Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kawasaki Ninja 650 nu ook in 35kW leverbaar!

 

F.A.Q. - veelgestelde vragen

Waarom staat er geen motornieuws op jullie site?

Wij willen unieke content. Motornieuws vind je op tientallen websites van de voornamelijk grotere motorsites. Kopieer en plak maar eens een stukje van zo'n nieuwsbericht op Google, dan komen er vele sites naar voren. Genoeg plekken dus om het laatste nieuws ergens te lezen. Nieuws wat specifiek is voor A1 en A2 en belangrijk of leuk is, delen we op ons Twitter-kanaal. Hierop plaatsen we met enige regelmaat een kort berichtje, dus abonneer je hierop als je Twitter hebt!

Ook zijn we op Facebook te vinden, hierop plaatsen we af en toe wel een nieuwtje. Vergeet ons niet te liken!

11kW: Veelgestelde vragen


Ik heb een A1-motorrijbewijs, welke 125cc motor kan ik het beste kopen?

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een motor met een 4-takt 125cc vloeistofgekoeld blok. De luchtgekoelde blokjes leveren vaak minder vermogen (+/- 6-10kW). Met 125cc heb je al weinig vermogen, wil je dan met nòg minder vermogen rondrijden? Enkele goede voorbeelden zijn de Honda CBR125R, KTM Duke 125, Yamaha MT-125 en Yamaha YZF R-125. Kijk ook eens naar vloeistofgekoelde 125cc motorscooters. Uiteraard moet je kopen wat jij de mooiste motor vind, maar technisch gezien leveren de vloeistofgekoelde blokjes het meeste vermogen. Grof geschat haalt een luchtgekoeld blokje 90km/u-105km/u, een vloeistofgekoeld blok zit eerder tussen de 110km/u-120km/u. Natuurlijk ook afhankelijk van je eigen gewicht en (tegen)wind. Met andere woorden; het is met een vloeistofgekoelde 125cc nog te doen om de snelweg op te gaan, het is suicidaal met een luchtgekoeld blok. Er zijn motorrijders die het doen, ik raad het af.

Kan ik bijv. een 600cc motor begrenzen naar 11kW?

Nee, met het A1 rijbewijs mag je maximaal een motor van 125cc (en 11kW vermogen) besturen. Het is niet toegestaan om zwaardere motoren te knijpen met een A1 rijbewijs. Toch is er nog altijd voldoende keus.

Hoe hoog is de boete als ik op een te zware motor ga rijden?

In 2017 is dit 340 euro excl. 9 euro administratiekosten. Daarnaast mag je natuurlijk niet verder rijden en moet je iemand bellen om de motor naar huis te krijgen.

35kW: Veelgestelde vragen


Ik heb een A2 (35kW) rijbewijs gehaald, mag ik een GSX-R600 of ZX6R op 25kW besturen?
Nee, deze motoren, ongeacht dat ze op 25kW staan, hebben meer dan 70kW vermogen origineel. Je mag dus als je je rijbewijs na 19 januari 2013 hebt behaald, niet op motoren rijden die origineel zwaarder zijn dan 70kW. De regels voor 25kW gelden voor het 'oude' rijbewijs van voor 19 januari 2013.

Uiteraard zijn er wel meer motoren die voorheen op 25kW toegestaan waren, de GSXR en ZXR zijn één van de vele voorbeelden.


Ik heb een 25kW-rijbewijs (voor 19 jan 2013), mag ik nu wel of niet op een 35kW motor rijden?

Als je al een 25kW rijbewijs hebt gehaald vòòr 19 januari 2013, dan mag je vanaf 19 januari met je lichte motorrijbewijs op 35kW motoren rijden. Hier zitten wel voorwaarden aan. De motor mag niet meer dan 0,2kW per kilo vermogen hebben, daarnaast mag het originele vermogen van de motor niet meer dan 70kW zijn. Heeft de motor precies 35kW vermogen, dan moet de motor minimaal 175kg op het kentekendeel wegen. Een Suzuki GS500e mag je zelfs onbegrenst rijden, maar een Suzuki GSXR600 (met 2e typegoedkeuring voor 25kW) mag dus niet naar 35kW worden gezet. Deze Suzuki GSXR600 mag dus wel bereden worden, maar enkel met 25kW vermogen. Gehaald na 19 jan 2013? Dan mag je geen GSXR600 rijden.

Mag ik een R6 begrenzen naar 35kW?

Heel simpel: nee, dit mag niet. Bij de nieuwe rijbewijsregels voor A2/35kW is namelijk aangegeven dat het originele vermogen van de motor niet meer dan het dubbele mag zijn van het geknepen vermogen. Een R6 heeft meer dan 70kW vermogen. Je kan de motor wel op deze manier begrenzen en verzekeren, een verzekering zal je namelijk zelfs vrachtwagens, vliegtuigen en boten laten verzekeren, maar dat wil niet zeggen dat jij schadeloos wordt gesteld als je betrokken raakt bij een ongeval. Jij mag niet op die R6 rijden, je hebt er geen rijbewijs voor, want deze motor mag niet begrenst worden. Een verzekeraar kan er dus voor kiezen om de kosten op jou te verhalen. Als jij een vrachtwagen koopt (zonder rijbewijs), 'm verzekerd en een ongeluk krijgt en ze komen er achter dat jij geen rijbewijs hebt, dan denk jij nog dat ze uitkeren? Ja, dat zullen ze doen aan de tegenpartij, maar daarna verhalen ze ALLE kosten op jou. Mijn advies: Laat die R6 of andere 70kW+ motor lekker staan, zoek iets uit wat standaard 35kW is en koop over 2 jaar een zwaardere motor.

Ik kan een 35kW-kitje met TÜV-certificaat kopen bij een motorshop, mag dit?

Bij onder andere MotorCorner.nl zijn 35kW kitjes te koop voor veel motoren. Een TÜV-certificaat zegt in Nederland niet zoveel. Je kunt deze onderdelen echter wel gebruiken om de motor op 35kW te zetten. Hierna moet je de keuze maken om de motor 35kW op kenteken te maken of de motor vol vermogen op papier te laten staan en alleen de verzekering in te lichten. Hiervoor kan je dan een testbank-uitdraai laten maken en overleggen aan de verzekering. Vraag aan je verzekering of ze dit accepteren, voor je de motor gaat knijpen. De meeste verzekeraars zullen een uitdraai niet meer accepteren. Wil je de motor 35kW op kenteken met zo'n TÜV-gecertificeerd kitje? Dan moet deze bij de RDW op voor een IKS-keuring (Individueel Keuren Speciaal). De kosten daarvan bedragen per rond de €650,-. Kosten kunnen hoger uitvallen als er een aanvullende beoordeling nodig is. Rijden met de motor zonder juist kentekenbewijs kan een boete van € 340,- opleveren. Aan jou de keus wat je wilt doen, of 2 jaar lang bang zijn voor de politie die je bij staande houding een boete kan geven of één keer €650,- ophoesten en vrolijk rondrijden met 35kW op het kentekenbewijs. Nog beter koop je iets wat standaard maximaal 35kW heeft of wat al 35kW op kenteken staat. 650 euro is veel geld voor maar 2 jaar.

Qua verkoop is een motor met 35kW op kenteken natuurlijk meer waard. Mijn persoonlijke mening; Koop een motor die al 35kW is en begin niet eens zo te knijpen. Met de onderdelen, het inbouwen en de keuring of boete ben je in sommige gevallen 700-800 euro kwijt. Een 35kW motor rijd ook erg leuk, bespaar je dat geld en geef dat uit aan je volgende motor (als je zwaar mag rijden).

Mag een 1000cc motor terug naar 35kW?

Dit mag inderdaad, mits deze motor niet meer dan 70kW vermogen heeft. Om exact te knijpen naar 35kW, moet de motor minimaal 175kg wegen. Bij 1000cc is dit meestal geen probleem. Toch zullen er weinig motoren overblijven met een grote cilinderinhoud rond de 1000cc. De sportmotoren kan je vaak op je buik schrijven, ook de V-Twins hebben vaak wel meer vermogen. Customs en choppers, misschien enkele naked bikes met flinke longinhoud zullen geschikt zijn voor 35kW.

Ik wil een motor kopen en 35kW maken, zonder dat deze een 2e typegoedkeuring heeft. Kan dat?

Als de motor niet meer dan 70kW vermogen heeft, kan dit via de RDW bij afdeling IKS. Je kunt de motor dan begrenzen, een uitdraai maken op een testbank en bij de verzekering aangeven dat je op deze manier rijd. Niet elke verzekering zal dit accepteren (steeds minder zelfs), dus geef dit van te voren aan!!! Ze keren liever niet uit, dan wel. Daarnaast kan een overijverige politieagent je een boete geven voor het niet hebben van een rijbewijs voor het voertuig waar je op dat moment op rijd. Beter zorg je dat de motor ook op het kentekenbewijs 35kW heeft staan.

Wil je een motor terugvoeren naar 35kW, dan mag deze motor qua origineel vermogen niet meer dan 70kW in huis hebben. Stel je koopt een motor met 90kW en je knijpt deze naar 35kW, dan mag deze origineel niet meer dan 70kW vermogen hebben. De motor heeft in dit voorbeeld 20kW teveel vermogen en is dus niet geschikt voor het A2/35kW rijbewijs. Zoek dus iets met minder dan 70kW vermogen.

Wat kost het om een motor om te bouwen naar 35kW?

Dit is niet te zeggen, elke motor wordt anders omgebouwd. Hoe groter het aantal cilinders, hoe hoger de kosten, omdat er meer onderdelen nodig zijn en uiteraard meer tijd in gaat zitten voor de dealer. Als de motor geen carburateurs heeft, maar injectie, moet de CDI-unit (en bij jonger modellen de ECU) worden vervangen en dit kost vaak ook enkele honderden euro's. Soms is het verstandiger direct naar een motor te zoeken die al geknepen is naar 35kW. Bel een dealer van het desbetreffende merk en stel hen de vraag.

Mag ik zelf een motor ombouwen naar 35kW?
De motoren met een 2e typegoedkeuring moeten door de dealer worden aangepast of zijn fabrieks-af 35kW gemaakt. De 35kW-regeling is nog zo nieuw, dat de fabrikanten er direct op inspelen en met 35kW-modellen komen. Voorheen met 25kW werden achteraf officiele kitjes gemaakt en geleverd door de importeurs, dat is nu niet echt meer van toepassing.

Motoren zonder 35kW-typegoedkeuring mag je zelf begrenzen. Motoren tot 70kW kunnen ook op kenteken naar 35kW worden gezet, door middel van de IKS-afdeling van RDW. Hiervoor wordt de motor getest op de testbaan in Lelystad. Er zijn echter wel voorwaarden (en hoge kosten) aan verbonden. Zie hiervoor het stukje bij 'Wetgeving' in het menu. Beter kies je voor een motor die van zichzelf 35kW is of al zo te koop staat (en check het kenteken!).

Ik wil een motor uit het buitenland importeren, deze is alleen vol vermogen, kan deze ook naar 35kW?

Neem contact op met de importeur om te zien of er een 35kW-kitje leverbaar is en of deze dan ook op kenteken 35kW mag worden gezet. Zo niet, dan zit je vast aan een dure IKS-keuring. Je kunt er echter ook voor kiezen om de motor in het buitenland al te begrenzen voor je deze gaat importeren. Op het Nederlandse kentekenbewijs komt dan al meteen '35kW' vermogen te staan. Dit kan echter alleen voor een motor uit een EU- of EVA-lidstaat. Wil je de motor weer in terugzetten naar het oorspronkelijke vermogen als deze als 35kW is geïmporteerd, dan moet de motor opnieuw herkeurd worden bij een RDW keuringsstation. Het makkelijkste blijft een Nederlandse motor kopen die al 35kW is. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken voor die 2 jaren A2?

Waar kan ik een 35kW-motor verzekeren op uitdraai?

Hoewel we bij Startersmotor.nl niet echt diep in gaan op motoren zelf of door de dealer laten knijpen als er geen officiële goedkeuring voor is, is het wel mogelijk om zo'n motor te verzekeren. Sinds 2015 zijn dit soort verzekeraars steeds minder te vinden, maar op onze Verzekerings-pagina tref je een verzekeraar aan die dit wel doet en een uitdraai van een testbank accepteert. Let wel op; hoewel je bent verzekerd, kan de politie je nog steeds een boete geven voor het rijden op een motor waar je geen rijbewijs voor hebt. Op kenteken staat de motor namelijk nog op vol vermogen en veel agenten geven geen waarde aan een papiertje met een uitdraai. De verzekering zal echter met jou zwart op wit overeenkomen dat ze erkennen dat jouw motor 35kW is en ze uitkeren bij schade, mits het kitje er natuurlijk in zit.

Mag ik met A2 een 25kW motor rijden die origineel meer dan 50kW vermogen heeft?

Ja, de regel dat je niet meer dan het dubbele vermogen mag hebben, geldt voor de strakke grens van maximaal 70kW origineel vermogen. Je mag dus gerust op bijv. een Suzuki SV650 van 53kW rijden, die geknepen is naar 25kW en ook netjes als 25kW op kenteken staat. Let wel op: Ook hierbij geldt de grens van 70kW. Die R6 of GSXR-600 kan je écht vergeten. Voor dit vraagstuk hebben we, omdat er nogal veel onduidelijkheid over was, contact opgenomen met de Rijksoverheid, Ministerie van Infrastructuur en Milieu en dit antwoord teruggekregen:

Hierbij wil ik reageren op uw mail van 19 februari aan mevrouw X van mijn ministerie. Daarin vraagt u om duidelijkheid over de interpretatie van het begrip ‘niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen’ in de derde rijbewijsrichtlijn. U vraagt ‘of A2-motorrijders op alle geknepen 25kW-motoren mogen rijden (met maximaal 70kW origineel vermogen), of dat hier echt een grens bij 50kW wordt getrokken […]’.

De derde rijbewijsrichtlijn (2006/126/eg) definieert in artikel 4, lid 3, onder b) de categorie A2 als volgt: “motorrijwielen met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen”.

Het artikel geeft aan dat een motor niet afgeleid mag zijn van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen. De Commissie heeft hierbij wel aangegeven dat het dan om een voertuig moet gaan van meer dan 70 kW origineel. Als je dus een motor hebt van 60 kW en deze is teruggebracht naar 25 kW geldt de regel van dubbele vermogen niet. Was het een motor van 80 kW en deze is teruggebracht naar 35 kW geldt de regel wel en mag men deze voertuig niet besturen met de categorie A2. Een motor van 25kW mag dus afgeleid zijn van motoren die maximaal 70kW zijn.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Namens deze,

Hoofd afdeling Verkeersveiligheid en Wegvervoer

* Naam bekend bij redactie

Mag mijn geknepen 35kW-motor terug naar vol vermogen nu ik volledig A heb?

Ja en nee. Dit is afhankelijk van het bouwjaar en het model van de motor. De Europese Commissie heeft in december 2012 een wet aangenomen met een aantal regels die vanaf 1 januari 2016 van kracht zijn gegaan. Dit zijn onder andere dat EURO 4 is ingegaan voor motoren, dat ABS verplicht is boven 125cc, maar ook dat nieuwe *geknepen* 35kW motoren niet gemodificeerd kunnen worden naar vol vermogen. Deze motoren hebben een eigen 35kW-typegoedkeuring en kunnen technisch niet sneller worden gemaakt. Dit noemen ze 'anti-tampering'. Let op: Dit is alleen van toepassing op nieuwe modellen sinds 1 januari 2016.

Twee voorbeelden zijn de Yamaha MT-07 (die dit al vanaf 2015 had) en de Suzuki SV650A. Heb je bijvoorbeeld een Suzuki V-Strom 650 op 35kW, dan kan deze nog wel naar vol vermogen, omdat dit een bestaand model is, wat er al was voor 1 januari 2016. De SV650 was er ook al, maar niet het type 'SV650A' en is daarom een nieuwe motor.

Heb jij dus een 35kW motor waarvan het model al voor 1 januari 2016 bestond, dan kan je naar vol vermogen (Yamaha MT-07 uitgezonderd). Heb je een motor die pas bestaat sinds 1 januari 2016, dan blijft deze 35kW en moet je een andere motor kopen, wil je meer vermogen.

Dit is nadelig voor de A2-rijders, want je bent verplicht je motor te verkopen en een extra investering te doen voor een andere motor. Je motor raak je wel kwijt, dat is het probleem niet. Maar een andere motor kost je altijd meer geld dan een vol-vermogen-kitje (of software update).


© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube