Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Motor theorie online oefenen

 

SWM SM 125 R (2017)

Supermotards waren jaren terug nog bijzonder populair en kon je ze kopen van 50cc tot bijna 700cc. Zo had je zelfs voor 125cc bij elk merk wel wat te koop. Hierna raakte de ééncilinder helaas iets uit de mode (nu is rijden op een zwaardere ééncilinder sowieso niet voor iedereen weggelegd) en werd allroad populair en niet vergeten; de retro-motoren. Met Euro4 zijn heel wat motoren gesneuveld, waaronder ook de meeste 125cc supermotards. Yamaha heeft nog wel de WR125X (Euro4-goedgekeurd!), maar besloten om deze niet meer in Nederland te verkopen. De meeste andere merken hadden eigenlijk al weinig tot niets meer in dit segment, dus blijft er weinig over (misschien Fantic en bijv. Derbi nog). SWM vult dat ontstane gat op met de SM125R en uiteraard goedgekeurd voor Euro4!

We gingen bij de importeur van SWM op bezoek, om die SM125R eens kort te proberen, om te zien of het iets is voor de motorrijders met een A1-rijbewijs of de ervaren motorrijders die op zoek zijn voor iets er bij in de stad. De eerste meters zijn altijd even wennen, maar na een paar kilometer voelde de motor geheel vertrouwd aan, alsof ik 'm al jaren in bezit had.

SWM SM125R 2017

De SM125R

SWM is een merk in de jaren '70 en '80 bekend was met motoren in de offroad- en trailtak. Helaas stopte dit alles in 1984, maar niet zo heel lang geleden heeft het Chinese Shineray met een grote zak geld het merk gekocht, de Husqvarna-fabriek in Varese (Italië) weer in gebruik genomen en produceren ze daar diverse SWM-motoren. Supermotards, enduro's en classics. De SWM-supermotards stammen af van de Husqvarna SM-serie van rond 2009, zo is de SM125R ook een afgeleide daar van, echter is het 2-takt blok ingeruild voor een 4-takt motorblok, welke is goedgekeurd voor Euro4. De rode kleppendeksel verraadt meteen dat het een nakomeling is van Husqvarna, maar ik heb een vermoeden dat het wel een 100%-Chinees blok van betere kwaliteit is.

De SM125R ziet er sportief uit en oogt zeker niet als een motor met 125cc. Als je zou zeggen dat het een 400cc motor zou zijn, gelooft men je zonder twijfel. De supermotard-look is helemaal af; smal zadel, hoog op de poten, 17" spaakvelgen voor en achter, upside-down voorvork met protectors en een hoog spatbord.Daarbij de tankdop zonder slot en het piepkleine sleuteltje en je hebt bijna met een wedstrijdmachine te maken. Voor die tankdop kan je online als je het zou willen vast wel een variant vinden met sleutel, mocht je bang zijn voor benzinedieven (al valt er weinig over te hevelen) of idioten die wat in je tank gooien.

 

De SM125R heeft een kleine koplamp en is aan de achterkant voorzien van een LED-achterlicht. De knipperlichten zijn klein en puntig en ogen precies juist bij deze motor, ik zou ze persoonlijk niet vervangen voor wat anders. De zithoogte is 914mm en dat klinkt veel, maar valt eigenlijk reuze mee. Met mijn 1.80m kom ik met beide voeten bij de grond, omdat de motor nog redelijk in veert. Ben je 1.70m of kleiner, dan kan je nog altijd de motor naar links of rechts gooien als je stil staat, om te balanceren op één voet. Het gewicht hoef je niet bang voor te wezen, dat is maar 128kg rijklaar. Dat is niet veel en met verplaatsen en stil staan merk je dan ook dat de motor vederlicht is. De zit is rechtop en de knieën zijn niet al te gebogen. Het is dat het zadel smal en erg hard is, anders zou je hier uren lang op kunnen sturen. Helaas krijg je na een uur rijden al best last van je kont, al is dit bij wel meer motoren zo. Even afstappen, de billen laten rusten en je kan er weer een tijd tegenaan! De ruimte onder het zadel is minimaal, een klein schijfslot zoals een Abus Sledg77 zou misschien passen, maar eigenlijk is bij dit soort motoren de ruimte onder het zadel daar niet voor bedoeld. Het zadel kan aan de achterkant los via een snelsluiting, die je wel vaker in de racerij ziet om bijv. kuipdelen snel los te maken zonder gereedschap. Snel toegang tot de accu, best handig!

Het zicht in de vierkante spiegels is prima, hoewel ze er niet echt mooi uit zien, vind ik dat bij spiegels de functie altijd boven de vorm gaat. Ook op snelheid als het blok veel toeren maakt, blijft het zicht in de spiegels meer dan goed. De sleutel van de SM125R is erg klein en heeft maar aan één kant profiel. Hierdoor kan de sleutel er maar op één manier in en dat kan wat gepriegel opleveren, omdat er ook kabels langs het contactslot lopen en het sleuteltje zo klein is, zeker met handschoenen aan is dat gepriegel. Een beetje onhandig, als je het mij vraagt, maar ik ben dan ook redelijk kritisch en niet heel snel tevreden. Het stuurslot zit jammer genoeg niet geïntegreerd in het contactslot, deze zit aan de zijkant van het frame en vereist dus een extra handeling (en weer dat gepriegel met het sleuteltje, wat er op één manier in past), dat kan gebruiksvriendelijker. Netjes weggewerkt zijn de zijreflectors, die ook verplicht zijn door Euro4. SWM kiest er voor om ze op de voorvork te plakken, waar ze niet opvallen. Andere merken hebben soms echt lelijke oplossingen, SWM doet het net als KTM onopvallend en dan is er ook weinig behoefte om het eventueel te verwijderen.

Stuur en cockpit

Het buizenstuur is vrij basic, alles zit er op wat er op moet zitten om veilig te kunnen rijden. Op de linkerstuurhelft hebben ze naar o.a. Honda gekeken en zit de knop voor het knipperlicht helemaal onderaan, in plaats van de toeter. Daarboven dus de toeter. Het went vrij snel, maar heb je meerdere motoren, dan is het altijd even wennen. Op dit 125cc-model is zelfs een knop voor alarmlichten aanwezig. Ook nog een 'pass'-knop, hoewel ik mij niet voor kan stellen dat jij je voorganger een seintje wilt geven omdat je 'm wilt inhalen en hij als de sodemieter naar rechts moet. Het blijft maar 125cc, hè! De koppeling is licht, maar verder niet instelbaar. Rechts uiteraard de startknop en de killswitch, verder geen poespas. De remhendel is niet instelbaar, mag je ook niet verwachten bij dit soort bedragen.

De cockpit van de SWM SM125R bestaat hoofdzakelijk uit een LCD-display en aan beide kanten een aantal waarschuwingslampjes. Rechtsonder bevind zich een knopje, waarmee je door het menu kan klikken. Dit knopje geeft niet bijzonder veel feedback met handschoenen aan en onder het rijden zou ik dat ook lekker laten. Er is voldoende informatie op te vragen, eigenlijk bijna teveel! Standaard is altijd de toerenteller aan de rechterzijde van het display zichtbaar in blokjes. Deze is dan eigenlijk slecht afleesbaar, omdat je geen blokjes gaat tellen, maar daarom kan je 'm in het menu ook in cijfers tonen. Daarnaast uiteraard de snelheidsmeter, een laptimer (stopwatch), twee tripmeters, topsnelheid, kilometerstand, klok etc. Wat er echter mis gaat bij het ontwerp, is dat er naast de altijd zichtbare toerenteller maar twee andere gegevens tegelijk worden getoond, waarbij dit zelfs niet altijd de snelheidsmeter is. Er is meer dan genoeg plek om gelijktijdig meer te tonen, maar het wordt verkeerd gebruikt. Wat ik graag wil zien (naast de toerenteller), is standaard de huidige snelheid en de tijd. Daarnaast wil ik dan nog een optie uit het menu zichtbaar hebben. Helaas moet je kiezen en mis je onder het rijden informatie, tenzij je op die knop blijft drukken als je bijv. wilt weten hoe laat het is. Dit moet in één oogopslag zichtbaar zijn, waarna je weer je zicht kan richten op de weg. Een gear indicator mist eigenlijk ook een beetje, het had leuk geweest met zes versnellingen op een 125cc en hoewel ik er vroeger nooit eentje dacht nodig te hebben, is dat wel verrekte handig als je eenmaal op een motor hebt gereden met gear indicator. De cockpit is in principe niet slecht, maar het kan alleen beter qua tonen van informatie.

De waarschuwingslampjes op de cockpit zijn de neutrale versnelling, fuel injection, brandstof, knipperlichten en grootlicht. Ook in de volle zon is de cockpit nog prima af te lezen, ook deze lampjes.

 

11kW-blok

Het motorblok ligt in een dubbel-wiegframe en met één druk op de knop start de motor direct. Wel even de koppeling inknijpen, anders start de motor niet. Het motortje loopt redelijk stil en netjes, geen slag verkeerd. Op de website van SWM Italië geeft men aan dat het om een dry sump blok gaat. Dit klopt echter niet, de motor is gewoon wet sump zonder externe olietank. Het kijkglaasje op het blok maakt het makkelijk om het niveau te checken en ook met olie verversen hoef je niet moeilijk te doen, wat bij dry sump wel het geval is. Aan de voorzijde in de uitlaatbocht zit de lambda-sonde, welke wel alle troep van de voorband over zich heen krijgt met slecht weer. Denk aan straatvuil, modder etc. of dat lang goed gaat is een kwestie van afwachten.

Het blok loopt trillingsvrij over het hele toerengebied, het lijkt bijna wel net zo trillingsvrij als de Duke 690! Nu is dat bij 125cc een stuk eenvoudiger dan een dikke éénpitter, maar ik wil daar wel mee aangeven dat het blok dus echt bijna vrij is van de extra trillingen waar een ééncilinder om bekend staat. De powerband bevind zich van 7000-11000tpm en daar moet je in blijven, wil je een beetje vlot spelen. De toerenbegrenzer komt er bij 11.500tpm heel rustig in en dan mag je toch echt wel doorschakelen! Op de linkerzijde van het blok staat 'bialbero', wat Italiaans is voor 'dubbele nokkenas' (DOHC), waardoor hogere toerentallen mogelijk zijn, daarom ook pas die toerenbegrenzer bij zojuist genoemde 11.500tpm. Een klein Euro4-dipje is merkbaar in de 3e versnelling rond 8800-9000 toeren bij constante snelheid; gewoon doorschakelen of het gas verder opendraaien. Dit laatste lukt niet altijd met een trage automobilist voor je.

Hoewel de motor 11kW vermogen heeft, heb ik niet het idee dat die 11kW ook echt goed benut worden, ik heb het gevoel dat het pittiger kan. Het blok van de Yamaha MT-125 voelde veel pittiger aan en dat vertaalde zich ook in het rijgedrag van dat blokje. De SWM doet zijn best, maar met wind tegen is soms de 100km/u niet haalbaar, waar de MT-125 altijd 110km/u op de klok wist te zetten. Dit terwijl de MT-125 een tikkie meer weegt. De SWM doet van 0-80km/u 11 seconden, tegenover de MT-125 die dit in 8 seconden doet, ruim 25% vlotter (MT-125) met bijna 20kg meer gewicht. De MT-125 kost ook weer meer geld, dus eigenlijk niet heel vreemd dat deze ook beter z'n best wil (moet) doen. Op topsnelheid haalt de SWM met wind mee, café in zicht 117km/u op de teller, maar dan moet je 'm echt uitwringen. Deze motor is niet gemaakt om keihard mee te knallen, maar gewoon lekker mee te spelen in en om de stad, desnoods rechtdoor op de rotonde! Sowieso moet je met 125cc 4-takt helemaal niet willen racen, het is er niet voor gemaakt en beter koop je dan wat snellers. Met een A1-rijbewijs mag je helaas niet meer dan die schamele 15 paarden, dus helaas moet je het er maar mee doen tot Brussel ooit anders zou besluiten.

Het geluid uit de uitlaat is best OK, maar het mag wat bruter. Je zit alleen met Euro4 en het moet allemaal stiller en schoner. Een ander uitlaatje zou het geluid wat dieper kunnen maken. Met gas geven klinkt het nog best leuk, maar onder het rijden blijft het een bromvlieg, zoals wederom veel motoren met standaard uitlaat. Er zit een klein dB-killertje in en die kan met wat moeite er uit. De koppeling is licht, het schakelen gaat makkelijk en trefzeker. De versnellingen zijn vrij lang en je kan dus lang in een versnelling doorrijden. De zesde versnelling is echt als overdrive te gebruiken. Wel een nadeel was dat ik met draaiende motor vanuit stilstand in z'n 1, nooit neutraal kon vinden. Rijdend op een verkeerslicht af lukte het mij af en toe nog wel om deze te pakken, maar het was eigenlijk onmogelijk om met draaiende motor neutraal te pakken. Hierover sprak ik de importeur en de monteur gaat de koppeling uit elkaar trekken om het probleem te onderzoeken en op te lossen, dit moet exemplarisch zijn.

In de brandstoftank gaat 7.2 liter, maar het verbruik was even schrikken; 1 op 24.8 met deels stevig doorgassen en deels rustig rijden. Dit verbruik is voor een 125cc motortje hoog. 1 op 30 of zuiniger moet altijd lukken, ook met flink gassen. Het blijft een halve Italiaan, die zijn wat dorstiger aangelegd. In principe valt het allemaal nog wel mee en ben je bij de pomp nog steeds goedkoop uit, maar voor een 125cc 4-takt is het gewoon flink hoog. De brandstoflamp gaat rond 100 gereden kilometers aan, maar ga er maar van uit dat de motor een actieradius van 170km heeft, voor je weer moet tanken.

Onderhoud heeft de SWM SM125R elke 5000km nodig. Zowel voor de oliewissel als het controleren van de klepspeling. Dit zijn normale waarden voor 125cc-blokken.

Banden, vering en gecombineerde remmerij

De SWM SM125R is geschoeid op Kenda banden. Een type staat er niet op, maar het zijn straatbanden, geen slicks. Kenda komt uit China en wordt ook vaak onder Kymco's gestopt. De banden gaven een vertrouwd gevoel op droog wegdek. Op nat wegdek heb ik ze niet kunnen proberen, maar de Kenda's die ik onder mijn Kymco K-Pipe 125 had, deden het ook in de regen niet slecht en het is ook niet zo dat je de straatstenen uit de weg trekt bij het opendraaien van het gas met een 4-takt 125cc motor. De velgen zijn voorzien van rode rimstriping, wat 'm bijzonder goed staat. Aan de voorzijde is de SWM SM125R voorzien van 110/70-17 band, de achterkant een 140/70-17, wat 'm zeker niet misstaat. Ik heb zwaardere motoren gezien met een 130-band. Rond 110km/u en daarboven voelde ik met goed opletten wel een vervelende korte trilling, die ook aanwezig was bij het intrekken van de koppeling. Vermoedelijk mag het voorwiel gebalanceerd worden, er zat namelijk ook geen plaklood op. De meesten zullen het wel niet voelen, maar ik voelde de aanwezigheid. Simpel op te lossen door te balanceren (en dat zal de dealer ook doen bij de afleverbeurt).

De vering is van FastAce Performance, een Chinese fabrikant. Zij maken onder andere ook producten voor fietsen, auto's en zelfs fitnessapparatuur. De upside-down voorvork heeft een diameter van 41mm en heeft een veerweg van 250mm. Je kan lucht toevoegen of wegnemen om de vering aan te passen. De voorkant is afgeschermd met plastic om steenslag op de poten te voorkomen. De achterkant betreft een monoshock met eveneens een veerweg van 250mm. Deze is instelbaar met gereedschap, waar je nog redelijk bij kan komen om de veervoorspanning aan te passen. Standaard staat de SWM vrij zacht afgeveerd. Dat merk je ook al als je er op gaat zitten. Drempels kan je vol gas nemen, oneffenheden in het wegdek worden redelijk weggefilterd. Ook op hogere snelheid heb je niet het idee dat de boel begint te deinen, hoewel je natuurlijk op 125cc geen echt hoge snelheden kan halen. Voor gewoon straatgebruik, voor de beginnende bestuurder, is de vering voldoende om lekker mee te sturen en drempels te zien als uitdagingen om harder te gaan in plaats van je te laten afremmen.

Sinds 2016 moeten alle motoren boven 125cc worden uitgevoerd met ABS. Alle 125cc motoren moeten minimaal CBS (gecombineerd remsysteem), hebben. De SWM beschikt niet over ABS, wel over CBS en dat werkt prima. De remschijf aan de voorkant is een flinke schijf van 300mm en beschikt over een naamloze remklauw met een dubbele zuiger. De achterschijf is 220mm groot en beschikt over een enkele zuiger in de remklauw. Van welk merk deze rempartij is, is mij niet bekend en zal vermoedelijk Chinees zijn, maar het werkt prima. De voorrem moet je nog redelijk inknijpen voor er echt wat spannends gebeurt (en waarbij de achterrem natuurlijk ook iets mee doet), maar alleen al bij het intrappen van de achterrem duikt de motor harder in zijn voorvering dan alleen de voorrem en sta je in no time stil. Bij de achterrem pakt deze ook de voorrem er deels bij, maar de achterrem is alles wat je nodig hebt. Over het algemeen bij andere motoren zie je dat de achterrem maar een beetje mee doet, bij de SWM SM125R is de achterrem krachtig en grijpt deze al flink in als je al bijna naar dat rempedaal kijkt! Prima remmen om deze 125cc motor snel stil te zetten.

Conclusie

Met SWM rij je wat unieks (nog wel, want het dealernetwerk breidt zicht ook uit in Nederland en België). De Chinees-Italiaanse samenwerking lijkt zijn vruchten af te werpen. De afwerking is over het algemeen netjes, de motor ziet er strak uit en de remmen zijn prima. Deze motor is voor mensen kleiner dan 1.70m misschien niet weggelegd, maar met 1.80m hoef je je geen zorgen te maken dat de zithoogte te hoog is. Door de vering wat inzakt kom je prima met de voeten bij de grond en het lage gewicht maakt 'm ook erg handelbaar. De SWM ziet er volwassen uit en tijdens het testen heb ik genoeg mensen zien kijken naar wat voor moois er langs kwam rijden. Mensen zien wat nieuws en zijn benieuwd wat het is.

Leuke beginnersmotor voor de startende rijder en een leuke unieke verschijning voor wie 'm voor erbij wil kopen in de stad. Het blok zelf mag echt wat meer pit hebben en voelt voor een vloeistofgekoeld 11kW-blok ietwat tam aan, zeker bij hogere snelheden. Misschien moet het blok ook nog wel wat meer worden losgereden. Op een vlakke weg gaat het tot 70km/u vlot, maar naar 80km/u toe, merk je toch al dat het met wind tegen iets minder snel gaat. Bekijk de video's hieronder eens, vooral die van de 'short ride' om te ervaren hoe het is om op zo'n SWM te rijden en een indruk te krijgen van hoe vlot het beestje door het verkeer stuurt. Buiten de stad presteert het motortje nog prima op 80km/u wegen, maar kom je op je route provinciale wegen tegen waar de snelheid 100km/u is, dan is deze motor daar minder geschikt voor. Met flinke tegenwind is 100km/u vaak niet haalbaar en er zijn maar weinig 125cc'ers die dit met flinke tegenwind nog wel kunnen halen. Zeker niet in het goedkopere segment (waar deze SWM overigens niet onder valt). 125cc moet je eigenlijk ook niet pijnigen op dit soort wegen, 125cc is gewoon voor in en om de stad, klaar. Wil je meer en mag je meer rijden? Kijk dan eens naar zijn grote broer, de SWM SM650R, die pakt elke weg met twee vingers in de neus.

De SWM SM125R is beschikbaar in zwart/wit en rood/wit en kost 4990 euro rijklaar, je krijgt daarbij 2 jaar garantie. Met dank aan SWM/MotoMondo voor het beschikbaar stellen van de SWM SM125R. Meer informatie over de SWM SM125R kan je bekijken op de informatiepagina van de importeur.

Pro Remmen, spiegels, lage gewicht, trillingsvrij blok
Con Te weinig info gelijktijdige op cockpit, vrij hoog verbruik, gepriegel met sleutel, blok mag ietsje pittiger voor een 11kW-blok

Motortype Viertakt, ééncilinder, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 125cc
Versnellingen 6
Vermogen/koppel 11kW (15pk) / +/- 10Nm
Gewicht 128kg rijklaar
Tankinhoud 7,2 liter
Verbruik 1 op 24.8, mix van stevig doorrijden en rustig aan
Topsnelheid 117km/u
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de SWM SM125R zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



SWM SM125R rechts

SWM SM125R zijkant links

SWM SM125R cockpit

SWM SM125R tankdop

SWM SM125R stuur links

SWM SM125R stuur rechts

SWM SM125R uitlaat

SWM SM125R voorwiel

SWM SM125R knipperlicht

SWM SM125R half rechts

SWM SM125R voorkant

SWM SM125R motorblok rechts

SWM SM125R achterlicht

SWM SM125R tanklogo

SWM SM125R lambdasonde

SSWM SM125R motorblok links

SWM SM125R spatbord

SWM SM125R achterkant

SWM SM125R remschijf achter

SWM SM125R CBS

SWM SM125R achterveer

SWM SM125R blok achter

SWM SM125R links

SWM SM125R tandwiel

SWM SM125R voetsteun

SWM SM125R ruimte onder zadel

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube