Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Gratis je motor verkopen zonder proefrijders

 

11kW-wetgeving

Sinds 19 januari 2013 zijn de nieuwe rijbewijsregels in gegaan en moeten nieuwe motorrijders onder de 24 jaar beginnen met het A1 rijbewijs als ze 18 of 19 jaar zijn. Vanaf 20 jaar kan je direct beginnen met het A2-rijbewijs en sla je A1 over. Met het A1-rijbewijs mag je op motoren tot 125cc rijden, met een maximaal vermogen van 11kW en maximaal 0,1kW per kilo. Dit komt er op neer dat je voornamelijk op alle 125cc 4 takt motoren mag rijden en op een aantal afgeknepen 2-takt motoren. De oudere 125cc 2 takt motoren hebben ongeveer 30pk vermogen en dit is teveel vermogen. Latere modellen waren geknepen naar 11kW/15pk en vooral op de Belgische markt te vinden voor de automobilisten die met het B-rijbewijs een 125cc mogen rijden. Electrische motoren en motorscooters mogen met het A1 rijbewijs bereden worden. Deze hebben geen cilinderinhoud, maar een nominale vermogensafgifte die overeen kan komen met een 125cc motor. Het koppel is echter vaak een stuk groter en ben je dus erg vlot weg bij het verkeerslicht. Niet alle elektrische motoren zijn geschikt voor A1, dit was alleen in de beginperiode zo. Driewielers hebben geen maximum cilinderinhoud (dit is niet opgegeven door de rijksoverheid), maar mogen maximaal 15kW vermogen hebben om gebruikt te mogen worden met het A1 rijbewijs.

Na 2 jaar 125cc te hebben gereden, of als je tussendoor 20 jaar bent geworden, mag je een praktijkexamen afleggen om aan het A2 rijbewijs (35kW) te komen. Met dit A2 rijbewijs mag je nogmaals 2 jaar rondrijden, om vervolgens nog eenmaal het praktijkexamen te doen voor vol vermogen motoren, voor je uiteindelijk op zware motoren mag rijden. Ja, het is tegenwoordig vrij omslachtig.

Sinds de directe instroming vanaf 20 jaar voor het A2-rijbewijs, heb je de keus om even te wachten. Wat is het beste om te doen? Aan jou de keus. Er zijn best leuke 125cc motoren, maar het blijven natuurlijk opgevoerde brommers. Wellicht is het beter om door te sparen tot je 20 bent, maar een die-hard motorrijder begint gewoon met A1. Ga je voor A1? Koop dan een vloeistofgekoelde 125cc 4-takt motor. Ga niet voor minder. Je hebt dan 10 a 11kW vermogen en daarmee kan je de snelweg op. Met minder vermogen is in mijn ogen levensgevaarlijk. Wil je alleen in de stad rondjes rijden, dan maakt het vermogen niet uit.

35kW-wetgeving

Met het 35kW / A2-rijbewijs mag een motorrijder rijden op een motor met maximaal 35kW vermogen, waarbij in acht genomen moet worden dat naast dit vermogen, het vermogen per kilo niet meer dan 0,20kW mag zijn. Een motor van 175kg en 35kW voldoet hier precies aan (35kW:0,2kW/kg=175kg). Is de motor geknepen naar 35kW, dan mag de motor origineel niet meer dan het dubbele vermogen hebben (70kW). Stel dat je een 55kW motor knijpt naar 35kW, dan mag dit natuurlijk wel, het gaat er om dat een motor niet meer dan 70kW vermogen mag hebben, voor je deze terug zet naar 35kW.

Sinds 31 december 2013 is het mogelijk om direct in te stromen voor het A2-rijbewijs als je 20 jaar bent, om op deze manier het A1-rijbewijs over te slaan. Na 2 jaar met het A2-rijbewijs te hebben gereden, kan men via een praktijkexamen uiteindelijk het volledige rijbewijs krijgen en daarbij de zwaarste motoren besturen.

Rijbewijs Leeftijd Info
A1 (11kW) 18 t/m 19 jaar Minimum leeftijd 18 jaar (lessen op je 17e, max 125cc, 11kW en 0,1kW/kg. Elektrische motoren mogen met A1 bestuurd worden. Driewielers hebben geen maximum cilinderinhoud maar mogen maximaal 15kW vermogen hebben.
A2 (35kW) 20 t/m 23 jaar Minimum leeftijd 20 jaar of minimaal 2 jaar in bezit van rijbewijs A1 - Sinds 31 december 2013 directe instroom (leeftijd 20 jaar). Als doorstromer met al 2 jaar het A1-rijbewijs in bezit, doe je een gecombineerd AVB/AVD-examen, een theorie-examen is dan niet nodig. Maximaal 35kW vermogen en niet meer dan 0,2kW/kg.
A (onbeperkt) 22-24 jaar

Minimum leeftijd 22 jaar EN minimaal 2 jaar in bezit van rijbewijs A2. Als doorstromer met al 2 jaar het A2-rijbewijs in bezit, doe je een gecombineerd AVB/AVD-examen, een theorie-examen is dan niet nodig.

Rechtstreeks halen? 24 jaar of ouder. Je hebt dan een los AVB-, los AVD- en los theorie-examen, voor je de eigenaar bent van het roze pasje.

Het is mogelijk als je het A1-rijbewijs haalt en daar op blijft rijden tot je 24e, om dan direct voor het onbeperkte rijbewijs te gaan en A2 over te slaan, echter moet je dan opnieuw AVB, AVD en theorie doen, omdat ze je dan zien als 'beginner' in plaats van 'doorstromer', je hebt namelijk A2 nodig om door te kunnen stromen.

A-onbeperkt (code 80) 21-23 jaar

Dit is een beetje een aparte regeling en bestaat sinds 12 juli 2017. Er zijn nog wat onduidelijkheden over, eind november 2017 moet alles duidelijk zijn. Rijlessen EN afrijden (theorie- en praktijk-examen) vanaf 21 jaar. Je krijgt dan een A-onbeperkt rijbewijs met 'code 80' als opmerking. Hiermee mag je op alle driewielers rijden, ongeacht vermogen. Daarnaast krijg je 'gratis' het A1- en A2-rijbewijs en mag je op alle A1- en A2-motoren rijden (max 35kW, dus). Heb je al een A2-rijbewijs? Dan is een theorie-examen niet nodig, wel een praktijk-examen. Als je je A2-rijbewijs al hebt gehaald, is het behalen van dit rijbewijs niet zinvol, beter haal je dan na dat je 2 jaar in bezit bent van A2, het normale A-rijbewijs.

Het volgende is enigszins onduidelijk; Een aantal websites melden dat 'code 80' na 2 jaar automatisch kan komen te vervallen (bij je gemeente zou je dan een verzoek kunnen doen om code 80 melding te verwijderen van het rijbewijs), op je 23e dus, echter stelt de wetswijziging dat het om het 'aanvragen' van een rijbewijs A gaat. 'Aanvragen' kan suggereren dat je dan opnieuw examen moet doen, om eerder dan 24 jaar van 'code 80' af te komen (dank aan de heer H. Apperloo voor deze info). Wel is 100% zeker dat je op je 24e van rechtswege verlost zal zijn van 'code 80'. Eind november 2017 zal alles duidelijk in beeld zijn en zodra dit ook 100% zeker is, wijzigen we de info op deze pagina. Kom dus eind november zeker even terug!

Rijbewijs A code 80 is de goedkoopste en makkelijkste weg voor jonge starters om het motorrijbewijs te behalen. Je begint direct met A2-motoren op je 21e en automatisch op je 24e rij je vol vermogen zonder extra examens. Je zit dan wel een extra jaar vast aan A2 (tenzij blijkt dat je na 2 jaar toch vrijstelling krijgt van code 80), maar dat is zo'n ramp nog niet.

Iets meer info kan je vinden bij de KNMV.

Vermogen op achterwiel of krukas?

Er staat niet in de wet of het vermogen op het achterwiel of op de krukas maximaal 11/35kW mag zijn. Als je de motor met een eigen methode wilt knijpen en met een uitdraai wilt rijden (dit is voor de motoren zonder 2e of 3e typegoedkeuring), dan is het natuurlijk mooi als je het geknepen vermogen op het achterwiel kan krijgen. Scheelt je toch weer een paar pk, aangezien er ongeveer 10% vermogen verloren gaat over een ketting.

Individueel Keuren Speciaal (IKS) voor 35kW-motoren

Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal), motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. De motor krijgt dan een unieke keuring voor dat kenteken, waarbij de motor dan 35kW op kenteken krijgt. Hierdoor krijg je bij een staande houding door de politie geen gezeur dat je op een motor aan het rijden bent, waar je geen rijbewijs voor hebt. Hier zijn echter wel een aantal regels aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten; 1 Voor 35kW restrictie: Maximaal origineel motorvermogen 70kW = 95pk 2 Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem), de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen. 3 Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.

Op deze manier wordt de keuze van motoren toch nog flink uitgebreid. Daarnaast wordt de motor getest op de testbaan van de RDW in Lelystad. De kosten zijn rond de €650,- volgens de RDW. Dit kan hoger worden als er aanvullende beoordelingen nodig zijn en deze kosten zijn exclusief de onderdeelkosten om de motor te begrenzen en arbeidsloon. Uiteraard doet de RDW dit niet, maar kunnen motordealers dat gedeelte voor je regelen. Voor meer informatie over IKS kan er contact op worden genomen met de RDW afdeling IKS op telefoonnummer 079-345 83 02.

De meeste verzekeraars accepteren geen 35kW-uitdraai. Hiervoor moet het vermogen echt op het kentekendeel (of de kentekencard) staan. Ook al kan je via een IKS-keuring een motor toch op 35kW zetten, raden wij dit toch af. Je doet erg veel moeite om 2 jaar op een motor te rijden, die je niet eens vol vermogen kan rijden. Beter koop je voor die 2 jaar een motor die standaard geschikt is voor 35kW of door de fabrikant is geknepen. Hiermee loop je niet het risico om problemen te krijgen met justitie of je verzekeraar. Na 2 jaar koop je gewoon die droommotor, welke je eigenlijk terug zou willen zetten naar 35kW.

Vanaf 2016 niet meer rommelen aan de begrenzing

Vanaf 2016 heeft de Euro-commissie een wet aangenomen, die het onmogelijk maakt om bij nieuwe motoren die geknepen zijn naar 35kW, op te voeren. Het zou met name om de aandrijving gaan. 'Measures to prevent tampering of the powertrain'. Deze moeten worden geïnstalleerd op alle nieuwe motoren tot 35kW, dus ook op 125cc motoren. Denk hierbij aan tandwielen, uitlaten etc. Deze regel zou sinds 2016 effectief moeten zijn, maar in de realiteit is hier waarschijnlijk weinig mee gedaan. Yamaha heeft van de MT-07 een aparte 35kW-versie op de markt gebracht, maar ze zijn dan ook het enige merk met een aparte versie die niet naar vol vermogen kan worden gezet. Alle andere merken hebben over het algemeen twee typegoedkeuringen voor de motor, de normale typegoedkeuring voor vol vermogen en een 2e typegoedkeuring voor 35kW.

Wel is het zo dat ook uitlaatmerken moeten voorkomen dat men de dB-killer kan verwijderen. Het moet onmogelijk zijn om deze te verwijderen zonder de uitlaat te vernielen. In realiteit is dit ook niet gelukt of hebben merken nog steeds popnagels in gebruik, die men uit kan boren.

Voor meer info over de anti-tempering voor wat betreft de aandrijving kijk je op de FEMA-infopagina van MAG Ierland.


© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube