Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Gratis je motor verkopen zonder proefrijders

 

Yamaha X-MAX 300 (2017)

Yamaha voert al heel wat jaren de X-MAX motorscooter, van 125cc tot 400cc. De meest geziene X-MAX op de Nederlandse wegen is waarschijnlijk de X-MAX 250, omdat deze al heel wat jaren in het programma van Yamaha te vinden was en ook behoorlijk populair. Een prima motorscooter met een zee aan bergruimte. Tevens de eerste tweewieler waar Startersmotor.nl een verslag over schreef, 10 jaar geleden en wat een beetje de stap heeft gezet naar de verdere tests op de site. De X-MAX 250 mocht na een make-over, special edition en heel wat jaren dienst, plaats maken voor de X-MAX 300, die een mix moet zijn tussen de lichtvoetige X-MAX 250 en de krachtige X-MAX 400. De 250 heeft plaatsgemaakt voor de 300, de X-MAX 400 is nog steeds te koop naast de 300.

De X-MAX 300 mag het stokje overnemen en het opnemen tegen de concurrentie zoals de Kymco Downtown 350, Kawasaki J300 (Kymco-blok) en SYM CRUiSYM 300. Nu is de motorscooter nog steeds niet heel populair in Nederland, maar al rijdende op de 300, zag ik toch regelmatig het groetende handje uitsteken bij tegemoet rijdende motorrijders. Zou er dan toch langzaam een positiever beeld ontstaan of lijkt de X-MAX 300 ergens nog op een motor? Wel zie je steeds meer motorscooters op de weg en dat is positief, meer mensen komen er dus achter hoe fijn een motorscooter is. Startersmotor nam de Yamaha X-MAX 300 een week mee van de importeur, gewoon omdat het weer eens tijd werd om op een motorscooter te rijden en natuurlijk omdat het leuk is.

Yamaha X-MAX 300

Familiaire trekjes

De X-MAX 125, 300 en 400 lijken behoorlijk veel op elkaar. Van Yamaha krijgen we een brons-gekleurde X-MAX 300 mee. Duidelijk opvallend is dat de 300 een stukje sportiever oogt dan de oude 250 en wat TMAX DNA heeft overgenomen. De twee LED-koplampen laten 'm ietwat boos kijken. Niet alleen vooraan bestaat de verlicht uit LED, ook de achterverlichting is voorzien van LED en zowel voor als achter met contourverlichting, om nog beter zichtbaar te zijn voor de overige weggebruikers.

De X-MAX 300 is een grote scooter. Het is geen Urban GT, maar nog steeds een flinke jongen voor het aantal cc's. Als ik er op ga zitten blijkt ook wel dat ik door het brede zadel maar net met mijn beide voeten tegelijk bij de grond kan. Het lukt net, en dat met 1.80m. De passagier achterop mag ook niet klagen met een riante plek om de billen op te laten rusten. De zitpositie is rechtop, de armen redelijk gestrekt. Geen last van de kont na een lange rit, wel zo prettig. Als het stuur naar je gevoel iets te ver naar voren staat, kan de dealer het stuur iets meer naar je toe zetten. Waar je bij de X-MAX 250 nog een sleutel had, is de X-MAX 300 keyless, door middel van het Keyless Smartkey startsysteem. Ja, er is wel een sleutel, maar voor noodgevallen. Het contactslot daarvan bevind zich ook niet waar je het zou verwachten en is enkel om het zadel te openen. Je stopt een transponder in je jaszak of broekzak, de X-MAX ziet dat zodra je de 'contact'knop, waar je normaal een sleutel in hebt zitten, indrukt. Het systeem kijkt naar een sleutel en als deze gevonden is, is de knop pas draaibaar en het stuurslot te ontgrendelen. Die knop is qua functies erg uitgebreid. Er zijn bijzonder veel mogelijkheden en standen, waardoor je bijna het idee hebt een universitaire studie te moeten volgen om de knop volledig te begrijpen, maar na een dagje sturen en spelen, weet je precies hoe de knop werkt en dan is het ook kinderlijk eenvoudig. Met de knop doe je alles; stuurslot erop en er af, motorscooter uiteraard op contact zetten, zadel openen, brandstofklep openen en het linkerbagagevakje in de voorkuip openen. Rechts zit er ook nog een vak waar je wat spullen in kan doen, maar daar zit geen slot op. Over het zadel gesproken; onder het zadel kan je met gemak twee integraalhelmen kwijt. De totale opbergruimte is vergeleken met de 250cc met 18% toegenomen tot 45 liter. Serieuze bergruimte. Mooi detail is de LED-verlichting onder het zadel. Geeft in het donker net even dat beetje licht wat je nodig hebt. In de vakjes in de voorkuip past niet meer dan een paar handschoenen, een zonnebril of een smartphone, maar alle ruimte is meegenomen. Vreemd eigenlijk dat ze bij sportmotoren nauwelijks die kuipruimte gebruiken. Een aantal motoren hebben wel een vakje, maar dat zijn er niet veel. In het linkervak bevind zich ook nog een 12-volt aansluiting, om bijvoorbeeld je smartphone mee op te laden of eventueel je navigatie mee te voeden.

Wel even wennen na een rit, is als je de knop omzet, dat deze in de stand 'OPEN' staat. Hiermee bedien je de drukknopjes onder de draaiknop, om zadel te openen of voorvak. Als je nu afstapt en wegloopt, mist de X-MAX 300 de sleutel en begint te piepen alsof er een bom aan het aftellen is. Je moet jezelf dus aanleren om 'm nog één standje door te draaien naar 'Off'.

Over de ruit kijk ik met 1.80m net heen en zorgt ervoor dat de meeste regen niet op mijn lichaam komt. Het nadeel van de hoogte van de ruit, is de windruis rondom de helm. De turbulentie valt mee, maar de windruis is om gek van te worden, zelfs met oordoppen in. Gelukkig kan de ruit 5cm hoger worden gezet met wat gereedschap en dat scheelt al redelijk wat. Ben je er nog niet tevreden over? Dan heeft Yamaha nog een laag ruitje en een hogere ruit. Voor elk wat wils. De X-MAX 300 is standaard voorzien van zowel middenbok als jiffy. Heb je nog de keus ook, hoe je 'm wil neerzetten.

 

Cockpit en stuur

De cockpit op de X-MAX 300 is behoorlijk uitgebreid. Links de analoge snelheidsmeter, rechts de analoge toerenteller. In beide tellers in de onderste rand nog een aantal waarschuwingslampjes. Niet dat je heel veel aan die toerenteller hebt met een CVT-aandrijving, maar het geeft een sportieve look en ik ben gek op analoge tellers en meters. Tussen de analoge tellers in, een vierkant LCD-display met diverse informatie zoals de kilometerteller, klok, buitentemperatuur, brandstofniveau, gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik, huidig verbruik, resterende kilometers voor de volgende oliebeurt en v-snaarbeurt en maar liefst één tripmeter. De cockpit is prima afleesbaar en hoewel je een knop zou verwachten ergens rond de cockpit om door de informatie te bladeren, zit deze knop op het stuur.

Het stuur is gelijk aan dat van een normale motorfiets, net zoals ook de voorvork gebruikt is van een normale motor. De dealer kan het stuur eventueel naar voren zetten, indien gewenst. Nu is het dus een normaal buizenstuur, maar met genoeg plastic er omheen heb je het idee dat het niet anders is dan een ander stuur op een motorscooter. Links de knoppen voor de richting en een gedeelde knop om te passeren en voor grootlicht, aan de rechterkant is het net even iets anders; de killswitch werkt ook als startknop (net als bij de Yamaha MT-07), met daaronder een gevarenlichtknop en daaronder wat op de startknop lijkt, een knop die je in kan drukken en naar je toe kan trekken om de informatie uit te lezen van de cockpit. Hoe vaak ik in de testweek wel niet die knop indrukte in plaats van de startknop bij het willen starten van de motorscooter, is niet meer op één hand te tellen. Gelukkig went zoiets heel snel als de motorscooter langer in je bezit is. De spiegels geven prima zicht naar achter en trillen nauwelijks tot niet. Het kan dus best op een motorscooter!

Yamaha X-MAX 300

Soepel motorblok

Het motorblok is een compleet nieuw ontwikkeld 292cc Blue Core-blok van Yamaha en dus niet even een opgeboord blok van de X-MAX 250 zonder verdere aanpassingen. Uiteraard is de motor Euro 4-geschikt. Met Blue Core geeft Yamaha aan dat het blok zuiniger is en toch meer vermogen levert. Dit door Yamaha door geoptimaliseerde klepvormen, een compacte verbrandingskamer en optimale timing.

Het motorblok is soepel en pittig, komt goed van zijn plek tot een 100-110km/u en daarna merk je dat het wat langzamer gaat. Pas echt langzamer gaat het boven de 140km/u, waardoor de motorscooter goed inzetbaar is in elk gebied. Wat is het toch lekker makkelijk sturen op zo'n motorscooter. Zitten, startknop indrukken, aan de gashendel draaien en genieten maar. Het is zo makkelijk rijden, een kind kan de was doen. De X-MAX 300 is inzetbaar in de drukke binnenstad maar komt ook best tot zijn recht op de snelwegen. De X-MAX 300 kan het allemaal en hoeft daar niet veel moeite voor te doen. Cruisen op 120-140km/u is dan ook helemaal geen probleem. Wel begint het blok rond 8000tpm (145km/u) wat rauwer te lopen, maar dit zijn snelheden die je toch niet langdurig op een 300tje blijft rijden. Inhalen van auto's op de snelweg gaat ook goed, maar neem hier wel de tijd voor, met de 29 Nm koppel van een 292cc-blok gaat dat nou eenmaal iets minder vlot dan met een 600cc-blok.

Wat ik elke keer wel merk met een motor met CVT-aandrijving, is dat je zo verschrikkelijk snel veel te hard aan het rijden bent. Bij de X-MAX 300 is dat niet anders, je draait aan het gas en binnen een poep en een scheet zit je op 80km/u, terwijl je het idee hebt dat je nog maar rond de 50km/u aan het rijden bent. Goed op je rechterhand letten dus. 50km/u rijden is dan ook maar net een streepje gas. Het lukt, maar het blok (of de bestuurder) wil een stuk sneller door de stad. Is niet erg, maar wel bij snelheidscontroles. Het voordeel van de CVT-aandrijving is dat je nooit hoeft te schakelen. Één lange versnelling van 0 naar de topsnelheid, welke 153km/u op de teller is. Ideaal voor de drukke stad of tijdens het filerijden. Niet meer dat geklooi met koppelen en schakelen en als bonus een berg rommel wat je onder het zadel kwijt kan. Voor woon-werk is een motorscooter als deze toch wel veel prettiger dan menig handgeschakelde motorfiets.

Het blok gaat van 0-100km/u in 9,4 seconden en is daarmee 1 seconde trager (op de teller) dan de Kawasaki J300, welke een Kymco Downtown 300-blok gebruikt. Dit 300 blok heeft ongeveer even veel vermogen als de zuinige X-MAX 300 en weegt 12 kilo meer. Helaas heb ik geen GPS snelheid van de J300 om te vergelijken wat beide motorscooters nu precies qua snelheid rijden bij 100km/u op de tellers. Over zuinig gesproken; tijdens de test kwam ik bij lekker vlot doorrijden op een verbruik van 1 op 27,2. Het kan dus zuiniger, maar ook deze waarden zijn prima voor woon-werkritten. Afhankelijk van je reisafstand naar je werk, kan je misschien nog wat reiskosten in je eigen zak steken voor bijvoorbeeld onderhoud. Met de 13 liter tank kan je dus minstens 350km ver komen. Olie mag elke 5.000km gewisseld worden, de eindoverbrengingsolie elke 10.000km, v-snaar elke 20.000km en ook de klepspeling mag elke 20.000km gecontroleerd worden. Geen slechte intervallen, hoewel het interval van de olie misschien nog wat omlaag zou mogen.

 

Remmen, vering en scooterbanden

De X-MAX 300 is geschoeid op Dunlop Scootsmart bandjes die om nette Y-spaak velgen zijn gelegd. De voorzijde een 15" velg met 120/70-15 band, achter een 14" velg met een 140/70-14 band. De achterzijde heeft een kleiner wiel om zoveel mogelijk bergruimte te kunnen creeren. Ondanks dat de bandenmaat kleiner is dan van een conventionele motorfiets, is het prima toeven op de X-MAX 300. De motor is erg stabiel over de gehele te bereiken snelheid en de Scootsmart-bandjes geven ook bij regen voldoende grip. Heb je niet voldoende grip, dan kan de tractiecontrole nog ingrijpen om het rubber aan de onderzijde te houden. Het enige waar Yamaha extra punten mee zou kunnen scoren is als ze haakse ventielen hadden gebruikt in de velgen. De velgen zijn al klein en dan moet je daar nog bij het oppompen van de scooterbanden die luchtstok tussen zien te frutten. Nu kan je bij aanschaf dit natuurlijk wel vragen bij de dealer, maar mooier was als Yamaha het fabrieks-af al had geleverd, zoals Honda ook deed bij de Honda MSX125.

De X-MAX 300 is redelijk zacht afgeveerd. Aan de voorzijde is de X-MAX 300 voorzien van een telescopische voorvork zoals bij een gewone motorfiets met een veerweg van 110mm. Deze voorvork is echter niet instelbaar, wat bij de meeste motoren en scooters onder de 7000 euro ook niet zo is. Deze motorfietsvoorvork maakt de motorscooter net even stabieler. De achterkant is voorzien van twee veren met een veerweg van 79mm, waarvan de veervoorspanning instelbaar is in 5 standen. De vering is prima voor gebruik in de stad en ook op de snelweg bij hogere snelheden, maar bij echt grof wegdek met bijvoorbeeld boomwortels die de boel omhoog duwen, geeft de vering dit toch redelijk door richting het zadel. Niet zo heel vreemd, met de redelijk korte veerweg achter.

Qua remmen is de X-MAX 300 voorzien van een 267 mm remschijf aan de voorkant met dubbelzuiger-remklauw en ABS, achter een 245 mm remschijf met een enkelzuiger klauw, eveneens natuurlijk met ABS. De remmen doen het werk prima, remmen vrij vlot en redelijk krachtig en zijn uitstekend geschikt in de stad en daarbuiten. Moet je op de snelweg flink hard in de remmen (noodstop), dan ben je flink aan het knijpen voor je echt stil staat. Het is niet anders met een enkel schijfje vooraan, zoals je bij de meeste lichte motoren en motorscooters aantreft. Over het algemeen zijn de remmen op de X-MAX 300 gewoon goed, ze doen hun ding, maar die extra schijf op de X-MAX 400 had wellicht ook op de 300 gemogen. Maar voor in de stad en daarbuiten is het overkill, alleen op de snelweg zou de tweede schijf meehelpen en ik heb het idee dat de kopers van de 300 meer in de stad zullen rijden, dan op de snelweg. Ik ben waarschijnlijk ook een ander type rijder dan iemand die een motorscooter koopt en vraag misschien meer van de remmen.

Conclusie

De Yamaha X-Max 300 is een prima motorscooter voor woon-werkverkeer of gewoon simpel van A naar B. Er valt niet veel te klagen over de X-MAX. Het grootste ongemak is eigenlijk de herrie van de ruit, maar met de mogelijkheid de ruit in twee standen te plaatsen en als Yamaha-accessoire een hoge en een lage ruit, is dat punt eigenlijk al verholpen. Yamaha heeft flink wat accessoires online staan, welke je kan aanschaffen voor de X-MAX 300, om 'm zo uit te breiden en te verbeteren of nog mooier te maken. Dit gaat van topkofferrekken tot kentekenplaathouders en van rugsteunen, comfortzadels tot sportschermpjes en voetplaten. You name it, Yamaha heeft het te koop. De enorme bergruimte bij de X-MAX 300 is een hele grote plus. Wat kan je veel meenemen tijdens een rit! Zuinig is het blok ook, een passagier zit prinsheerlijk en genoeg pit om goed mee te komen op de snelweg. Absoluut een aanrader als je op zoek bent naar een motorscooter die niet teveel kost, qua materiaal is afgewerkt, veel bergruimte heeft en niet te zwaar is. Jammer dat ik met 1.80m mijn voeten niet kan laten rusten op de uitsparing voor de voeten in de voorkuip. Of je moet het prettig vinden om de knieën bijna naast je oren te hebben. Wel vraag ik mij serieus af of de X-MAX 400 nog bestaansrecht heeft. De 300cc is goedkoper, lichter en waarschijnlijk qua rijkwaliteiten gelijk aan de 400.

Directe concurrenten zijn de Kawasaki J300 (€ 6099), Kymco Downtown 350 (€ 6798) en SYM CRUISYM 300 (€ 6198). Dan vergeet ik er vast nog wel een paar. Nog nooit motorscooter gereden? Je moet het toch een keer proberen, al is het alleen maar om er over te mogen oordelen. Het is nog steeds geen motorrijden, maar je kan nog steeds wel met files tussen de auto's door en voor mij persoonlijk is die enorme bergruimte altijd aantrekkelijk. Als ik dagelijks 50-100km (gehele reis) moet rijden naar mijn werk en daarbij ook veel snelweg moet pakken, dan doe ik dat liever op een motorscooter dan een schakelmotor en dan zou de keus best goed op een Yamaha X-MAX 300 kunnen vallen. Waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan? De X-Max 300 is leverbaar in de kleuren Milky White, Matt Grey en Quasar Bronze en kost 6899 euro inclusief alle onvermijdelijke kosten.

Met dank aan Yamaha Motor Nederland voor het beschikbaar stellen van de Yamaha X-Max 300 motorscooter. Meer info kan je vinden op de X-MAX 300 pagina van Yamaha zelf. Vergeet niet de foto's verder naar onder, onder de rode knop, te bekijken en natuurlijk beide video's (en meer op het YouTube-kanaal).

Pro Soepel en krachtig motorblok, enorme bergruimte, zuinig, tractiecontrole, in hoogte verstelbaar windscherm, remmen, handgrepen voor passagier
Con Herrie rond helm (ruit standje hoger en het is al minder, daarnaast zijn er hogere en lagere ruiten te koop)

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 292cc
Versnellingen CVT automaat
Vermogen/koppel 20,6kW (28pk) @ 7.250 tpm / 29 Nm @ 5.750 tpm
Gewicht 179kg rijklaar
Tankinhoud 13 liter
Verbruik 1 op 27,2 met vlotte rijstijl
Topsnelheid 153km/u
Rijbewijs A2, A

Meer informatie over de Yamaha X-MAX 300 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



Yamaha X-MAX 300 650 rechtsvoor

Yamaha X-MAX 300 650 linksachter

Yamaha X-MAX 300 650 spiegel

Yamaha X-MAX 300 650 tankdop

Yamaha X-MAX 300 650 cockpit

Yamaha X-MAX 300 650 achterlicht

Yamaha X-MAX 300 650 stuur links

Yamaha X-MAX 300 650 stuur rechts

Yamaha X-MAX 300 650 kuipruit

Yamaha X-MAX 300 650 verstelbare remhendel

Yamaha X-MAX 300 650 achterveer

Yamaha X-MAX 300 650 achterwiel

Yamaha X-MAX 300 650 motorblok links

Yamaha X-MAX 300 650 motorblok rechts

Yamaha X-MAX 300 650 tandwiel achter

Yamaha X-MAX 300 650 tank en cockpit

Yamaha X-MAX 300 650 voorwiel

Yamaha X-MAX 300 650 vanaf links

Yamaha X-MAX 300 650 tank en cockpit

Yamaha X-MAX 300 650 uitlaat

Yamaha X-MAX 300 650 koplampen

Yamaha X-MAX 300 650 achterwiel

Yamaha X-MAX 300 650 tank

Yamaha X-MAX 300 650 ruimte onder zadel

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube