @ 9.500 tpm / 10 Nm @ 7.000 tpm |
Gewicht | 124 kg rijklaar |
Tankinhoud | 7,2 liter |
Verbruik | 1 op 35,5-47,5 afhankelijk van rijstijl en kalibratie |
Topsnelheid | 111 km/u (98 km/u GPS) |
Rijbewijs | A1, A2, A |
Waardeer je de artikelen op Startersmotor.nl en koop je wel eens wat bij onderstaande webshops?
Doe dat dan via volgende links, ik ontvang dan een kleine commissie om de website te kunnen onderhouden en het kost jou niets extra. Win-win!
Louis Motorrad NL -
bol -
AliExpress - Amazon NL