Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
Kortingsactie bij GearBest, China webshop

 

Je eerste motor

Na tijden van zweten en examens is het dan eindelijk zo ver; je hebt je motorrijbewijs. Gefeliciteerd! De volgende stap spreekt eigenlijk voor zich; je gaat je eerste motor kopen. Als je daar nog geld voor over hebt tenminste, anders zal je eerst nog even moeten sparen. In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs).

Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen. Dit zijn motoren met een kleine motorinhoud of motoren die begrensd zijn.

Een tweedehands motor

De meeste beginnende motorrijders zullen zich niet gelijk de luxe van een nieuwe motor kunnen veroorloven. Dit is op zich niet erg, want op een oude fiets moet je het leren! Het is ook bijna onvermijdelijk om als beginnende motorrijder een keer in de fout te gaan en een schuiver te maken. Dat maakt helemaal niet uit, want daar leer je van! Een welbekend cliché is dan ook dat je geen echte motorrijder bent tot het moment dat je een keer bent gevallen. Onzin natuurlijk, er zijn er genoeg die nog nooit gevallen zijn. Wel zou het erg jammer zijn als je dit net overkomt als je op een nieuwe motor aan het rijden bent.

Wanneer je op pad gaat om een tweedehands motor te kopen, is het altijd verstandig om iemand met veel ervaring/verstand van motoren mee te nemen, om zo de kans op een miskoop te verkleinen. Helemaal uitsluiten is bijna onmogelijk, omdat een motor verborgen gebreken kan hebben. Mocht je niemand kennen die met je mee kan gaan, dan is het verstandig om een onafhankelijk persoon de motor te laten keuren. Koop je bij een dealer, dan heb je meestal garantie en daarom zijn de prijzen bij dealers ook hoger dan bij particulieren. Bij particulieren heb je garantie tot aan de deur. Zoals je van ons mag verwachten, hebben we tips voor het aanschaffen van een 2e hands motor. Klik op onderstaande knop om deze tips te zien.

2e hands motor kooptips
Motor kiezen

Nu je gekozen hebt voor een nieuwe of tweedehands motor, zijn er nog genoeg keuzes te maken. Wat voor soort motor wil je kopen? Een supersport? toermotor? naked? allroad? supermotard? Ga eens op een paar motoren zitten, om te zien wat voor jou een fijne zithouding is. Vergeet niet dat bij supersportmotoren je veel op je polsen leunt en door hoge snelheid je naar achter wordt geduwd en dus minder last van je polsen krijgt.

Het is ook niet dat je alleen naar uiterlijk moet kijken, maar ook naar de prestaties van een motor. Ook die zijn belangrijk. Er zijn diverse motorblokken met meer of minder cilinders, olie/luchtgekoeld of vloeistofgekoeld. De secundaire aandrijving kan varieren van tandwielen en ketting, een riem, cardan of v-snaar. Allen hebben zo voor- en nadelen. Tandwielen en ketting moet je smeren, maar verliezen wel het minste vermogen tussen krukas en achterwiel. Een cardan behoeft bijna geen onderhoud (om de 50.000km), evenals een riem (afstellen/wel vervangen, maar geen vieze handen en kettingsprays). Een v-snaar, zoals bij een motorscooter scheelt je ook vieze handen, deze moet echter wel om de +/- 10.000km vervangen worden.

Om nog even terug te komen op het motorblok; Voor 35kW maakt het niet zoveel uit of de motor olie/lucht- of vloeistofgekoeld is. De motor mag toch maar een maximaal aantal pk's hebben. Mag je vol vermogen, dan komt het er op neer dat een vloeistofgekoeld blok meer pk's uit een blok met het zelfde aantal cc's kan halen. Maar hoeveel van die pk's ga je echt op het wegdek leggen?

Cilinders

Dan is er nog de keus voor hoeveel cilinders je gaat. Er zijn 1-,2-,3-,4- en 6-cilinder motoren. Als je moet kiezen uit 35kW motoren, zit je vast aan 1,2,3 of 4 cilinders. Allen hebben weer voor- en nadelen, dus kijk goed hoe je de motor wilt gebruiken. 1-cilinders geven mooie klappen, hebben al vrij vroeg al het koppel tot de beschikking en draaien niet al te hoogtoerig. Prima voor binnendoor, snelweg kan ook, maar echt jakkeren met zo'n motorblok op de snelweg kan je vergeten. Afhankelijk van het aantal cc's is 120-130km/u nog comfortabel rijden, daarboven vaak niet meer. Een 1-cilinder voelt vrij ruw, stevige klappen, soms flinke trillingen en je moet in de juiste versnelling rijden, om niet afgestraft te worden. Een te hoge of lage versnelling resulteert in ongewenst rijgedrag Ga je weinig lange stukken snelweg rijden? Probeer dan een zeker een 1-cilinder.

Bij 2-cilinders komt het koppel er ook al vrij vroeg in, dus je hebt al lekker wat trekkracht zonder al te hoog in toeren te zitten. Op de snelweg kan een 2-cilinderblok veel beter meekomen. Ook hogere snelheden lang volhouden zijn vaak geen probleem, mits je niet een klein blokje hebt wat flink hoog in toeren zit. Deze blokken kunnen ook nog flink trillen, maar rijden al heel wat soepeler dan 1-cilinders. De meer recente twee-cilinders lopen als naaimachientjes en bijna trillingsvrij. Ook kleinere blokjes kunnen betere hogere snelheden aanhouden als kruissnelheid. Zo is 140km/u een prima snelheid voor de Yamaha YZF-R3 of Kawasaki Z300.

Motoren met drie cilinders zitten qua eigenschappen tussen de 2-cilinders en 4-cilinders in. Behoorlijk wat vermogen, maar het komt er vroeger uit bij een 4-cilinder. Er zijn maar weinig 3-cilinder motoren geschikt voor 35kW. Op dit moment hebben alleen MV Agusta en Triumph motoren met drie cilinders welke geschikt zijn voor het A2-rijbewijs.

De 4-cilinders rijden heel erg soepel, als of je over de weg glijd. 4-cilinder blokken zijn gemaakt om veel toeren te maken. Het koppel zit bij 4-cilinders dan ook een stuk hoger. Een 600cc komt bijvoorbeeld pas vanaf +/- 7000 toeren per minuut goed los, en gaat er dan ook als een raket vandoor. Alsof je een trap in je rug krijgt. Bij een 1000cc ga je al vanaf +/- 3000 toeren los. Helaas komt de begrenzing er bij geknepen 35kW-motoren al vroeg in. Voor het echte feest begint, maakt de begrenzing er al een einde aan. Dit ga je dus pas voelen bij een vol vermogen 4-cilinder. Een nadeel is dat je onderin niet echt veel vermogen hebt en je echt hoog in toeren moet zitten om flink door te kunnen jagen. Onderin heb je eigenlijk wel voldoende vermogen en je kan gerust in hoge versnellingen lekker lui rijden, maar als je kijkt naar wat het blok kan geven en wat het blok geeft bij een laag toerental, merk je dat ie het rustig aan doet.

Wat is de ideale 35kW-motor?

Persoonlijk vind ik 1-cilinder 600+ cc motoren, maar ook twee-cilinders erg fijn rijden, maar wil je echt de ideale motor voor het A2-rijbewijs, dan moet je denken aan een 2-cilinder. Vanwege het koppel wat er al vrij vroeg in komt, heb je dus al bij een laag toerental wat vermogen tot je beschikking, voor de begrenzing er in komt. Een V-twin (2-cilinder in de opstelling van een 'V') geeft het vroegst z'n koppel af. Toch zijn er maar weinig motoren die een 35kW-kit hebben. De nieuwste Suzuki V-Strom 650's en de Suzuki Gladius hebben dit, maar het merendeel heeft toch een parallel-twin, met dus twee cilinders naast elkaar. Je kan met een twee-cilinder prima de snelweg op, zeer geschikt voor lange ritten en genoeg koppel voorhanden. Daarbij een top van +/- 160-180km/u, wat wil je nog meer?. Goede voorbeelden zijn parallel-twin motoren zijn de Suzuki GS500e, Kawasaki ER-6 en Yamaha MT-07.

Dit wil niet zeggen dat andere motoren minder goed zijn, ik geef alleen aan dat je met bovenstaande motoren het meeste uit het A2-rijbewijs kan halen. Rijdt je alleen in de stad korte stukjes? Dan voldoet elke 125cc of 250cc motor. Andere goede en goedkope alternatieven voor de beginnende motorrijder zijn de Honda CB500 en Kawasaki ER-5 (wel beide met 25kW-kit ipv 35kW-kit). Ga je onderuit? Meer dan genoeg onderdelen te verkrijgen en de schadekosten zijn lager dan bij een gloednieuwe motor. Ook de nieuwe lichting 300cc motoren (denk aan Kawasaki Ninja 300, Z300 of Yamaha YZF-R3) staan hun mannetje en laten ook zien dat ze op de snelweg nog best hun mannetje staan.

Wil je toch een nieuwe motor? Verzeker deze dan all-risk. Bij een valpartij lopen de kosten snel op en feit blijft dat een beginnende rijder sneller onderuit kan gaan dan een ervaren rijder.

Maak een aantal proefritten bij de motordealer om te zien wat voor jou de ideale motor is. Probeer diverse soorten motoren en diverse soorten motorblokken om tot een goede conclusie te komen, voor je van plan bent om iets te kopen. Ik an wel zeggen wat ik denk dat de beste is, maar je zal dit toch echt voor jezelf moeten uitzoeken. Wat ik goed kan vinden, kan een ander een slechte keus vinden. Je motorkeuze is echt persoonlijk.

Welke verzekering kan ik het beste kiezen?

Als je de motor hebt gekocht, moet je deze verzekeren. Het is wettelijk verplicht om minimaal een Wettelijke Aansprakelijkheids verzekering (WA) te hebben. Hierbij ben je verzekerd tegen schade naar anderen toe. Maak jij het ongeluk, dan zullen de kosten worden verhaald op de WA-verzekering. Naast de WA-verzekering heb je nog de WA+Diefstal, WA+Beperkt casco en WA+Uitgebreid casco (all risk) verzekeringen.

Bij WA+Diefstal is je motor verzekerd tegen diefstal (of poging daar toe), verduistering en joyriding.

BijWA+Beperkt casco is je motor naast diefstal ook verzekerd tegen een aantal schades die buiten je schuld om kunnen ontstaan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld brand.

Bij WA+Uitgebreid casco (all risk) is de motor verzekerd tegen alle bovenstaande schades, maar ook voor schades die door je zelf zijn veroorzaakt.

Ook hebben verzekeringen vaak modules voor jonge motoren, waarbij je 3 jaar lang de aanschafwaarde in plaats van de dagwaarde terug krijgt, in geval van schade. Niet elke verzekering kan dit aanbieden, dus kijk hier goed voor rond.

Het is aan jou de keus welke verzekering je wilt nemen. Een oude motor volstaat met een WA-verzekering. Bij diefstal krijg je de dagwaarde terug, dit is voor oude motoren bijzonder weinig en vaak willen verzekeringen motoren ouder dan 15 jaar niet eens hoger verzekeren dan WA. Bij nieuwe of jonge motoren is het aan te raden om een allrisk-verzekering te nemen, tenzij je de kosten van de onderdelen (in geval van een valpartij) met gemak kunt betalen, dan volstaat WA+Diefstal al. Nederlanders willen graag alles verzekeren. Denk goed na of je iets echt nodig hebt of dat je het risico neemt en de reparatiekosten uit eigen zak kan betalen.


© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube