Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

Over deze website

Startersmotor.nl is een initiatief van Jan-Kees Geijteman. Begonnen in augustus 2007 als '25kilowatt.nl' en sinds oktober 2013 hernoemd naar 'startersmotor.nl'. De eerste opzet van de site was om jonge motorrijders te informeren over de beschikbare motoren voor het lichte 25kW-rijbewijs. In 2013 is met de komst van de derde rijbewijsrichtlijn voor nieuwe motorrijders het 25kW-rijbewijs komen te vervallen en bestaat deze nu in twee delen; het A1-rijbewijs voor 125cc / max. 11kW en het A2-rijbewijs voor motoren tot max 35kW en niet meer dan 0,2kW/kg.
Hierdoor zijn er veel meer motoren beschikbaar gekomen en zijn ook de fabrikanten en importeurs meer in de weer gegaan met dit soort motoren.

Ondanks dat ik het motorrijbewijs al sinds het jaar 2000 heb (en tot 2002 met max. 25kW) en dus al heel lang op zware motoren mag rijden, blijft er een liefde bestaan voor lichte motoren. Eigenlijk wel voor alles boven de 49cc en met twee wielen. Die liefde werd pas echt versterkt nadat mijn jongere broer een Honda CBR125R had gekocht en ik de motor zo leuk vond om op te rijden, dat ik regelmatig mijn motor (650cc) bij hem omruilde om rond te scheuren op die kleine 125cc'er. Mijn helm was te klein voor de enorme lach op mijn gezicht. Dit is ongeveer ook het moment geweest dat ik de website ben gestart. Het moeten werken om op snelheid te komen is veel leuker dan in de eerste versnelling al 100-120km/u aan te kunnen tikken (hoewel dat ook zijn charmes heeft). Daarnaast heb je minder snel een boete en toch een groter snelheidsgevoel als je eenmaal op snelheid bent. Ook bij de pomp ben je voordeliger uit, maar moet je met bijvoorbeeld 125cc wel in gedachten houden dat deze niet echt geschikt zijn voor de snelweg of verre reizen. Uitzonderingen daargelaten, want er zijn altijd wel reisverslaafde motorrijders die met bijvoorbeeld een Yamaha YBR125 de hele wereld afreizen. Erg knap, ik doe het ze niet na. Ik ben van mening dat 35kW in principe voldoende vermogen heeft om goed mee te komen met het verkeer en zelfs vaak sneller te zijn. Meer heb je in principe niet nodig, al heeft het natuurlijk ook wel wat om een keer iets met meer dan 75kW de sporen te geven. Koppel is belangrijker dan kW's.
Meer kW's betekent niet automatisch meer lol. Ook op een vermogensloze 125cc'er kan je enorm veel pret hebben.

Sinds 2001 ben ik een regelmatige bezoeker van het grootste en bekendse motor-gerelateerde forum van Nederland; Motor-Forum.nl. Ik behoor tot één van de eerste leden. Op het forum kwamen over de jaren geregeld dezelfde vragen terug over het 25kW-rijbewijs en hoe hard de motoren konden rijden. Om niet elke keer hetzelfde te hoeven beantwoorden, werd dat de basis van de website. Inmiddels is dat aardig gegroeid en probeer ik de nieuwste lichte motoren (tot 35kW en heel soms er boven, mits interessant) te testen en hierover verslag te doen. Niet als motorjournalist, maar als motorliefhebber.

Graag hoor ik wat je van de website vindt en ontvang ik graag suggesties die je misschien hebt om de site te verbeteren. Neem gerust contact met mij op via het contactformulier.

 


© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube