Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Terug naar 'Overige tests'

HawkEye Firefly 8S 4K actioncam (2017)


Firefly 8S

Goedkoop filmen op de motor

Je zoekt een actioncam voor op de motor, omdat je wil motovloggen of gewoon je motorritten wil filmen. Daarbij vraag je je af of het wel wat voor je is en of je wel honderden euro's moet uitgeven aan een GoPro Hero 5 of GoPro Hero 6. Als het toch niet leuk blijkt te zijn, dan is dat zonde van je zuurverdiende geld, is het wel wat dan kan je altijd nog door naar wat duurders. Al snel kom je dan ook de klonen tegen van de GoPro en laten we eerlijk zijn, daar zit veel rommel tussen. Je weet wel, van die cameraatjes in het krantje van de Kruidvat van bijvoorbeeld het bijvoorbeeld het merk Denver. Genoeg klonen die het net niet zijn of meer beloven te kunnen, dan ze in werkelijkheid kunnen. Gelukkig zit er wel eens een pareltje tussen die wel doet wat 'ie claimt en ook nog eens tegen een interessante prijs. Belangrijk om te weten is dat als je wil motovloggen of überhaupt een camera op de motor wil gebruiken, het belangrijk is dat er op de camera ook een externe microfoon kan worden aangesloten. Niets vervelender dan de wind in de onboard microfoon. Je hoort dan niets meer van je stem of het motorgeluid.

Van de Chinese webshop Gearbest ontving ik een HawkEye Firefly 8S actioncam om een review over te schrijven. De camera kan 4K filmen met 30fps en is dan ook een concurrent van de GoPro Hero 5, maar dan voor een fractie van de prijs van een GoPro. Bij Gearbest kan je 'm kopen vanuit het magazijn in China voor 86 euro, of voor 115 euro vanuit Europa. Met de kortingscode onderaan dit verslag kan je 'm zelfs voor ongeveer 100 euro aanschaffen. Bij de bestelling via Europa heb je geen importkosten die de prijs verder op kunnen drijven.

De Firefly 8S is in twee varianten verkrijgbaar; met een 90 graden kijkhoek en 170 graden kijkhoek. Op de motor is 170 graden beter bruikbaar omdat je meer ziet, deze variant heeft Gearbest dan ook afgestuurd. Met 170 graden heb je wel een 'fisheye' of vertekening van het beeld, maar daardoor zie je juist meer. Stel dat je gewoon een goedkoop vlogcameraatje zoekt om je dagelijks leven te filmen, die ook 4K kan, dan neem je de 90 graden variant. Deze heeft geen vertekening. Dat ik de camera gratis heb gehad, wil niet zeggen dat ik 'm automatisch de hemel in prijs, ook als deze slecht zou zijn. Nee, dan trap ik 'm met gefundeerde onderbouwing de grond in en zou ik 'm afraden. Als ik in het geval van een terechte negatieve review daarna niets meer krijg van een leverancier, dan is dat niet mijn probleem, maar hebben zij minder gratis reclame. Terecht klagen over een product is alleen maar goed, daarvan krijg je betere producten (als de fabrikant luistert). Maar wees gerust, de Firefly 8S is zeker voor de prijs een camera die ik kan aanraden aan elke motorrijder die is geïnteresseerd in filmen op de motor tegen een lage prijs. Er zijn veel reviews (met name buiten Nederland) op internet te vinden, daarom ga ik niet diep op elke functie in, maar specifiek uitgebreider op de mogelijkheden voor gebruik op de motor. Is deze camera geschikt om mee te motovloggen of niet?

 

Specificaties

Eerst de specificaties, zodat je weet wat de camera kan.

Camera HawkEye Firefly 8S
Chip Ambarella A12S75
Sensor Sony IMX117, 12 Mpix, 1/2.3"
Lens F/2.8, 12mm diameter, kijkhoek 170 graden
Display 2 inch LCD, 640x480 (geen touchscreen)
Opslag MicroSD, max 128GB, aanbevolen snelheid: U3
Batterij 1200mAh, verwisselbaar, accuduur 90 minuten ongeacht resolutie
Videoformaat MP4, H.264
Fotoformaat JPEG, maximaal 16 Mpix, Minimaal 3 Mpix
Videoresoluties 4K UHD (25/30fps), 2.7K (25/30fps), 2.5K (25/30fps), 1440P (25/30/50/60 fps), 1080P (25/30/50/60/100/120 fps), 960P (25/30/50/60/100/120 fps) 720P (25/30/50/60/100/120/200/240 fps)
Bitrate 28-63Mbit, afhankelijk van resolutie en framerate
Functies WiFi (2.4GHz), waterdicht (20 meter), timer, gyro stabilisatie (max 1080P), Bluetooth 3.0, externe microfoon (mini-USB), timelapse, long exposure, car DVR mode, motion detection, micro-HDMI output
Gewicht 70 gram

Inhoud doos

De doos zit stevig in elkaar en het kost ook wat moeite alles open te maken. Bovenaan tref de camera aan in waterdichte behuizing, daaronder een klein wit doosje VOL met mounts, die allemaal compatible zijn met GoPro camera's. Originele mounts van een GoPro werken dus ook andersom op deze Firefly 8S, erg handig! Wel merk ik een verschil op van 1mm qua breedte op het deel waar je de schroef doorheen doet, waardoor sommige originele mounts van de GoPro, wat stroever te monteren zijn op de FireFly. Uiteindelijk zit het allemaal wel vast. Er zit een vlakke mount met 3M-sticker bij voor gebruik op een helm, maar de meeste helmen hebben een curved mount nodig. Verder een stuurmount, mounts voor gebruik op een statief en zo nog veel meer dingen. Een schoonmaakdoekje ontbreekt niet en ook een kleine zonnekap voor de lens is aanwezig in de doos. Deze kan je echter alleen gebruiken als je 'm buiten de onderwaterbehuizing gebruikt. Voor de test heb ik de Firefly 8S op een chestmount gemonteerd, welke niet in de doos zit, maar wel voor weinig te bestellen is. Een motorhelm heeft meestal gebogen delen, daarom is het raadzaam om een curved mount te kopen, waar je de FireFly 8S op vast kan maken. Of je moet toevallig net een vlak gedeelte op je helm hebben, waar de vlakke mount op past.

Ook een Engelse en Chinese handleiding is terug te vinden in de doos en hoewel het Engels niet overal klopt (het bekende 'Chinglish', hoewel dat nog best mee valt), is het duidelijk te begrijpen. Grappig is dat de tekst scheef geprint is in het boekje. Voor deze lage prijs moet je dat op de koop toe nemen. Hiermee zie je meteen ook het verschil tussen kwaliteitscontrole in China en het westen. Waar bij ons zo'n handleiding de papierversnipperaar in gaat, gaat deze in China gewoon mee met het product. Je kan het lezen toch? Dat is inderdaad geen woord gelogen. Niet alleen met boekjes doen ze dat, ook met motorbanden is het voorgekomen. Bij bijvoorbeeld de Mash Five Hundred motorfiets was er bij de productie van de Kenda-banden op een gegeven moment de pijl met de draairichting verkeerd geplaatst. Vele banden hadden daardoor de pijl verkeerd om op de band staan. In het westen zouden deze banden worden vernietigd, in China niet. Gewoon een brief naar de dealers sturen met de informatie dat de pijl niet klopt en het komt vanzelf wel weer goed. Uiteindelijk heeft het anderhalf tot twee jaar geduurd voor ze door de voorraad heen waren en de pijl op de banden weer klopte. Het is net even wat minder professioneel, zo ook dus dat boekje, maar alle info die je nodig hebt staat er in. Behalve uitleg over de mounts, dat mag je helaas helemaal zelf uitzoeken, maar een beetje knutselaar heeft dat zo door.

Wat overigens ook niet helemaal recht is bij de onderwaterbehuizing, is het voetje. Daar waar de GoPro solide op tafel staat, zit er in de FireFly 8S een beetje speling in dat los te halen voetje. Merk je alleen op als je de camera vast hebt en heen en weer probeert te duwen. Makkelijk te vervangen door een ander voetje, als het je stoort. Daarnaast laat na 2 weken gebruik het moertje van datzelfde voetje los. Met een drupje lijm zet je die wel weer vast, maar dit laat de kwaliteitsverschillen met GoPro zien. Als je zo weinig betaalt voor een camera, moet je gewoon niet zeuren en dit accepteren. Een ander voetje is zo gekocht en een druppel lijm heb je vast wel liggen. Wil je dat niet, dan leg je een paar honderd euro meer neer. Het stoort mij niet vanwege het bedrag, maar dit zijn net de verschillen waarom je 300-400 euro minder hebt betaald. Met GoPro heb je perfectie waar je voor mag betalen, bij de klonen moet men toch ergens op besparen.

 

Inhoud doos Firefly 8S

Camera en menu

De camera voelt stevig aan en oogt natuurlijk heel veel op een GoPro. Rondom zit een rubber laagje over de camera heen, waardoor deze prettig in de hand ligt en daar niet snel uit zou glijden. De knopjes voelen eveneens stevig en alsof ze een lange tijd mee kunnen gaan en niet lam worden. Aan de voorkant de 170 graden lens, de powerknop en een klein selfie-spiegeltje. Aan de ene zijkant een mini-USB-poort om te laden, 'm aan de PC te hangen en kan ook worden gebruikt als aansluiting van een externe microfoon. Daaronder een micro-HDMI-poort, om de camera aan te sluiten op een TV (HDMI-kabel niet meegeleverd). Aan de andere zijkant twee knopjes om door het menu te scrollen en om WiFi vlot aan en uit te zetten (3 sec. ingedrukt houden) en het LCD-schermpje uit te schakelen. Op de onderzijde zie je schroefdraad voor een statief en de batterij-poort. De achterkant geeft plek aan een 2 inch schermpje (geen touchscreen) en een klein playknopje om video's en foto's te bekijken en door de menu's te scrollen. De touch-functionaliteit mis ik niet echt, maar ik verwacht wel zoiets terug bij een opvolger in de toekomst.

Als je de camera aan zet, zie je aan de voorkant 'Firefly 8S' blauw oplichten. Dit is de video-mode. In foto-mode is de kleur groen. Op deze manier kan je snel onderscheiden in welke modus de camera staat, maar je ziet het uiteraard ook terug op het display. Het menu van de camera is duidelijk. De besturing met de knoppen is even wennen, maar vind je dat te lastig, dan kan je ook veel instellen via de Firefly-app op je smartphone (Android / iOS). Sowieso is die app erg makkelijk, daar je ook een live view hebt en zo de camera gemakkelijk af kan stellen en ook een opname kan starten en stoppen (zo lang je verbinding hebt via de app). Qua instellingen heb je eerst de keus tussen foto en video, daarna kan je keuzes maken uit resoluties en framerates, NTSC of PAL (50 of 60 fps bijv.), FOV, Low light, gyro, bewegingsdetectie, dual files, mic volume, scherpte, witbalans, ISO, belichting en lichtmeting. Daarnaast nog standaard opties zoals instellingen van de LED's, piepjes, WiFi-instellingen, Bluetooth-pairing en het uitlezen van de firmware-versie. Genoeg dus om mee te spelen en te proberen. Over de firmware gesproken, die kan je updaten via een lege microsd-kaart. Fijn dat deze upgrade-optie er is, zo kunnen eventuele kleine foutjes worden gecorrigeerd.

FireFly-functies

Uiteraard gebruik je de camera om te filmen, maar de camera kan ook nog wat meer. Zo kan je er ook foto's mee maken met een maximale resolutie van 16 megapixels (4608x3456). De kwaliteit van de foto's laat te wensen over. Het detail verdwijnt al sneller in de verte en om diverse objecten met veel tegenlicht, zie je paarse lijnen. Beter gebruik je je smartphone om foto's mee te maken, die is daar veel beter in. Leuk dat het met de Firefly 8S kan, maar daar heb je 'm niet voor gekocht en zoiets kan een GoPro echt VEEL beter. Gelukkig is de videofunctie van de Firefly 8S dik in orde.

Menu op Firefly 8S

Daarnaast zit er nog een timelapse-functie op, waarmee de camera om de zoveel seconden een foto maakt, zodat je er uiteindelijk een versneld filmpje van kan maken. Ook foto's maken met een lange sluitertijd behoort tot de mogelijkheden. Dit kan tot 60 seconden worden ingesteld. Mooi om de melkweg mee te proberen te fotograferen. Hiervoor moet je in een extreem donker gebied zitten, waar je geen hand voor ogen ziet. Zo'n plek bestaat (bijna) niet in Nederland. In Yellowstone National Park in Amerika, heb ik met mijn GoPro Hero 4 Silver zo'n foto gemaakt met een maximale sluitertijd van 30 seconden. Daar zag je de 'wolk' van de melkweg best aardig op, maar de sluiter nog langer open had prettiger geweest. Hoe dit er op de Firefly uit komt te zien kan ik helaas niet voor je testen vanwege lichtvervuiling in de omgeving, maar het behoort tot de mogelijkheden. Ook een 'car mode' is beschikbaar om de camera als dashcam te gebruiken. Maar zoals ik al eerder zei, ik kijk nu specifiek naar de functie als camera op de motor. Leuke feature is de motion detection, de camera neemt dan alleen op als er beweging is gedetecteerd. Zodra er beweging is, neemt deze 20 seconden op en stopt dan weer tot er een volgende beweging is. Handig als simpele bewakingscamera, hoewel het beeldmateriaal alleen lokaal zal worden opgeslagen en je wel een powerbank of lichtnet nodig hebt om de camera in deze modus langer te laten functioneren.

Het terugkijken van filmpjes en foto's op de camera zelf is ook mogelijk. Helaas zit er geen speakertje in de camera om ook het geluid te kunnen horen. Dit is wel een gemis. Wel leuk dat je heel snel door een opname kan spoelen, wel tot 64x de oorspronkelijke snelheid. Via de smartphone app kan je wel de video's terugkijken met geluid. Dit werkt op mijn Motorola Moto G5 Plus niet helemaal vlekkeloos, maar het is in elk geval een manier om even snel het geluid te checken.

 

Voorbeeldfoto Firefly 8S

Een foto op 16 megapixel (verkleind naar 1200 pixels breed). Zoals gezegd, niet om trots op te zijn. Zie linksboven de paarse lijnen rondom de blaadjes en lantaarnpaal. Gelukkig gaat filmen 'm veel beter af, hoewel een paarse lijn langs overbelichte objecten ook in video zichtbaar is.

Filmen met de Firefly 8S

Voor je gaat filmen op de motor, moet je eerst besluiten hoe je 'm gaat monteren. Gebruik je een zuignap voor op je tank of een kuipdeel, de chestmount? De curved mount? Of gebruik je een stuurmount? Er is zoveel aan mounts te krijgen voor deze camera's, en ook nog eens voor weinig, dat je bijna niet weet waar je de actioncam moet plaatsen op de motor. Als je dat eenmaal weet, moet je nog de externe microfoon aansluiten en ook deze ergens plaatsen. Zelf stop ik de microfoon in een achterzak op mijn motorjas. Niet de meest ideale plek, maar zo hoor je het uitlaatgeluid goed en blijft de wind tot +/- 120km/u zeker redelijk goed weg uit de opname. Natuurlijk kan de microfoon ook in je helm, maar ik heb niets boeiends te vertellen. Ik laat de uitlaat maar aan het woord. De microfoon aansluiten gaat niet met de onderwaterbehuizing. GoPro heeft hiervoor een 'skeleton housing', bij de FireFly mag je zelf aan de slag om een gaatje te maken voor de USB-aansluiting. Of je gebruikt de waterdichte behuizing niet, daar ben je niet verplicht toe. Alleen als je een regenbui tegen komt, heb je wel een probleem. Heb je één klein deel van de behuizing open (waar de USB-stekker naar binnen kan), dan is dat nog wel als risico te nemen of gebruik je bijvoorbeeld nog een laagje kit om de boel voor 99% waterdicht te maken. Overigens past de Skeleton Housing van GoPro wel, maar kan je alleen bij de powerknop en de opname-knop. De knopjes aan de rechterkant (WiFi in/uitschakelen) kan je niet bij. De Firefly 8S steekt aan de achterkant wel 2mm verder uit dan een GoPro camera, maar de behuizing kan nog steeds sluiten. Heb je dus geen zin om zelf te klussen, maar wil je wel een open behuizing, wellicht is het een optie!

De Ambarella-chip in de camera is in staat video's op te nemen in 4K UHD resolutie (3840x2160) bij 30 beelden per seconde. Dit is ook de maximale framerate bij 4K UHD van de GoPro Hero 5 en bij de Drift Ghost 4K. Alleen de Firefly 8S doet het tegen een fractie van de prijs. Samen met de IMX117 sensor en de lens komt er een prachtig strak plaatje uit de Firefly 8S, die zeker niet onder doet voor mijn Drift Ghost 4K. Veel details zijn duidelijk te zien. Ook straatnaambordjes en kentekenplaten zijn over het algemeen goed te lezen. Dit komt ook door de relatief hoge bitrate. De Firefly 8S schiet 4K met een bitrate van 63Mbit. Een beetje vlotte microsd-kaart is dan ook aanbevolen. HawkEye zelf raadt minimaal een U3-kaart aan. Koop je microsd-kaartjes in Nederland om er zeker van te zijn dat je krijgt wat je koopt. Mijn GoPro Hero 4 Silver kan 4K met maximaal 15fps filmen, dus valt daar niet mee te vergelijken, maar 1080P@60fps lukt wel, daarvan zie je onder het artikel een vergelijkingsvideo. Misschien ligt het aan mij, maar het beeld van de Firefly 8S ziet er scherper en gedetailleerder uit en heeft standaard al meer kleur. Op het beeld van de Firefly 8S is met contrast en verzadiging niet teveel gespeeld, dus het oogt ook niet te kleurrijk zoals de Protune-optie bij GoPro. De kleuren komen er mooi uit. Niet te veel, niet te weinig. Eventueel kan je tijdens de edit hier nog wat meer of minder kleur aan geven. De overgang van licht naar donker gaat snel, de overgang van donker naar licht kost een paar seconden de tijd. Stabilisatie is alleen beschikbaar als gyrostabilisatie tot 1080P. Dit is een elektronische stabilisatie, maar vergeleken met de Drift Ghost 4K, haalt deze bijzonder weinig van de kijkhoek af en dat is goed! Even simpel gezegd zou bij elektronische stabilisatie het beeld iets inzoomen, waarbij er pixels voorbij de rand over blijven waar het beeld mee gecorrigeerd kan worden. Als je richting het einde van de testvideo kijkt, zie je dat de beeldhoek nauwelijks tot niet afneemt, maar het beeld een flink stuk stabieler is. Ik was dan ook blij verrast hoe goed de elektronische stabilisatie werkte. Ik had er weinig van verwacht. Voor de avonden en nachten kan je de low light setting gebruiken. Deze heeft echter als nadeel dat de framerate omlaag gaat. Dit is nodig om de sensor langer tijd te geven om licht op te laten vallen, waardoor je meer ziet. Dit werkt wel, maar geeft een slow motion effect. Beter blijf je doorfilmen in de normale setting. Het beeld blijft dan vloeiend, je ziet alleen iets minder. Ruis treedt er 's nachts bijna niet op. Bij te overbelichte objecten kan er wel een paarse lijn zichtbaar zijn, hoewel die niet heel erg opvalt en je voor het lage bedrag ook daar niet teveel over mag klagen.

De accu gaat anderhalf uur mee, of je nu in 4K schiet of in 1080P. Voor een paar euro heb je een extra accu en het is dan ook zeker de moeite om er een paar bij te kopen. Het opladen van de accu duurt ongeveer 2.5 uur. Verstandig is om een losse lader met twee extra accu's er bij aan te schaffen als de camera je bevalt. De kosten daarvan zijn maar 13 euro. Dat zijn nog eens leuke prijzen. Met de lader kan je twee accu's tegelijk laden, handig voor onderweg om wat tijd te sparen. De lader is alleen leverbaar vanuit het magazijn in China, dus denk aan de importkosten: blijf met je bestelling onder de 22 euro. Over het opladen gesproken; De USB-poort lijkt bij het laden wel wat gevoelig, als je de USB-kabel er in stopt om te laden, gaat de camera ook aan. Iets wat de GoPro Hero niet doet. Doe je vervolgens de camera uit en je legt 'm weg, maar raakt daarbij de USB-connector aan, zodat deze iets beweegt, dan gaat de camera weer aan. De poort lijkt daardoor wat gevoeliger. Of dit een feature of foutje is, is mij niet duidelijk. De oplossing is om de camera eerst op een stabiele plaats te leggen en dan pas de kabel er in doen. Wellicht is dit opgelost in een firmware-update, die heb ik nog niet uitgevoerd. Storend? Niet echt, maar wel net weer even een verschil tussen kloon en origineel.

Film je op 4K, dan heb je een flinke microsd-kaart nodig. HawkEye geeft sowieso aan dat klasse U3 aanbevolen is. Een 4K bestand met 30fps in de hoogste kwaliteit, bereikt na een ruime 8 minuten de 4GB. Dit is de limiet van het bestandssysteem, elk videobestand kan dus niet groter worden dan 4GB. De tijd tussen het huidige en nieuwe bestand tijdens het filmen is niet meer dan 1 seconde. Met een 32GB microsd-kaart kan je dus ongeveer een uur aan beeld opnemen. Het is dan ook raadzaam om minimaal een 64GB-kaartje te gebruiken, ook als je in 1080P gaat filmen (en zeker als je de framerate omhoog gooit). De camera kan kaartjes aan tot 128GB, dus je kan er even mee vooruit.

De camera wordt wel warm tijdens de opnames, waarbij het ook weer niet uitmaakt of dit in 4K of 1080P gaat. In de waterdichte behuizing heeft dit als nadeel dat deze begint te beslaan bij de lens en het uiteindelijk materiaal kan opleveren waarop een waas te zien is. Dat maakt het materiaal vaak onbruikbaar. Het effect treedt iets minder snel op als je gaat motorrijden, omdat de rijwind de behuizing iets koelt en daardoor ook enigszins de camera, hoewel ik dat niet voor elk seizoen kan garanderen. Dit probleem komt ook voor bij GoPro's als je gaat duiken, maar is mij niet opgevallen bij normaal gebruik. Voor dit probleem bij de Firefly zijn fog inserts leverbaar. Die koop je bij Gearbest voor maar 93 eurocent. Een andere optie is om je behuizing om te bouwen naar een soort 'skeleton housing', wat GoPro beschikbaar heeft. Eigenlijk is het noodzakelijk om deze fog inserts te gebruiken, tenzij je dus de behuizing open maakt en de warmte makkelijker weg kan. De camera ondersteunt Bluetooth 3.0 en daarmee kan een afstandsbediening worden aangesloten. Deze is wel verkrijgbaar, maar zit niet standaard in de doos. Daar zit toch geen bandje omheen, dus je zou dan zelf wat moeten fabriceren om 'm op je arm of stuur te doen.

Heb je een zware PC nodig om 4K video te editten? Valt wel mee, maar met een budget-PC kan het lastig worden. Zelf gebruik ik een 5 jaar oude i5 2500 CPU, 16GB RAM en een GTX960-videokaart. In combinatie met Magix Video Deluxe en diens 4K proxy support (vanaf de 'Plus'-variant en hoger), is het monteren van de video's, zo lang je er niet teveel van vraagt, goed mogelijk. Wel kost het redelijk wat tijd. Het monteren van de testvideo van 7 minuten, duurde op mijn oudere PC precies 1 uur en werd 3.2GB groot. Monteer je naar 1080P, dan neemt die benodigde tijd drastisch af. Aangezien de meeste kijkers op YouTube toch video's kijken met een smartphone, komen ze niet boven 1080P uit en hoeft je export dus ook niet per se hoger te zijn. Wel kan je in 4K opnemen en daar bepaalde delen uit gebruiken in plaats van het volledige plaatje. In de eindmontage naar 1080P blijft het materiaal kraakhelder, ondanks dat je bijvoorbeeld ergens digitaal op hebt ingezoomd. Daarnaast kan je in 1080P nog opnemen met 120fps, waarbij je dus een bepaalde gebeurtenis tot 4x toe kan vertragen, waarbij de beelden dan vloeiend blijven. Het grote voordeel van 1080P is de stabilisatie, het grote voordeel van 4K is dat je er dus in de montage meer mee kan spelen, als je eindproduct op YouTube 1080P is.

Conclusie

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. De HawkEye FireFly 8S is een prima camera voor iemand die wil beginnen met filmen op de motor, maar er niet meteen zijn of haar spaarvarkentje wil stuk slaan. Qua hardware is de afwerking goed, maar kan hier en daar beter (bijvoorbeeld het voetje wat net even niet helemaal recht is en het moertje losraakt, maar wat je op de motor toch niet gebruikt). Je mag het niet vergelijken met GoPro, daar is alles tot in de details toe perfect en daar moet het vanwege de hoge aanschafprijs ook wel minimaal perfect zijn. Een directe concurrent van de Firefly 8S is de SJCAM SJ7 Star, bevat wel een touchscreen en qua chip en sensor dezelfde inhoud, echter betaal je daar wel flink meer voor.

De beeldkwaliteit van de Firefly 8S is goed en scherp genoeg om veel details te kunnen zien. Er komt naar mijn mening een serieus goed plaatje uit, zeker voor de prijs. Omdat de camera op een GoPro lijkt, zijn er vele (gekloonde) mounts voor te krijgen, hoewel de kwaliteit van deze kloonmounts niet altijd dezelfde kwaliteit kan hebben als die van GoPro. De accuduur van anderhalf uur is in orde, zou wat meer mogen, maar extra accu's kosten weinig en wisselen is snel gedaan. Jammer dat de (niet meegeleverde) afstandsbediening niet waterdicht is, maar wellicht dat HawkEye hier in de toekomst nog wel mee komt. Een afstandsbediening is niet verplicht, maar kan best makkelijk zijn. Overigens is de afstandsbediening enkel de twee knopjes, het bandje zijn ze voor het gemak even vergeten. De waterdichte behuizing beslaat wel deels als de camera warm is, maar met fog inserts is ook dat probleem vlot verholpen en het is echt niet zo dat dit alleen voor komt bij de FireFly. Bij grotere temperatuursverschillen gebeurt dit gewoon, wel komt het sneller voor bij de Firefly dan bij een GoPro-camera (tot GoPro 4, vanaf 5 is de GoPro waterdicht zonder behuizing). Je helm beslaat ook zonder pinlock-vizier. De app werkt prettig en laat je snel instellingen wijzigen. Hier en daar een taalfoutje, maar dat mag voor deze prijs.

De gyro-stabilisatie werkt meer dan goed, verraste mij zelfs positief, en het kost je nauwelijks de kijkhoek. Helaas alleen bruikbaar tot 1080P, maar waarom zou je niet gaan vloggen in 1080P@60fps? De meeste kijkers op YouTube gebruiken een smartphone, die kunnen een echte 4K- stream niet eens in volle glorie bekijken. Daarnaast ziet 1080P er op een 4K scherm nog steeds gelikt uit en kan jij dan wel met stabilisatie filmen, wat een rustiger beeld geeft voor de kijker. Wil je de camera beschermen met de waterdichte behuizing, maar wel een externe microfoon gebruiken, dan zou ik een tweede behuizing kopen en daar met een dremel een gat maken voor de externe microfoon. Als je dan toch bezig bent, maak er dan en soort GoPro skeleton housing van. Iets bescherming, maar niet waterdicht. wel voldoende open om de camera goed te koelen, zodat het eventuele beslaan van de behuizing ook geen probleem is.

Als ik je mag adviseren, koop de camera in Europa om extra BTW-kosten en inklaringskosten te voorkomen, koop de kleinere onderdelen via China (kan vaak niet eens anders) en deel je bestellingen op tot maximaal 22 euro. Desnoods smeer je de bestellingen uit over meerdere dagen. Daarboven gelden namelijk extra kosten, onder de 22 euro niet. Dit geldt bij commerciële zendingen, voor giften gaat het om 45 euro. Een bedrijf wil er nog wel eens 'gift' op zetten, maar bij de douane zijn ze ook niet dom en mag je als nog kosten betalen als blijkt dat de inhoud meer dan 22 euro waard is.

Stel je koopt de camera wel via China voor 14 euro minder en je pakketje wordt er net tussenuit gepikt (en die kans wordt steeds groter), dan betaal je 21% BTW (in dit geval dus ongeveer € 18,-) en inklaringskosten van PostNL, welke € 13,- bedragen. Ben je dus € 17,- extra kwijt vergeleken met als je 'm direct via het Europese magazijn zou bestellen. Als je dat risico wilt nemen, ga je gang, maar ik adviseer je dus de camera via Europa te halen en net even dat beetje meer te betalen, dat geeft je ook rust en met een beetje mazzel heb je 'm een week eerder in huis. Voor de Europese variant heeft Startersmotor.nl nog een kortingscode voor jou, waardoor je nog maar € 100,55 hoeft te betalen voor deze camera. Dat is helemaal geen slechte prijs om eens te proberen of het filmen op een motor wat voor je is of niet.

Bestel hier de FireFly 8S via China (€ 86)
Bestel de Firefly 8S via Europa (€ 115,- met korting voor € 100,55)
Vergeet de fog inserts niet, deze heb je echt nodig als je de camera gebruikt met dichte behuizing.

Kortingscode voor de Europese variant:

NLmotor01

(geldig tot 30 oktober 2017, gelimiteerd aantal coupons (30 stuks totaal), wacht dus niet te lang). Betalen kan via iDeal, PayPal en creditcard.

Bedenk je wel dat je ook nog extra's erbij kan bestellen zoals extra accu's en lader, curved mounts voor op de helm, fog inserts, een externe microfoon en de afstandsbediening (wel zelf een bandje fabriceren). Ook heeft BOL.com een mooie complete set met diverse mounts en een beschermtasje te koop van het andere cameramerk 'Eken'. Het kost je wat, maar dan heb je wel bijna alles wat je nodig hebt.

Met dank aan Gearbest voor het leveren van deze actioncam.

Pro Beeldkwaliteit (native 4K voor weinig!), gyro-stabilisatie, prijs, prijs accessoires, veel mounts standaard meegeleverd, koppeling met smartphone
Con Geen remote meegeleverd, fotokwaliteit, geen uitleg over mounts in handleiding, geen spreakertje bij afspelen video's op camera, geen curved mount in pakket, beslaan zonder fog inserts

Suzuki GSX-250R schuinvoor

Suzuki GSX-250R rechts

Suzuki GSX-250R cockpit

Suzuki GSX-250R achterlicht

Suzuki GSX-250R stuurhelft links

Suzuki GSX-250R stuurhelft rechts

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube