Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Gratis je motor verkopen zonder proefrijders

 

Korte impressie: Suzuki Address 110 (2016)

Suzuki Address 110

Bij het horen van 'Suzuki Address 110', denk je meteen '110cc.. dat is helemaal niets'. Klopt dat? Nee! Zelfs met 113cc, want er zit wel 3cc meer in, kan je je eigenlijk best goed verplaatsen in de drukkere gebieden in Nederland. Dat voor een poep en een scheet, want veel hoef je niet te betalen voor zo'n Address 110. Nu was ik op een woensdagmiddag bij Suzuki Nederland om enkel wat beelden van de Address te filmen voor het YouTube-kanaal, maar eigenlijk heb ik mij er best wel op vermaakt en een korte impressie is dan wel op zijn plaats. Vanwege dit idee staan er onderaan ook minder foto's dan je gewend bent, maar gelukkig hebben we de video nog!

De Suzuki Address is klein en oogt als een snorscooter. Er zijn ongetwijfeld grotere bromscooters op de markt. Het is met 113cc dan geen volwaardige 125cc en je zal mij ook niet horen zeggen dat iedereen deze motorscooter moet kopen, maar voor erbij is de Address perfect. Laten we eerlijk zijn, echt leuk motorrijden doe je op een 'echte' motor, maar als woon-werk- of woon-school-vervoersmiddel, wil je zo makkelijk en goedkoop mogelijk van A naar B. Voor zo'n doel is een licht motorscootertje perfect. Je kan dan kiezen voor een snor- of bromscooter en altijd maar uit moeten kijken voor rollenbanken als je 'm hebt opgevoerd, heb je 'm niet opgevoerd, dan jagen ze je de stad uit (Amsterdam). Kiezen voor een auto kan, maar dan sta je vaak vast. Het OV is onbetrouwbaar en niet goedkoper dan de auto, dus blijft naast de fiets, de motor over. Op de motor moet je schakelen en geloof mij, in de file is een motorscooter veel makkelijker. Lachend tussen de files door doe ik ook op de motor hoor, maar filerijden op een automaat is echt nog makkelijker. Probeer het eens!

Uiterlijk en eenvoudige cockpit

De Address is vrij basic, ook qua uiterlijk. Voor mij staat een eenvoudige motorscooter. Lage treeplank, met in de voorkap twee open vakken om wat in op te bergen zoals een flesje water of je zonnebril. Daartussen een haak voor een tas. Meer ruimte nodig? Onder het zadel past een jethelm, misschien een integraalhelm. Mijn systeemhelm past niet. In totaal kan je 20,6 liter kwijt in de helmbak. De overige ruimte onder het zadel is ingepikt door de 5,2 liter brandstoftank. Je moet het toch ergens laten, als je een platte treeplank hebt. Stepjes voor de passagier zijn de goedkoopste qua design die je kan vinden, maar voldoen verder prima. Functie voor uiterlijk.

De cockpit en het stuur zijn behoorlijk basic. Op het stuur heb je de standaard remhendels, een parkeerhendel, je knipperlichten, een toeter en een startknop. De cockpit laat een snelheidsmeter zien, een kilometerteller, een overijverige brandstofmeter en een grote knipperlichtaanwijzer, die groen knippert als je de knipper naar links of rechts aan hebt staan. De knippers zitten aan de voorzijde geintergreerd in de kap, dat dan weer wel! Dan heb je nog wat waarschuwingslampjes, maar een tripmeter is geheel afwezig en ook het klokje mist. Voor woon-werk of gewoon van A naar B heb je ook niet veel nodig, maar een klokje anno 2016 had prettig geweest. De spiegels op de motorscooter zijn prettig en geven voldoende weer en blijven tijdens het rijden trillingsvrij. Het contactslot is het bekende type wat we vaker bij Suzuki zien, met anti-diefstalbeveiliging. Met een druk op de knop schiet er een plaatje voor het contactslot, deze kan je wegdraaien met de achterkant van de sleutel. Op die manier kan een dief geen schroevendraaier in je slot steken of een ander stuk gereedschap om de boel naar buiten te trekken. Wel stijlvol is overigens de achterbrug. Het achterwiel is gemonteerd in een enkelzijdige achterbrug.

113cc motorblokje

Het luchtgekoelde 113cc-motorblok met één cilinder en brandstofinjectie is goed voor 6,1kW of wel 9pk. Dit is net ietsje meer dan wat mijn Kymco K-Pipe 125 had en de Address 110 weet dan ook beter hogere snelheden aan te houden dan mijn ex-Kymco. Met een druk op de knop, start het blokje. Kickstarten kan ook, mocht de accu slecht zijn. Best slim van Suzuki om die kickstarter te hebben, want dit soort scooters worden op korte stukjes veel gebruikt en van korte stukjes rijden, krijg je slechte accu's. Stationair trilt de motorscooter nogal zoals het een éénpitter betreft, maar eenmaal aan de rol merk je daar niets meer van en zoef je van 0 naar topsnelheid. Die ligt ongeveer op 108km/u met de wind in de rug, heuvel af en café in zicht. Met stevige tegenwind kan je 90km/u op de teller nog aantikken. Voldoende dus om op veel provinciale wegen te rijden, hoewel je de autowegen waar je 100km/u mag rijden, beter kan vermijden. Maar daar is de Address ook niet voor gemaakt. Deze is gemaakt voor in de stad en is vooral in grote steden als Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam perfect tijdens de spits. Snelweg op kan, als het maar spitsuur is en alles stil staat of net kan rijden. UIteraard heb ik dit getest, want ik moest weer terug naar de importeur en had voor binnendoor vlak voor de spits te weinig tijd met alle verkeerslichten en rijen auto's op vaak enkele rijstroken. De laatste 20 kilometer konden dan ook prima tussen de auto's door. Wat gaat dat makkelijk zeg, met dat lage gewicht en die CVT-aandrijving! Zo makkelijk, dat ik er speelser doorheen ben gegaan dan ik normaal zou doen met een schakelmotor.

Met maar 113cc trekt de motorscooter niet heel snel op, maar van 0-50km/u gaat vlot genoeg en je kan ook best vooraan gaan staan bij het verkeerslicht. Sprintjes verlies je altijd, maar meestal trekt men toch normaal op. Vanaf 60km/u duurt het wat langer voor je op de 80km/u zit en dan duurt het steeds langer voor je de topsnelheid bereikt. Voor in de stad vlot genoeg en ook daarbuiten mag je best je gezicht laten zien, zo lang je maar niet in gaat halen en je plek op de weg weet. Van 0 tot 80km/u doe je in 13 seconden. Nog altijd 7 seconden sneller dan eerder genoemde Kymco K-Pipe 125! Geen sneer naar Kymco, maar wel knap dat je uit minder cc's uit een luchtgekoeld blokje en bij ongeveer hetzelfde gewicht toch zoveel sneller kan zijn.

Het verbruik van de Suzuki Address 110 is bijzonder netjes. Suzuki geeft een verbruik op van bijna 1 op 50, maar ik zit er niet ver onder. Met bijna overal vol gas wegrijden en stukken snelweg, kon ik toch 1 op 46 halen. Dat zijn nog eens leuke waarden! Met die 5,2 liter tank zou je dus ruim 235km kunnen rijden. Qua onderhoud mag de olie elke 4000 km ververst worden, de oliefilter elke 8000km. Klepcontrole elke 4000 km. Bij kleine blokjes blijft dit vaker terug komen dan bij de grotere blokken. Bij het ontwerp van de Address 110 heeft Suzuki sterk rekening gehouden met de bereikbaarheid van de onderhoudsdelen. Dit om de arbeidskosten laag te houden (en voor de klant dus geld te besparen). Het kleppendeksel is bijvoorbeeld zeer eenvoudig te bereiken, waardoor de klepspeling controleren zo is gepiept.

Banden en vering

De 14 inch banden van het merk IRC (type SS-530), liggen prima op de weg. Aan de voorkant een 80/90-14M/C 40P, achter 90/90-14M/C 46P. Op hogere snelheid merk je wel dat je op iets kleins en lichts aan het rijden bent. De stabiliteit neemt af, maar het voelt nooit gevaarlijk aan. IRC is nu niet het meest dure merk en staat er om bekend om bij regen en nat wegdek af en toe weg te glijden. Geen regen gezien tijdens de test, op het droge doen ze het best goed. Ben je een echte doorrijder door weer en wind, dan is het wellicht verstandig om direct de banden te verwisselen voor iets met meer grip op nat wegdek. Veel zullen dit soort kleine bandjes niet kosten en goede banden geven de rijder ook meer vertrouwen in de motor(scooter).

De vering: voor een niet-instelbare telescopische vork en achter een niet-instelbare monoshock met een niet al te lange veerweg, doen voor op de gewone weg hun werk. Bij drempels wil de achterveer nog wel eens doorslaan, met een passagier zal dat alleen nog erger worden. Met beleid dus over de hogere drempels heen of kijken voor iets beters. Suzuki moet ergens op besparen om de motorscooter voor weinig aan te kunnen bieden.

De remmen (zonder ABS) op de Address 110 voldoen en je kan over het algemeen op tijd stil staan. Wel moet je flink knijpen in de remmen en de druk echt opbouwen. Bijterig zijn ze absoluut niet en ze mogen wat mij betreft nog wel wat krachtiger, maar ik ben dan ook een dubbele grote schijf op het voorwiel gewend. Achter een trommelrem, wat ook net wat minder remt dan een schijf. Wederom; voor in de stad meer dan voldoende.

 

Conclusie

Er zijn veel lichte motorscooters van diverse merken op de markt en Suzuki laat zien dat je ook met 113cc nog best wel aardig woon-werkverkeer kan doen. Of van A naar B in dezelfde stad. Het weegt niets, het kost weinig, laag in de verzekering en het neemt weinig plek in. Uiteraard zijn er betere motorscooters voor dit doel, maar voor 2498 euro (vanaf 1 november 2016 moet je de prijs vermelden incl. rijklaarkosten, voorheen 2099 euro excl. rijklaarkosten) koop je een Address 110. In 2015 was dit nog 1899 euro (excl. rijklaarkosten), dus eigenlijk niet langer wachten om er eentje aan te schaffen, al verwacht ik voor 2017 niet heel snel een prijsverhoging. Geschikt om na het A1-rijbewijs beter te leren motorrijden? Nee, dat niet. Maar wel zeer geschikt voor woon-werkverkeer in een drukke stad. Ik ben in elk geval blij verrast en zou graag een Address in de schuur hebben staan voor de kortere stukjes. Voor de prijs van een bromscooter, maar dan met een groter bereik en geen last van rollenbanken.

Zo lang jij je plek op de weg weet. Jij staat lachend bij de pomp, ondertussen steek je die centen die je overhoud van je reiskostenvergoeding van je werk, mooi in je zak. Gebruik 'm als vervoersmiddel om ergens te komen, vertroetel 'm niet. Dat doe je maar met een echte motor. Geef 'm onderhoud volgens het boekje en je hebt jaren lang plezier van deze motorscooter. Het ding is zo basic, dat er simpelweg weinig aan kapot kan gaan. Prima woon-werkpaard, een aanrader, zo lang je zijn beperkingen kent!

De Address 110 is leverbaar in zwart en wit voor 2498 euro inclusief rijklaarkosten en 3 jaar garantie. Met dank aan BV Nimag voor het beschikbaar stellen van de Suzuki Address 110. Meer informatie over de Suzuki Address tref je aan op de Suzuki-productpagina.

Pro Erg zuinig, zicht spiegels, lage gewicht, anti-diefstalcontactslot, bereikbaarheid klepdeksel, kickstarter
Con Te eenvoudige cockpit: geen klokje en tripmeter, remmen mogen nog wat krachtiger

Motortype Viertakt, ééncilinder, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 113cc
Versnellingen CVT Automaat
Vermogen/koppel 6,7kW (9,1pk) @ 8.000tpm, 8,6Nm @ 6.000tpm
Gewicht 97kg rijklaar
Tankinhoud 5,2 liter
Verbruik 1 op 46 bij vaak vol gas
Topsnelheid 108km/u
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de Suzuki Address 110 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 



Suzuki Address 110 links

Suzuki Address 110 stuur

Suzuki Address 110 linksvoor

Suzuki Address 110 cockpit

Suzuki Address 110 motorblok

Suzuki Address 110 knipperlicht

Suzuki Address 110 stepjes

Suzuki Address 110 achterrem

Suzuki Address 110 achterlicht

Suzuki Address 110 uitlaat

Suzuki Address 110 rechts achter

Suzuki Address 110 ruimte onder zadel

 

35kW verzekering ook op uitdraai

 

 

Wil je reageren? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube