Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Gratis je motor verkopen zonder proefrijders

 

Wintertips voor de motor

Klik hier voor winterstalling tips

Tips voor doorrijders

Dus jij wilt doorrijden in de winter? Dat is heel goed mogelijk, maar wil jijzelf en de motor goed door de winter komen, dan zijn wellicht de onderstaande tips van belang:

wintertip Houd weersvoorspellingen in de gaten, met sneeuw en ijzel kan je beter gewoon niet rijden. Dit is vragen om gevaarlijke situaties. Voorspellen ze sneeuw of gladheid (in de middag/avond)? Laat dan de motor staan of vertrek eerder om veilig thuis te komen. Kom je onverwachts tijdens een rit toch in een heftige sneeuwbui, probeer dan rustig door te rijden, desnoods over de vluchtstrook met de beide voeten dicht bij de grond, probeer zoveel mogelijk rechte lijnen te rijden en ga op tijd van het gas af, zodat je niet stevig hoeft te remmen. Bij flink remmen is de kans groter dat je voorwiel wegschiet door de gladde ondergrond.

wintertip Zorg voor warme kleding; thermo-ondergoed, een helmmuts, goede warme handschoenen (desnoods elektrisch verwarmd). elektrische handvatten zijn leuk, maar de buitenkant van je handen zullen nog steeds ijskoud worden, daarom zijn elektrisch verwarmde handschoenen een betere koop. Zorg ook dat je goede waterdichte motorkleding aan hebt. Beslaat je vizier snel? Je hebt fog-resisting vizieren, maar werkt dat niet, dan kan je nog een Fogcity 'inplakvizier' kopen of denken aan een Pinlock-vizier. Er zijn veel helmfabrikanten die de vizieren alvast 'Pinlock-ready' maken, zodat je zelf geen gaatjes hoeft te boren in het vizier. Zorg ervoor dat als je op een zonnige winterdag achter een auto rijd, je niet te vaak met open vizier gaat rijden (en/of bewaar voldoende afstand), in de winter met veel pekel op de weg, zullen de automobilisten vaker de ruitenwisservloeistof rondsproeien. Ze zullen absoluut niet aan je denken!

wintertip Tijdens de winter is het eerder donker en is het weer vaak slechter en heb je vaker met mist te maken. Erg handig is dan om een bril met gele glazen te dragen. Ziet er misschien wat vreemd uit, maar de bril geeft een beter contrast, waardoor je beter kan zien tijdens slecht weer (regen, mist, sneeuw) en in het donker. Ook belijning is beter te zien en het geschitter van de koplampen van tegenliggers is een stuk minder bij het gebruik van deze bril. Niet alleen handig op de motor, ook zeker in de auto!

wintertip IJskoude handen na het rijden omdat je misschien geen handvatverwarming of verwarmde handschoenen hebt? Erg prettig zijn handenwarmers zoals die van onder andere HeltiQ. Makkelijk om overal mee naar toe te nemen en ze zijn te hergebruiken door ze 10 minuten in kokend water te leggen. Koop er gerust een paar extra, ze kosten erg weinig en dan kook je ze pas als ze allemaal verbruikt zijn, om ze daarna weer opnieuw te kunnen gebruiken. Zelfs al zou je niet doorrijden in de winter, dan zijn ze nog altijd erg prettig om te gebruiken nadat je buiten bent geweest op een erg koude dag.

wintertip Verzorg je motor goed tijdens de winterperiode. Denk aan het volgende;

- Verlichting: Check elke rit of de verlichting goed werkt en maak ze desnoods sneeuw/ijsvrij. Denk er ook aan om reservelampjes mee te nemen. in de winter is het langer donker en dan is werkende verlichting toch wel erg handig!

- Banden: Houdt deze op de normale aanbevolen spanning, zorg dat je voldoende profiel hebt. Er bestaan winterbanden voor motoren, maar hierover zijn de meningen echter verdeeld. Er zijn nog Mud&Snow (M&S) banden, maar die bestaan niet voor alle type motoren. Deze worden vooral gebruikt voor offroad en allroad motoren.

- Accu: Sluit de accu thuis aan op de druppellader, zo voorkom je startproblemen op een koude ochtend. Een goede druppellader is die van Optimate. Optimate 4 Dual kan zelfs overweg met het CAN-bus systeem van specifieke motoren (bijv. BMW en Piaggio). Natuurlijk zijn er voldoende andere merken. Zelf gebruikte ik 13 jaar dezelfde druppellader van Sparcon naar volle tevredenheid. Sinds 2013 gebruik ik een Optimate 3+.

- Hele motor: Poets de motor voor de winter start grondig, spuit daarna alle metaal, rvs en chromen delen en in met blanke tectyl. Sla hierbij de remschijven over. Op deze manier kan de pekel niet bij deze delen komen. De pekel vreet bijv. aluminium weg. Zo heb ik zelf een set velgen lelijk gemaakt door dit niet te doen en ze niet te wassen op een mooie droge winterdag. Laat de tectyl zitten tot de lente, hierna kan je dit er weer af poetsen met bijvoorbeeld diesel, petroleum of terpentine. Dit kost je wel enkele uren werk, maar je motor blijft er zo in showroom-staat uit zien! Je kan het tectyleren ook overslaan en na elke rit de motor schoonspoelen. Doe dit met koud water, warm water laat het zout beter oplossen in water en komt zo nog verder in de spleten. Spoel de motor niet direct met koud water af als je thuis komt, laat de motor eerst even een beetje afkoelen tot deze lauw aanvoelt. Zorg er daarna voor dat de motor warm gestald kan worden, voor alles anders vast vriest en dat de ochtend erna weer een probleem kan worden. Andere motorrijders zweren weer bij ACF-50. Het voordeel van ACF-50 is dat het wel veel makkelijker te verwijderen dan tectyl.

- Ketting: Smeer de ketting geregeld in, zorg niet dat je met een gortdroge ketting gaat rijden. Zo doe je langer met je set.

- Voorvork: Spuit de keerringen goed in met siliconenspray, dit houdt de rubbers goed soepel. Zorg er ook voor dat de voorvork zelf vrij blijft van zand en andere troep, als dit vuil wel door de keerringen komt, kan dit olielekkages geven in de voorvork. Regelmatig checken dus.

Tips voor winterstallers

De onderstaande tips zijn goed om te gebruiken als je de motor weg zet in de winterperiode.

wintertipZet je de motor altijd weg in de winter? Heb je een winterstop doorgegeven aan de verzekering? De motor is dan tussen 1 december en 1 maart deels verzekerd. Je mag er niet op rijden, maar de motor is bijvoorbeeld dan wel verzekerd (afhankelijk van je verzekering) voor brand en diefstal. Je premie zal lager zijn als je dit door geeft aan de verzekering. Doe dit wel op tijd.

wintertipVervers de olie van de motor voor je 'm weg zet. Oude olie wordt zuur en kan onderdelen aantasten. Daarnaast absorbeert nieuwe olie condenswater beter en heb je minder kans op een beslagen peilglas. Dit geldt overigens ook voor losse versnellingsbakken en cardanaandrijving. Zet dus bij voorkeur de motor weg met nieuwe olie.

wintertipAls de olie ververst is, kan je aan de volgende klusjes beginnen:

- Was de motor grondig, verwijder al het vuil.

- Rijd de motor droog, trek hier een 30-50km voor uit, de motor komt dan goed op bedrijfstemperatuur en zal alle bestaande condens uit het blok doen verdwijnen. Geniet hier van, dit is voorlopig je laatste ritje!

- Tank voor je naar huis gaat zo dicht mogelijk bij huis (om met een zo vol mogelijke tank thuis te komen, of je moet thuis een jerrycan met brandstof hebben staan) en doe hier meteen na het tanken, dus voor je verder gaat rijden, een conserveringsmiddel (en schoonmaakmiddel) bij, zoals bijv. Forté Moto Power II of Putoline Fuel Stabilizer. Dit conserveert de brandstof en maakt het brandstofsysteem schoon en voorkomt roest. Zet een motor niet weg met een lege tank, dat is vragen om roestvorming in de tank zelf.

- Spuit de ketting in met kettingspray, zet deze niet droog weg. Dan haal je 'm ook niet verroest uit de stalling in de lente.

- Spuit schakelaars en stekkers in met contactspray, maar neem het contactslot tijdens dat rondje niet mee. Als deze stroef gaat met de sleutel erin steken, adviseert men grafietpoeder te gebruiken. Met bijv. WD-40 blijft er juist vuil in het slot zitten door de samenstelling. Contactspray verwijdert vocht en houdt de contacten van elektronische componenten schoon en voorkomt direct bevriezing.

- Spuit met een universeel smeermiddel alle scharnierpunten in. Denk hierbij aan bijv. de voetsteunen, maar vergeet ook niet de scharnierpunten van bijvoorbeeld de koppeling en de rembediening. Wil je het echt goed doen, dan smeer je ook nog de smeernippels van de schokbreker(s) in, indien aanwezig.

- Heb je stroom waar de motor staat? Koop dan een druppellader en koppel deze aan de accu, om het accu-niveau op peil te houden. Heb je geen stroom in de buurt? Haal dan de accu er uit en sla deze op kamertemperatuur op. Een keer per maand kan je de accu opladen met een druppellader. Dit doe ik zelf meestal 1 keer per maand voor ongeveer 24 uur. Als ik besluit weer te gaan rijden, laad ik de accu een dag van te voren nog eens extra op. Haal je de accu er uit? Haal dan eerst, om kortsluiting te voorkomen, de MIN-pool los, daarna de PLUS-pool. Bij het aansluiten doe je precies andersom: eerst plus, dan min.

Als je motor voorzien is van een alarm en je hebt geen stroom in de buurt, check dan je verzekeringspolis of een alarm voor jouw type motor noodzakelijk is. Is dit het geval, zorg dan voor stroom bij de stalling.

- Om 'vierkante' banden te voorkomen is het raadzaam om eens per maand de banden iets te draaien. Staat de motor op de middenbok, dan is dit alleen van toepassing op het voorwiel. Het beste is, als je er geen omkijken naar wilt hebben, beide wielen van de grond. Dat lukt meestal alleen met paddockstands.

wintertip Doe een hoes over de motor heen, maar zorg wel dat deze goed kan ademen. Zorg ook dat als je de motor in een schuur stalt, deze goed geventileerd is. Als dit een vochtige schuur is met weinig ventilatie, verbeter dit dan. Doe je dit niet, dan komt de motor er met roest en schimmel na de winter weer uit. Kan of mag je de ventilatie niet aanpassen in je schuurtje en het is er toch vrij vochtig, dan kan je een Motodome VCI Corrosion hoes kopen, waar je de motor in kan rijden en dicht kan ritsen. Dit is een binnenhoes en dus niet bruikbaar voor buiten. In de hoes ontstaat een eigen atmosfeer en worden vocht en roest tegengegaan. Het beste blijft goed ventileren.

wintertipStart de motor NIET tussendoor om te kijken of de motor het nog nog blijft lopen. Of om te denken dat dit goed is voor de motor. Als je niet gaat rijden na het starten, komt er veel condens in het blok en door dat dit vocht zich bij het olie gaat ophopen krijg je vanzelf een soort van mayonaise op de olie, ook wel 'sludge' genoemd. Dit zie je ook vaak bij motorblokken waarbij er per rit maar enkele kilometers gereden worden. Je kan dit oplossen door een flink stuk te gaan rijden, maar voor de winterstop zet je de motor weg en start je 'm niet tussendoor. Zo kan je langer van je motor genieten.

wintertipEr zijn voldoende motorzaken die aanbieden om de motor voor de winter op te halen en stallen onder hun beheer en de motor een beurtje te geven en te wassen voor ze deze weer aan je terugbrengen. Hier kan je natuurlijk ook gebruik van maken als je geen mooie plek hebt om de motor te stallen voor de winter. Een prima oplossing om je motor in topconditie te houden tijdens de wintermaanden!

wintertipVoorjaar: de motor weer gebruiken

  • Plaats de accu (eerst PLUS, dan MIN!!)
  • Controleer de bandenspanning met een digitale spanningsmeter en vul bij wanneer nodig
  • Controleer het oliepeil (dit zou niet niet anders moeten zijn, maar doe dit toch maar)
  • Controleer de verlichting
  • Is de ketting nog steeds roestvrij?
  • Doe je motorkleding aan en start de motor. Let op: na de winter kan dit soms even duren voor de motor aan slaat. Druk niet langer dan 5 a 10 sec. per keer de startknop in, dat is niet goed voor de startmotor.
  • Geniet van je eerste rit, doe even rustig aan en ga niet meteen de Rossi uithangen. De wegen zijn kouder in de lente dan in de zomer en na een paar maanden niet te hebben gereden, moet je toch weer even inkomen. Veel ongelukken waar motorrijders bij zijn betrokken, gebeuren in het voorjaar tijdens de eerste (zonnige) ritten.
  • Heb jij meer tips? Laat ze ons gerust weten!


© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube